نبوغ صرفا نخبگی علمی نیست/ وقتی نخبگان خارج می‌شوند، ژن‌های هوشمند از کشور می‌روند

 نبوغ صرفا نخبگی علمی نیست/ وقتی نخبگان خارج می‌شوند، ژن‌های هوشمند از کشور می‌روند


به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما چون در آغاز جوانی و راه هستید. از خداوند بزرگ چیز کم نخواهید و هرچه بیشتر بخواهید به همان میزان بیشتر تلاش خواهید کرد و موفقیت هایتان بیشتر می شود.  


او افزود: در بحث نخبگان و خروج آنها سال حدودا سال ۱۳۸۲ تقریبا آماری به دستم رسید که ناراحتم کرد و گفتم چرا قدر نخبگان را نمی دانیم و کم توجهی می کنیم؟ و به این فکر کردم چطور عمق خروج نخبگان را به مسئولان کشور نشان دهیم که بدانند چه تبعاتی دارد؟ به ذهنم رسید برای نخبگی و نبوغ کاری کنم. نخبگی و  نبوغ صرفا نخبگی علمی نیست؛ یکی نفر ژن هنری، دارد شخص دیگر ژن ورزشی، خوانندگی و… من به ژنتیک خیلی اعتقاد دارم. مقاله ای به اسم مهاجرت ژن ها به جای مهاجرت مغزها نوشتم. 


زلفی‌گل تاکید کرد: البته این مقاله را در مجلاتشان چاپ نکردند. احتمالا به نفع شان نبود. وقتی فردی می تواند به نخبه تبدیل شود، محیط، لقمه حلال و حرام و خیلی چیزها در نخبگی او اثر دارد. اما ژن خمیرمایه اصلی است. وقتی نخبگان خارج می‌شوند، ژن های هوشمند از کشور می روند؛ مثل مثل استخراج مداوم نفت. وقتی کشورهای نخبه پذیر این افراد را می پذیرند رشد ژن نخبگانی در آنجا رخ خواهد داد و نخبگان هم معمولا با نخبگان ازدواج می کنند و به این ترتیب مهاجرت نخبگان به نفع آن کشورهای نخبه پذیر تمام خواهد بود و کشورهای نخبه گریز همیشه از نظر علمی پیرو خواهند بود و کشور نخبه پذیر همیشه پیشرو خواهد بود و این بحث را به رهبر انقلاب‌ عرض کردم و ایشان پیشنهاد تاسیس بنیاد ملی نخبگان را دادند. رئیس جمهور وقتی من را مسئول تاسیس بنیاد ملی نخبگان کرد، کارهای اولیه آن را پیگیری کردم.

زلزله ۴.۶ ریشتری در کهنوج خسارت نداشت
هم اکنون بخوانید


وزیر علوم ادامه داد: هم ما هم خودتان باید قدر خودتان را بدانید باید شرایطی ایجاد کنیم که خودتان را شکوفا کنید از جهتی معتقدم نخبگان در مرزهای جغرافیایی نمی گنجد، اما نخبگان از جایی که ریشه شان آن‌جاست را ترک کنند و اثربخشی در آنجا نداشته باشند طبیعی است که زیست بوم متضرر می‌شود. نگاه ما به نخبگان راهبردی و نگاعی رو به آینده است. برای همین کارهای نویی کرده ایم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 2 =

دکمه بازگشت به بالا