آمارهای رئیس‌جمهور برای مردم و نمایندگان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد/ وعده «تحول اقتصادی» دولت با این بودجه محقق نمی‌شود

آمارهای رئیس‌جمهور برای مردم و نمایندگان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد/ وعده «تحول اقتصادی» دولت با این بودجه محقق نمی‌شود


محمد صفری ملک میان عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با آمارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور در جلسه صحن علنی روز یکشنبه (۲ بهمن) مجلس و واکنش‌ها نسبت به این آمارها، گفت: یکی از اشتباهاتی که مسئولان تراز اول و مقامات به ویژه روسای محترم جمهور مرتکب می‌شوند مساله اکتفا کردن به آمارهایی است که کارگزاران پایین‌دستی به مقامات بالادستی انتقال می‌دهند و این جزو مواردی است که مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که ما به این آمارها بسنده نکنیم.


وی ادامه داد: اینکه آقای رئیس‌جمهور آمار می‌دهند که ما برای یک میلیون نفر اشتغالزایی داشتیم مساله‌ای است که هم برای مردم و هم برای نمایندگان مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید روشنگری و شفاف‌سازی شود. یا در برخی شاخص‌ها و موارد دیگر هم ایشان آمارهایی را مطرح می‌کنند که شاید برای جامعه چندان ملموس نباشد.


نماینده مردم رودسر در مجلس همچنین عنوان کرد: من در رأی‌گیری کلیات لایحه بودجه علیرغم اینکه مجلس به آن رأی موافق داد و تصویب شد؛ هم در صحن علنی و هم در کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه رأی مخالف دادم.


وی خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت بنده هم این بود که به اعتقاد من، آن «تحول اقتصادی» که یکی از برنامه‌ها و شعار‌های راهبردی آقای رئیس‌جمهور بود و ما برهمین اساس به ایشان کمک کردیم و رأی دادیم و انتظار داشتیم، با این بودجه نمی‌تواند آن تحولات اقتصادی را دنبال کرده و پیش ببرد.

به هر اقدام غیر سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب می‌دهیم
هم اکنون بخوانید


عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها خاطرنشان کرد: همچنین لازم می‌دانم به ضرس قاطع بگویم که با توجه به شرایط و منابع مالی موجود، عمده عددهایی که در لایحه بودجه آمده و تعریف شده قابلیت تحقق ندارد. در مجموع حرف‌های بسیار زیادی پیرامون کلیات و همینطور مسائل جزئی لایحه بودجه وجود دارد که ان‌شاءالله در کمیسیون های تخصصی و بعد در کمیسیون تلفیق نسبت به رفع و اصلاح آن تلاش خواهیم کرد.


عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در ادامه تصریح کرد: انتظار داریم دولت محترم به سمتی حرکت کند که منابع موجود را دقیق برآورد کرده و مصارفی که براساس آن تنظیم می‌شود را به نحوی تنظیم کند که یک تناسب و سنخیت میان منابع و مصارف پدید آید تا از یکسو در طول سال آینده با کسری بودجه مواجه نشویم و از سوی دیگر برای بسیاری از پروژه‌های عمرانی که بر زمین مانده و متوقف شده است، اعتبار تخصیص داده شود تا کار پیش برود.


وی تاکید کرد: دولت باید مسائل موجود در کشور را اولویت‌بندی کرده و براساس آن نسبت به تدوین بودجه اقدام کند، برای مثال اکنون در کشور ما مساله بهداشت یک اولویت اساسی و مهم است، آموزش و پرورش یکی از موضوعات بسیار مهم است یا اینکه ورزش و تندرستی یکی دیگر از موضوعات دارای اهمیت است. دولت باید در بودجه به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کرد که بتواند به اولویت‌های اصلی کشور برسد؛ این جزو درخواست‌ها و مطالبات ما بود که ان‌شاءءالله هم در کمیسیون تلفیق و در صحن این موارد را مطرح و مطالبه خواهیم کرد. 

برخلاف شعار دولت، تجمیع ردیف‌ها باعث سانترالیزه‌تر شدن بودجه شده است
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =

دکمه بازگشت به بالا