امروز

شنبه, ۸ بهمن , ۱۴۰۱

  ساعت

۱۹:۵۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

اجتماعی

به گزارش ایلنا به نقل از سایت شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با موضوع بررسی برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک در ابتدای صحبت‌های خود در این جلسه با[…]


تهران به شهری خشن در حوزه رانندگی تبدیل شده است


به گزارش ایلنا به نقل از سایت شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با موضوع بررسی برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک در ابتدای صحبت‌های خود در این جلسه با تأکید بر اینکه هزینه قطع یک درخت از دیه جان یک انسان بیشتر است، گفت: حفظ باغات شهر از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است اما ای کاش به همان‌ اندازه که به درستی در مقابل قطع درختان قاطعیت به خرج می‌دهیم و برای حفظ این موجودات زنده اهتمام داریم و اهمیت می‌دهیم، برای حفظ جان انسان‌ها در ترافیک و تصادفات نیز اهمیت می‌دادیم و حساسیت به خرج می‌دادیم.


وی با اعلام اینکه برای کنترل وقوع حوادث رانندگی و کاهش آمار تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن، نیازمند تشکیل یک کارگروه مشترک به عنوان مرجعی تخصصی در این زمینه هستیم، افزود: در حال حاضر، حتی آمارهایی که از فوتی‌ها، مجروحان و مصدومان تصادفات توسط ارگان‌های مختلف مانند پلیس راهور، اورژانس، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک و سازمان پزشکی قانونی ارائه می‌شود، نیز با یکدیگر متفاوت و مغایر است.


خطای انسانی عامل بروز ۹۰ درصد تصادفات 


تشکری هاشمی با اشاره به اینکه خطای انسانی، عامل بروز ۹۰ درصد از کل تصادفات است و علت وقوع ۱۰ درصد باقی‌مانده تصادفات نیز خودرو و راه است، تصریح کرد: اگر ظرفیت‌های لازم را در حوزه آموزش رفتارهای رانندگی و فرهنگ‌سازی ترافیک به کار بگیریم، به نتایج به مراتب مطلوب‌تری در کاهش تصادفات می‌رسیم.


وی با بیان اینکه وجود یک تیم متخصص در حوزه اجتماعی در کنار مهندسان راه و ترافیک برای طراحی و اجرای برنامه‌های ترافیکی به منظور کنترل ترافیک و کاهش تصادفات و جایگزینی اقدامات کم‌اثر سخت‌افزاری و فیزیکی با برنامه‌های تأثیرگذار نرم‌افزاری و فرهنگی، جایگزین اقدامات کم‌اثر سخت‌افزاری لازم است، تصریح کرد: نگاه به جرایم راهنمایی و رانندگی به عنوان محلی برای کسب درآمد و دریافت سهم هر دستگاه از این درآمدها نگاهی غلط است.


تشکری هاشمی با اعلام اینکه امروز شهرهای ما به ویژه کلان‌شهر تهران به شهرهایی خشن در حوزه رانندگی تبدیل شده‌اند که شهروندان از رانندگی در آن لذت نمی‌برند، گفت: این موضوع، نشان‌دهنده ضعف در شناخت واقعی ریشه معضلات ترافیکی و عدم توجه به ارتباط مسائل اجتماعی و فرهنگی و نکات جامعه‌شناختی و روانشناسانه با شخصیت افراد و ارتباط آن با رفتار رانندگی آنهاست.


رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه از دستگاه‌های ذیربط به خصوص شهرداری تهران و پلیس راهور خواست تا تشکیل تیم تخصصی برای شناخت و دست‌یابی به آمار و اطلاعات صحیح تصادفات و جان‌باختگان، تعداد جراحات و میزان خسارات ناشی از آن را در دستور کار خود قرار دهند و خاطرنشان کرد: ما مسئول اداره شهر هستیم و در قبال حفظ جان و مال مردم مسئولیم و باید تمام توان و تلاش خود را برای نجات جان انسان‌ها به کار گیریم.


اهمیت هدف‌گذاری کمی در کنار هدف‌گذاری کیفی در برنامه‌های ترافیکی


مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک نیز در این جلسه، اهمیت هدف‌گذاری کمّی در کنار هدف‌گذاری کیفی را در برنامه‌های ترافیکی مورد تأکید قرار داد و گفت: عوامل متعدد و متنوعی همچون کیفیت خودرو، ایمنی راه و وضعیت معابر در احتمال وقوع تصادف و شدت آن مؤثرند.


سید مجتبی شفیعی، توجه به استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند ماده ۵ قانون بیمه را در رفع نقاط حادثه‌خیز مورد تأکید قرار داد و افزود: فرهنگ جامعه بر میزان کاهش یا افزایش تصادفات تأثیرگذار است.


محمدرضا مهماندار، مشاور کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر تأثیر مستقیم توجه به انضباط شهری بر کاهش آمار تصادفات و تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی خاطرنشان کرد: البته ارزیابی و نظارت بر ترافیک به وسیله کارگروه‌های تخصصی نیز در تحقق این مهم بی‌تأثیر نخواهد بود.


انتهای پیام/

image_printنسخه چاپی
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کنکور ۱۴۰۲
حال و هوای خرید کریسمس در تهران

افزایش امتیاز معلمان استثنایی

افزایش امتیاز معلمان استثنایی

افزایش امتیاز معلمان استثنایی