به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کامبیز ملکیزاده در نشست خبری امروز با اشاره به دلایل اثرگذار در کاهش عملکرد بنادر آبادان اظهار داشت: ظرفیت بنادر سه گانه آبادان ٢ میلیون تن است اما عواملی از جمله دوران کرونا و محدودیتهای تجاری با بنادر عراق و کویت باعث شده که به این عدد ٢ میلیون تن دست پیدا نکنیم.
وی ادامه داد: به دلیل سختگیریهای کویت در دو سال کرونا، لنجهای این منطقه به سمت بنادر بوشهر و هرمزگان کوچ کردند. این در حالی است که یکی از معضلات این استان بحث اشتغال است.
مدیر کل بنادر آبادان افزود: در حالی که تصور میشود که اشتغال مردم وابسته به پالایشگاه و نفت بوده اما اشتغال این منطقه تجارت و بندر است.
ملکیزاده تاکید کرد: در حالی که پیش از کرونا ١٢٠٠ لنج و شناور در بنادر آبادان مشغول به کار بودند اما در این مدت کرونا به دلیل سختگیریهای کویت در روابط تجاری این تعداد لنج به حدود ٣٠ لنج رسید و مابقی لنجها و شناورها به سایر استانهای مجاور کوچ کردند. اگر در هر شناور ٨ تا ١٠ نفر نیروی کار مشغول به فعالیت باشند یعنی تنها در طول دو سال گذشته ۶٠ هزار نفر از این منطقه مهاجرت کردند یا کار خود را از دست دادند و با احتساب خانوار آنها سفره ۶٠ هزار نفر محدود شد.
وی ادامه داد : البته در طول یک سال گذشته توانستیم تعدادی شناور را برگردانیم و به ١٣٠ شناور برسانیم .
مدیر کل بنادر آبادان با تاکید بر اینکه محدودیت تجاری در دوره کرونا در کویت مشمول تمام شناورهای چوبی کشورهای مختلف میشد اما تنها در ایران و عراق از شناورها و لنجهای چوبی استفاده میشود، اظهار داشت: واقعیت این است که ساختار و فرم لنجهای چوبی در تجارت محدودیتهای ایجاد میکند و این لنجها هزینههای حمل و نقل را بالا و سرعت را کاهش میدهد و امروز در قطر لنجهای چوبی به مکانهای تفریحی و رستوران تبدیل شدهاند و دیگر کاربرد حمل و نقل دریایی ندارند. از این رو با سختگیریهای کویت در دو سال گذشته درآمدهای این بنادر تا حدود ١٠٠ درصد کاهش یافت.
وی گفت: برای تبدیل ناوگان چوبی به فلزی در حال پرداخت تسهیلات ارزان هستیم و بخش خصوصی هم استقبال کرده اند.
ملکیزاده با انتقاد از تبعیض و اعمال سلیقه در تخصیص سوخت یارانهای در بنادر خوزستان نسبت به سایر بنادر تجاری کشور اظهار داشت: قیمت سوخت ازاد برای شناورهای تجاری در هر لیتر ٢٨ هزار تومان است در نرخ یارانهای به ٣٠٠ تومان میرسد و در حالی که سوخت یارانهای در بنادر ابادان یک نوبت است در بنادری مانند بوشهر به ۶ نوبت هم می رسد.
وی با اشاره به راهاندازی خط دریایی مسافری از بنادر آبادان به عراق و کویت گفت: امکان تحقق جابه جایی ٧۵ هزار مسافر در سال با احتساب ایام نوروز وجود دارد و طرحی پیشنهاد شده مبنی بر خط دریایی مسافری با کشتی کروز در مسیر آبادان- کویت- بحرین- قطر- امارات- عمان و بالعکس که امکان راهاندازی این خط را داریم.
ملکیزاده با بیان اینکه بندر فاو میتواند برای بنادر خوزستان هم فرصت و هم تهدید باشد، ادامه داد: در مقابل طرح بندر فاو با ٩٠ پست اسکله در بندر امام بندر خلیج فارس ساخته میشود.
انتهای پیام/