حقوق زنان افغان به شدت کاهش یافته است

حقوق زنان افغان به شدت کاهش یافته است


به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل از کاهش گسترده حقوق زنان در افغانستان خبر داد.


«فرحان حق»، سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد پس از سفر هیئت این سازمان به کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مواردی که اخیرا از محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان بر زنان در افغانستان استثنا شده است، با توجه به کاهش گسترده حقوق زنان در این کشور کافی نیست».


فرحان افزود: «واضح است که ما شاهد سیر قهقرایی حقوق اولیه زنان و دختران افغان بوده‌ایم. بنا‌بر‌این دیگر برداشتن چند قدم به جلو کافی نیست».


یک هیئت عالی رتبه سازمان ملل متشکل از «امینه محمد»، معاون دبیرکل و «سیما بحوث»، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل به سفر چهار روزه خود به کابل پایان دادند.


محمد که با برخی سران طالبان دیدار کرده است، گفت: «پیام من واضح است، اگر چه ما موارد مهمی را که استثناء شده است، تایید می کنیم، اما محدودیت‌ها، زنان و دختران افغان را در آینده به خانه‌هایشان محدود کرده و حقوق‌شان را نقض و جوامع را از خدماتشان محروم می‌کند».


محمد با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر افغانستان به عنوان یکی از کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی با بحران انسانی وحشتناکی مواجه است، تاکید کرد که هر گونه کمک موثر و بشردوستانه مستلزم دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع همه فعالان حقوق بشر از جمله زنان است.


سیما بحوث نیز گفت: «ما شاهد پایداری فوق‌العاده‌ای بوده ایم. ما در شجاعت زنان افغان و مقاومت آنها در برابر حذف از زندگی عمومی تردیدی نداریم».

سربازانِ مسلح به «دوربین»+فریم‌های برتر از جنگ اوکراین و روسیه
هم اکنون بخوانید


 


 


 


 


 


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا