سهم آموزش و پژوهش در بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت بهداشت صفر است/ پیش‌بینی مشکل در تامین دارو در سال آینده

سهم آموزش و پژوهش در بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت بهداشت صفر است/ پیش‌بینی مشکل در تامین دارو در سال آینده


بهروز قنبری، معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره بودجه سلامت در سال ۱۴۰۲ و اینکه گفته می‌شود این بودجه افزایشی بوده است، گفت: اگر نگاه کلی به بودجه سلامت سال ۱۴۰۲ داشته باشیم اینگونه است که ۴۹ درصد افزایش داشته است، اما زمانی که بودجه را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که چیزی در بودجه افزایش پیدا نکرده است.


وی ادامه داد: در حوزه حقوق و دستمزد در بودجه سال ۱۴۰۲، ۴۲ درصد افزایش داشته‌ایم که ۲۰ درصد آن برای امسال بوده است که در دو مرحله هر بار ۱۰ درصد به حقوق کارمندان دولت اضافه شده است. ۲۰ درصد هم از این ۴۲ درصد پیش بینی افزایش حقوق برای سال آینده کارمندان دولت است. بنابراین افزایشی نسبت به سال ۱۴۰۱ عملا در بودجه نداریم.


معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت تصریح کرد: در گذشته ارز ترجیحی به شرکت‌های دارویی پرداخت می‌شد تا شرکت‌های دارویی بتوانند از این طریق داروی مورد نیاز را تامین کنند و این مبلغ در سنوات گذشته در بودجه وزارت بهداشت نبوده است بلکه شرکت‌های دارویی از طریق بانک مرکزی منابع ارزی را تامین می‌کردند و دارو را تهیه کرده و وارد کشور می‌کردند و بعد وزارت بهداشت از این شرکت‌های دارویی خرید می‌کرد.


قنبری با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۲ ارز دولتی به شرکت‌های دارویی قطع شده است و دولت مابه التفاوت ارز را در بودجه وزارت بهداشت وارد کرده است، گفت: براین اساس حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان به بودجه وزارت بهداشت اضافه کرده‌اند و بعد می‌گویند بودجه وزارت بهداشت افزایش پیدا کرده است درحالی که این اصلا افزایش نیست بلکه این مبلغ همان وجه ریالی ارز ترجیحی است که به شرکت‌های دارویی پرداخت می‌شد و اصلا از برنامه وزارت بهداشت نبوده است و منابع آن هم در دست وزارت بهداشت نبوده است و حالا این کار را هم برعهده وزارت بهداشت گذاشته‌اند و از همین رو مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان به بودجه وزارت بهداشت اضافه کرده اند.


وی خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که برای اینکه در حوزه دارو در سال ۱۴۰۲ دچار چالش نشویم حداقل به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و اگر این مبلغ تامین نشود ما قطعا در سال آینده با مشکل تامین دارو و منابع دارویی مواجه خواهیم شد. بنابراین ۶۹ هزار میلیارد که برای طرح دارویار در نظر گرفته شده، پاسخگوی تامین داروی لازم برای سال ۱۴۰۲ نیست.


معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه سال ۱۴۰۲ برای تامین داروهای بیماران خاص یا صعب العلاج اعتبار خاصی دیده شده است، گفت: ۱۰ درصد منابع هدفمندی را برای تامین منابع دارویی بیماران صعب العلاج، خاص و شیرخشک در نظر گرفته شده بود. امسال نیز از ۵ هزار میلیارد صرفا هزار میلیارد به وزارت بهداشت پرداخت شده است و برای سال ۱۴۰۲ اعتبار مشخصی برای این منظور نیست.

یارانه پانسمان موقتی بر زخم های باز است./ چرا آثار مهار تورم در سفره‌های مردم مشهود نیست؟
هم اکنون بخوانید


قنبری تصریح کرد: آن چیزی که ما در لایحه بودجه می‌بینیم این است که هیچ چیزی در نظر گرفته نشده است حالا ممکن است که سازمان برنامه بگوید این موضوع در بخشی از بودجه دیده شده است اما ما چنین چیزی ندیده ایم. البته مواردی در بخش‌هایی از بودجه به صورت گنگ آمده است و معلوم نیست که این اعتبار قرار است به کجا پرداخت شود وقتی بخشی از بودجه گنگ باشد دست سازمان برنامه و بودجه است که اگر بخواهد، می‌تواند این بودجه را پرداخت کند یا نکند و یا مبلغی از آن را پرداخت کند در صورتی که منابع سلامت به این صورت نیست و ما از الان باید پیش بینی کنیم برای اینکه در سال آینده با مشکل تامین دارو و سرم مواجه نشویم باید از همین الان خرید انجام دهیم و ماده اولیه برای دارو تهیه کنیم.


وی تاکید کرد: کل بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۲ در حوزه آموزش، پژوهش، تحقیقات و دانشجویی و فرهنگی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است صفر است. گویا در سال آینده دانشجویی قرار نیست آموزش ببیند، کار تحقیقاتی انجام نمی‌شود و هیچ اقدامی در حوزه دانشگاهی انجام نمی‌شود.


معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت درخصوص بودجه تامین تجهیزات در سال ۱۴۰۲ گفت: اعداد و رقم‌هایی در بودجه برای این موضوع دیده شده است اما اعداد قابل توجهی نیست. در گذشته تجهیزات و دارو با ارزهای دولتی وارد می‌شد اما در حال حاضر ارزها رقابتی می‌شود و ما در حوزه دارویار مشکل تامین منابع مالی پیدا می‌کنیم و ما با توجه به این نوع چیدمان بودجه در روزمره‌گی مان با مشکل مواجه خواهیم شد و امیدواریم بتوانیم چالش‌های حوزه بودجه را در بخش‌هایی که به بیمار آسیب می‌زند رفع کنیم و اولویت‌مان را در این زمینه گذاشته‌ایم.


قنبری درباره استخدام  نیروی جدید گفت: وزارت بهداشت در اسفندماه نیروی استخدامی جدید دارد که برای این نیروهای استخدامی ریالی در بودجه عمومی سال ۱۴۰۲ پیش بینی نشده است و از محل درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها پرداخت می‌گردد برای ما تامین منابع بسیار مهم است ما امیدواریم که این استخدام اتفاق بیفتد چراکه وزارت بهداشت برای اجرای طرح نظام ارجاع پزشک و خانواده که یکی از برنامه‌های مجلس و دولت برای سال آینده است، نیازمند نیروی جدید است اما اگر منابعی برای آن دیده نشود ما با چالش مواجه می‌شویم.


معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت تصریح کرد: ما در سال گذشته طرح تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگران را داشتیم اما بودجه‌ای برای این طرح برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی نشده بود اما تبدیل وضعیت ایثارگران انجام شد.


قنبری خاطرنشان کرد: اتفاقی که الان افتاده، این است که دانشگاههای ما بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد بدهی دارند. در سال آینده هم قطعا با همین مشکلات مواجه خواهند شد. اگر منابع مالی برای استخدام این نیروها برای سال ۱۴۰۲ تامین نشود بدهی روی بدهی می‌شود و این کار باعث می‌شود تامین مایحتاج اصلی بیمار به عنوان اصلی‌ترین وظیفه وزارت بهداشت با مشکل مواجه شود. این نوع بودجه و کاری که اتفاق افتاده است قطعا سیستم وزارت بهداشت را با چالش مواجه می‌کند.

آلودگی هوای تهران برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد پایتخت
هم اکنون بخوانید


وی در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه سال آینده اعتباری برای نوسازی یا بازسازی  ساختمان‌های فرسوده دیده شده است؟ تصریح کرد: عملا در بودجه سال آینده برای این موضوع منابع زیادی پیش بینی نشده است در منابع اصلی بودجه یعنی منابعی که برای تامین دارو، دستمزد، تحقیقات و… است اعتبار مناسبی دیده نشده است چه برسد به منابعی که برای نگهداری و ایمن‌سازی لازم است.


معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت تاکید کرد: مهمترین و اساسی‌ترین مشکل ما در بحث طرح تحول نظام سلامت است که منابع آن تعیین تکلیف نشده است همچنین برای طرح دارویار پیش بینی ما برای سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است اما ۶۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و این موارد قطعا برای ما نگران کننده است.


قنبری درباره اجرای طرح نظام ارجاع در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: هیات دولت طرحی را تدوین کرده است که در سال آینده افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان منتقل می‌شوند هیچ پرداختی از جیب نداشته باشند و بستری این افراد اگر از طریق نظام ارجاع صورت بگیرد، رایگان باشد اما منابعی که برای این حوزه دیده شده است به نظر نمی‌آید که کفاف این طرح را بدهد. به نظر من باید تغییرات عمده‌ای در بحث منابع سلامت شود و اعتباراتی که در بودجه سلامت دیده شده است بازنگری جامع‌تری هم از حیث میزان و هم از حیث برنامه‌ها شود.


وی ادامه داد: آقای دکتر عین الهی به صورت کامل در جریان بودجه قرار دارند و چندین بار نیز این موضوع را مطرح کرده‌اند و در این زمینه با برخی از نمایندگان نیز مذاکراتی داشته‌اند و مشکلات را مطرح کرده‌اند تا در حال حاضر که لایحه بودجه در مجلس است بتوانند از طریق مجلس بخشی از این مشکلات را حل کنند.


معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که بودجه سال ۱۴۰۰ به طور کامل محقق شده است، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ از بحث هدفمندی تقریبا از ۱۰۰ درصد منابعی که باید به وزارت بهداشت پرداخت می‌شد تقریبا ۲۰ درصد پرداخت شده است و این مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است در بخش پژوهش، آموزش و تحقیقات نیز هیچ ریالی بابت این حوزه به دانشگاههای کشور پرداخت نشده است وقتی ما در این حوزه با مشکل مواجه می‌شویم عملا بیمار دچار مشکل می‌شود و به ویژه این مشکلات در مناطق محروم بیشتر می‌شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا