جشنواره سینماحقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ محمد خزاعی: کسانیکه معیشت سینماگران را به خطر می‌اندازند باید پاسخگو باشند

جشنواره سینماحقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ محمد خزاعی: کسانیکه معیشت سینماگران را به خطر می‌اندازند باید پاسخگو باشند


به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» با اجرای پدرام کریمی و حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمد خزاعی، محمد حمیدی‌مقدم و جمعی از مدیران سینما، سینماگران و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.


در ابتدای این مراسم محمد حمیدی‌مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» اظهار داشت: از آغاز می‌دانستیم که این مسیر چقدر سخت و سپاس خدا را که در کنار شما سینماگران و همراهان به پایان این مسیر رسیدیم و تصاویر رنگارنگ از ایران زیبا خستگی همه ما را از تن به می‌کند. اجازه دهید کمی به عقب برگردم و از مسیری که طی شده برای شما بگویم.


وی با اشاره به آماری از تعداد مستندهای حاضر در بخش‌های مختلف این جشنواره اظهار داشت: تعداد مستندهایی که عنوان شد، تمام حقیقت امسال نیست، حضور پرشور مستندسازان استانی، نشست‌های صمیمانه، کارگاه‌های انتقال تجربه و همراهی و حضور سینماگران و کارشناسان مختلف داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که پس از شانزده دوره نهال تنومند «سینماحقیقت» واقعیتی انکارنشدنی است.


وی افزود: این دوره رنگ و بوی ایران را داشت، خروج از پایتخت تجلی پیدا کرد، سینماحقیقت برای آینده پیشنهاد دارد، از محفل‌های کوچک می‌گذرد تا به مخاطبان بیشتری برسد و تصویرگر ایران باشد؛ ایرانی که نامش پیونددهنده همه سلایق، قومیت‌ها و فرهنگ‌هاست، مادری مهربان که ما را به آغوش گرفته و به همدلی فرا می‌خواند.


دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تصریح کرد: پیش از برگزاری جشنواره، گروهی از انکار حقیقت گفتند اما حقیقت انکارنشدنی است، این دوره یکی از پرشورترین ادوار جشنواره بود. این دوره فضایی برای حضور جوانان و استعدادهای استان‌های مختلف بود، ۲۸ جوان مستندساز از ۱۶ استان به این جشنواره آمدند که دست همه آن‌ها را می‌فشارم. امیدوارم سینماحقیقت به آن‌ها فرصتی برای دیده شدن بدهد.


وی افزود: سینمای ایران پس از انقلاب حرف‌های زیادی برای خارجیان داشته و با همراهی چهره‌های فرهنگی از کشورهای مختلف در این دوره در زمین نقد و تبادل نظر فضای تازه‌ای ایجاد شد. شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به پایان رسید ما این تصاویر، مستندهای رنگارنگ و چهره‌های جدید را از یاد نخواهیم برد، مستندهایی صریح و منتقدانه که پیشنهاد هم داشتند و مستندهایی که امید را از یاد نبردند. سینمای مستند با آثاری جستجوگر و مطالبه‌گر زنده است و گویا برخی مستندسازان ما نمی‌خواهند از فضای محافظه‌کار خارج شوند در حالیکه سینمای مستند با جسارت معنا پیدا می‌کند و امیدواریم که آن‌ها هم جسارت را تقویت کنند.


وی در پایان با ابراز تشکر از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی گفت: به عنوان عضوی از خانواده سینمای مستند بر خود واجب می‌دانم از مسائلی که این خانواده با آن درگیر هستند، بگویم، بودجه تولید آثار در سینمای مستند بسیار ناچیز است و با وضعیت تورم و افزایش هزینه فیلمسازی این بودجه با سینمای داستانی و سریال‌ها قابل مقایسه نیست. از همکارانم در ستاد اجرایی جشنواره و همه کسانی که ما را در این جشنواره یاری کردند تشکر می‌کنم.


جوایز بخش بین‌الملل


جایزه بهترین مستند کوتاه به صورت مشترک به «یک قایق روی دریا» و «کشیم عاشق» اهدا شد.


جایزه بهترین مستند نیمه بلند به «نردبان ایوان» از روسیه تعلق گرفت.


جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل به مستند «مدار چهل و پنجم» از اردن اهدا شد.


جایزه بهترین مستند بلند به «سه‌نهزارم» از ایران رسید.


جایزه ویژه این بخش به «زندگی فولادی» از پرو اهدا شد.


جایزه ویژه شبکه مستند به مستند «برای پس از مرگم» اهدا شد.


جوایز بخش شهید آوینی


در این بخش تندیس برنزی به صورت مشترک به مستندهای «عملیات دماوند» و «در پس جنگ» اهدا شد.


تندیس نقره‌ای به صورت مشترک به مستندهای «پاییز پنجاه سالگی» و «قرار روز شانزدهم» اهدا شد.


تندیس طلایی این بخش به مستند «سه‌نهزارم» اهدا شد.


سال بعد سال بیکاری سینما خواهد بود


در ادامه این مراسم محمد خزاعی طی اظهاراتی گفت: امسال جشنواره سینماحقیقت باشکوه برگزار شد و حضور هنرمندان تهرانی و شهرستانی از ابتکارات خوب بود. از آقای وزیر تشکر می‌کنم که نگاه صمیمانه و پدرانه‌ای به حوزه مستند داشتند، شاید برای اولین بار بود که وزیر ارشاد با مستندسازان و به گفتگو می‌پرداخت. من در جریان هستم و بد نیست شما هم بدانید که ایشان هر روز به صورت خصوصی پای درد و دل هنرمندان می‌نشیند و مشکلات عرصه هنر را بررسی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی «هنرآفرینان» برگزار می‌شود
هم اکنون بخوانید


خزاعی خاطرنشان کرد: مستندسازان چندین دغدغه را مطرح کردند و تأکید داشتند که سینمای مستند نباید محدود به جشنواره سینماحقیقت شود و لازم است فیلم‌هایشان در طول سال نمایش داده شود. پیشنهاد می‌کنم آقای حمیدی‌مقدم برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای سینماحقیقت را در برنامه خود داشته باشند. 


وی افزود: درباره اتفاقات اخیر باید بگویم در مرحله سختی هستیم و طبیعتاً باید هوشمندانه‌تر رفتار کنیم. این روزها گفته می‌شود که حال سینما خوب نیست، سینما از رونق افتاده و… من این را در عملکرد خودمان می‌بینم. ابتدای سال جنبش «می‌تو» راه‌اندازی می‌شود، حیثیت سینمای ایران را زیر سوال می‌برد و هیچکس به آن اعتراض نمی‌کند. انتظار من از صنوف این است که اگر این اظهارات دروغ است، تکذیب کنند تا با بانیان برخورد شود اما افراد گفتند فشار روی ما زیاد است و هیچ برخوردی نشد.


خزاعی تأکید کرد: مسئله دوم بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» بود که ربطی به سینما نداشت و ۱۷۰ نفر آن را امضا کردند و من به صنوف گفتم که سینماگر قرار نیست حزب سیاسی باشد و دید هنرمند فراتر از سیاسی‌بازی و مشکل‌گشا است. سومین مسئله اتفاقات امروز است. ما امروز سه دسته هنرمند داریم، عده‌ای تحت تأثیر فضای موجود ابراز همدردی کردند که البته ما هم ابراز همدردی کردیم، دسته دوم کسانی هستند که می‌گویند تحت تأثیر فضا و مخاطب هستیم و باید همدردی کنیم و دسته سوم که تعدادشان کم است اما رسماً به مبارزه با برخی مبانی می‌پردازند. مشغول پیگیری کارهای دسته اول و دوم هستیم اما با دسته سوم چه باید کرد؟ نمی‌شود شما هر چه می‌خواهید بگویید و دستگاه قضا با شما برخورد نکند. 


رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: دیروز بیانیه یکی از بازیگران خط قرمزها را زیر پا گذاشت، به من گفتند سکوت کن اما دیدم نمی‌شود، شما حق ندارید به رهبر ما توهین کنید. عرصه فرهنگ نباید اینقدر بی حساب و کتاب باشد، اینجا هنوز جمهوری اسلامی است و این افراد تا کی می‌خواهند پیاده نظام ایران اینترنشنال باشند. من از دوستان جدیدم در هیئت مدیره خانه سینما تشکر می‌کنم که اجازه نمی‌دهند فعالیت صنفی تبدیل به کار حزبی سیاسی شود. برخی سینماگران با اظهارنظرهای سیاسی برای این سینما مشکل ایجاد کردند و باعث شدند بسیاری از سینماگران بیکار شوند. سال بعد سال بیکاری سینما خواهد بود، آن‌هایی که بیانیه می‌دهند جیبشان پر است، شما معیشت همه را زیر سوال بردید و باید پاسخگو باشید.


خزاعی در پایان گفت: دوستان از من خواستند سکوت کنم اما به مردمی که خون داده‌اند چه بگویم؟ بگویم من رئیس سازمان سینمایی هستم اما نمی‌دانم باید چه کرد؟ این جریان‌ها از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و عده‌ای وارد سینما شدند تا کار سیاسی کنند، تا روزی که من هستم حجاب را در سینما از دست نخواهیم داد و فیلم بدون حجاب روی پرده نخواهد رفت.


در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید که در این بخش با حضور هیأت داوران، جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمد نصرت خوارزمی برای «پاییز پنجاه سالگی» اهدا شد.


خوارزمی در این بخش گفت: این جایزه برای من ارزشمند است. جایش بین جوایز من خالی بود. معمولاً مستندهایی که می‌ساختم نریشن نداشت و حالا برای گفتار متن جایزه گرفته‌ام. آن هم برای یک فیلم درباره یک شهید مدافع حرم. آنچه که باعث شد این گفتار متن را بنویسم، قلب رئوف شهید محمد جمالی بود.


وی افزود: از سران کشور می‌خواهم این وضعیتی را که دچارش هستیم و هر روز با یک خبر بد مواجه هستیم، بهبود ببخشند. از اینکه جشنواره سینماحقیقت شبیه جشنواره عمار شده است، ناراحت می‌شوم.


این مستندساز گفت: به قول محسن اسلام‌زاده دوربین ما اسلحه ماست. ما باید به فکر مام میهن باشیم. مادر ما از دست ما ناراحت است، این بابت شکافی است که در قلبش ایجاد کردیم. آن را دوپاره کرده و نمی‌توانیم با این فرمان‌ها به ویژه در عرصه فرهنگ به جایی برسیم. سعی کنیم با کینه به هم نگاه نکنیم. بر عکس گفته‌های آقای خزاعی که می‌گوید ما از این بحران عبور می‌کنیم. من می‌گویم تا نگاهمان را عوض نکنیم در این منجلاب فرو می‌رویم.

پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس حوزه به عنوان استعدادهای درخشان
هم اکنون بخوانید


جوایز بخش ملی


جایزه بهترین موسیقی متن به احسان عبدی پور برای «کوهستان بی صدا» اهدا شد.


جایزه بهترین صدا به محمد حسین ابراهیمی برای «خونه مامان شکوه» اهدا شد.


جایزه بهترین پژوهش به امید رحمتی نسب برای «پیله ابریشم» اهدا شد.


جایزه بهترین تصویربرداری به فرشاد افشین پور برای «دنیای وحشی زاگرس» اهدا شد.


جایزه بهترین تدوین به آرش ضابطی اصل برای «کشیم عاشق» اهدا شد.


جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به امیر آقا عبداللهی برای «کشیم عاشق» تعلق گرفت.


جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به محمدرضا خوش فرمان برای «اسپانک» اهدا شد.


جایزه ویژه هیات داوران به مهدی بخشی مقدم و مهدی شامحمدی برای «خونه مامان شکوه» اهدا شد.


جایزه بخش سرباز وطن


لوح تقدیر سرباز وطن به «بنده نیکوکار» از کشور آرژانتین اهدا شد.


تندیس بخش «سرباز وطن» به محسن اسلام زاده برای «پاییز پنجاه سالگی» اهدا شد.


همه آزاد هستند در چارچوب قوانین کار کنند


در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) اظهار داشت: جشنواره سینماحقیقت امسال رشد محسوسی داشت و آثار این دوره بخش‌های مختلفی را پوشش داده است. شعار ما عدالت در حوزه فرهنگ و هنر بوده و هست و در همین راستا امسال از ۱۶ استان آثار مستند داشتیم. دغدغه مستندسازان شهرستانی را از نزدیک شنیدم.


اسماعیلی خاطرنشان کرد: تولید در حوزه فرهنگ و هنر باید از تهران تمرکززدایی شود و در نقاط مختلف کشور ورود کند. برای شهرستان‌های محروم قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفته‌ایم و چندین هزار پروانه فرهنگی صادر شده است. در حال حاضر مشغول تکمیل زیرساخت‌ها هستیم و مجموعه‌های نمایشی متعددی در نقاط مختلف افتتاح شده است. جامعه ما نباید دچار شکاف شود و دشمنان و بدخواهان ما در تلاش هستند تا جلوی پیشرفت‌ها را بگیرند. همه می‌دانند که جریان تروریسم رسانه‌ای که امروز فضای کشور را مکدر کرده یک جریان ضد دموکراسی است. کشورهایی که بویی از دموکراسی نبرده‌اند و در همه توطئه‌ها دست دارند. کسانی که روزنامه‌نگار مطرح را به آن شکل از بین بردند امروز مدعی نقض حقوق بشر در ایران هستند چرا که می‌خواهند در جامعه ایرانی شکاف ایجاد کنند.


وی افزود: رهبر عزیز انقلاب نماد وحدت ملی ما است، این شخصیت مجاهد دوران جوانی خود را در زندان سپری کرده و سلامتی خود را برای پاسداشت ایران تقدیم کرده است و ۴۲ سال در کسوت جانبازی ایرن بوده است. ما موظف هستیم که از نمادهای بزرگمان تجلیل کنیم و سینمای مستند ابزاری برای جهاد تبیین است و باید پیشرفت‌های ایران نشان داده شود.


وزیر ارشاد در پایان تأکید کرد: به صورت ویژه از سینمای مستند حمایت خواهیم کرد، به آقای حمیدی‌مقدم گفته‌ام برای بیان واقعیت‌های ایران جشنواره‌های منطقه‌ای راه‌اندازی کنند. ما برای کار هنرمندانه حتی با یک سلیقه متفاوت محدودیتی قائل نیستیم و همه آزاد هستند در چارچوب قوانین کار کنند. 


در ادامه این مراسم باقی جوایز بخش ملی اهدا شد.


جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به مسعود زارعیان برای «غیر مسکونی» اهدا شد.


جایزه بهترین فیلم مستند به مهدیه سادات محور برای «عزیز» اهدا شد.


جوایز ویژه دبیر جشنواره


جایزه ویژه دبیر جشنواره به محسن آقایی برای «پیله ابریشم» اهدا شد.


جایزه ویژه بعدی دبیر جشنواره به کتایون جهانگیری برای مستند «ماراتن به سوی خط باریک قرمز» اهدا شد.


سومین جایزه ویژه دبیر جشنواره به محمد احسانی برای مستند «آب ما را خواهد برد» اهدا شد.


چهارمین جایزه ویژه دبیر جشنواره به هادی شریعتی برای مستند «آت اوغلان» اهدا شد.


در پایان محمد حمیدی مقدم با اشاره به اینکه در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت توجه ویژه‌ای به دهه‌هشتادی‌ها صورت گرفته اظهار داشت: امسال مستندی داشتیم که توسط دو فیلمساز دهه هشتادی ساخته شده بود و به موضوع مهاجرت می‌پرداخت و فیلمی چون «زومرهای ایرانی» داشتیم که در باره دهه هشتادی‌ها بود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا