برای توقف جنگ اوکراین در سطح ریاست جمهوری تلاش خواهیم کرد

برای توقف جنگ اوکراین در سطح ریاست جمهوری تلاش خواهیم کرد


به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز در نشست افتتاحیه ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با عنوان «دو سده مذاکره در تاریخ دیپلماسی ایران؛ قواعد، دستاوردها و ابتکارات ایرانی» که در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن گرامیداشت میلاد امام محمدباقر (ع) و فرارسیدن ماه رجب، گفت: پیش از هر چیز لازم می‌دانم که مراتب خرسندی خود را از تداوم پویش مطالعه و پژوهش پیرامون تاریخ و تجارب دستگاه دیپلماسی ابراز دارم. کنفرانس امسال با موضوع قواعد و دستاوردها و ابتکارات دو سده مذاکره در دیپلماسی ایرانی و با نگاهی به تاریخ و تجارب و دستاوردهای دو سده دیپلماسی ایران، برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: مایه خرسندی است که کشور‌ عزیز ما ایران از پیشینه تاریخی قابل اعتنایی از تجارب و آزموده‌های بسیار در تنظیم مناسبات خود با کشورهای مختلف برخوردار بوده است.


وزیر امور خارجه عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی ایران در طول این دو سده با بهره‌گیری از ابتکارات و رویه‌های متناسب همراه با جسارت در ابراز نظر و دفاع از حقوق و منطق خود به پیش‌برد دیپلماسی خود پرداخته است. اگرچه در مقطعی تلخ و خاص به دلیل ضعف نظام‌های سیاسی به دلیل ضعف داخلی ایران نتوانسته است از منافع ملی خود به خوبی دفاع نماید و بیگانگان همواره از این غفلت یا وابستگی سود بردند و سرزمین‌هایی را از ایران عزیز جدا کردند اما همواره انسان‌هایی میهن‌دوست و شجاع در دستگاه دیپلماسی ایران در مسیر منافع ملی ایران گام برداشته‌اند.


وی افزود: دستگاه دیپلماسی همواره اهتمام به این داشته است که با تکیه بر قواعد بین‌المللی مانع دست درازی و تجاوز به کشور شود، در طول تاریخ رجال کم دانش یا عامل پیش‌برد اهداف بیگانگان در تلاش بودند تا از درون، انسجام دستگاه دیپلماسی را مورد هدف و هجمه قرار دهند.

مذکرات وین با پیشرفت همراه بوده است
هم اکنون بخوانید


امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستورکار سیاست خارجی در دولت سیزدهم، گفت: با آغاز دولت سیزدهم مذاکرات دیپلماتیک با تکیه بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن اقدامات اثربخش در تعامل با کشورهای گوناگون بوده است، در این میان نگاه ویژه‌ به همسایگان و قاره آسیا اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم است.


وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دغدغه‌ها و چالش‌های روز سیاست خارجی کشورمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به ریشه‌های جنگ در اوکراین، از تمامیت ارضی کشورها اعم از اوکراین دفاع می‌کند و به همین خاطر جدایی کریمه و مناطق دیگر را به رسمیت نشناخته و برای توقف جنگ در سطح ریاست جمهوری تلاش خواهیم کرد.


وی ادامه داد: البته در دیدار اخیر در اردن و در گفت‌وگو با آقای بورل ضمن انتقاد از هزینه و تجهیزات ارسالی به یکی از طرفین، و با اشاره به ارزش مالی و حجم‌ تسلیحات ارسالی به اوکراین، مسأله ارسال پهپاد را یک بهانه دانستم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا