۵۱ پارک علم و فناوری در کشور داریم

 ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور داریم


به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و نشست روسای پارک‌های علم و فناوری، با موضوع «تبادل تجارب و تبیین مسیر آینده و تقدیر از فعالان و منتخبان حوزه فناوری و نوآوری کشور» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین او، معاون سابق فناوری ریاست جمهوری و روسای پارک‌های علم و فناوری کشور، صبح امروز ۶ آذرماه، در سازمان پژوهش‌های ‌های علمی و صنعتی برگزار شد.


حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در ابتدای این مراسم گفت: وزارت علوم سالها در عنوان اسمی خود معاونت فناوری را داشت اما مغفول مانده بود و محمدعلی زلفی‌گل نسبت به این موضوع دقت ویژه داشت.


او افزود: رهبر انقلاب نیز در شعار سال از دانش بنیان استفاده کردند و این موضوع نشان می دهد که راه رشد و توسعه از دانش بنیان شدن می‌گذرد.


زمانیان گفت: ما در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ۷ پژوهشکده و ۱۴۸ شرکت فناور داریم و همزیستی مبارکی بین این دو بخش وجود دارد. پژوهشکده ها مسئولیت خلق ایده تا تولید دانش فنی را برعهده‌ دارند و بعد این دانش در خدمت شرکت های فناوری قرار می گیرد و این شرکت ها بازوی اجرایی پژوهشکده ها هستند.


او با بیان اهمیت راه اندازی پژوهشکده مواد استراتژیک و معدنی اظهار کرد: ما ماهواره پیش بینی زلزله را نیز داریم و همچنین آزمایشگاه‌هایی یونیکی که در کشور وجود ندارد، را در اختیار داریم و امیدواریم بتوانیم در راستای پیشرفت کشور گام برداریم.


۷۰۰۰ میلیارد دلار اعتبار طرح های مسئولیت اجتماعی در خوزستان
هم اکنون بخوانید

 علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در رابطه با راه‌اندازی این معاونت در ششم آذرماه سال ۱۴۰۰ گفت: این معاونت باید در تمام وزارتخانه‌ها ایجاد شود و معاونت فناوری ریاست جمهوری آن‌ها را هدایت کند.


خیرالدین اضافه کرد: در دو بخش از پارک‌ها و برنامه‌هایی که آن‌ها پیگیری کردند تقدیر خواهیم کرد. همچنین از چهره‌های تأثیرگذار در این حوزه نیز تقدیر خواهد شد.


او ادامه داد: سورنا ستاری معاون سابق علمی فناوری ریاست جمهوری از تأثیرگذارترین افراد در توسعه پارک‌ها بود و باید از او تقدیر کنیم. از ۲۰۱۴ رتبه کشور ما در شاخص‌های نوآوری در جهان  از۱۲۰ به رتبه ۶۰ رسید و سال گذشته به رتبه ۵۳ رسیدیم و ۷ پله صعود کردیم. بخش‌هایی که تحریم‌ها در آن اثر دارد رتبه خوبی نداریم و رتبه ما از ۱۳۲ کشور ۱۳۰ است و‌ امیدواریم با پیگیری شعار سال در این سطح نیز رشد کنیم.


خیرالدین در مورد آمار پارک‌های علم فناوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما ۵۱ پارک داریم. ۷۷۳۵ شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده و واحد‌های فناور ما ۱۱۹۰۰ مورد است که در رشد پارک‌ها کمک بزرگی خواهند کرد.


او ادامه داد: راه اندازی پارک‌ها با موضوعات مختلف از جمله پارک دارو، شیمی و… را دنبال می‌کنیم. یکی از راهبردهای در معاونت فناوری زیست بوم فناوری و نوآوری است که آن را پیش می‌بریم. ما پردیس‌های مختلفی را هم شکل دادیم و این کار را ادامه می‌دهیم.


معاون وزیر علوم با اشاره به هدف افزایش پردیس‌ها ادامه داد: پردیس‌ها با پارک‌ها مشارکت می کنند که نتایج خوبی داشته است.

حضور ۹۵ درصدی دانشجویان در کلاس‌های درس/ دانشکده‌ها را تشویق و ترغیب به برگزاری کرسی آزاداندیشی می‌کنیم/ دانشجوی بازداشتی نداریم
هم اکنون بخوانید


او با اشاره به طرح تانا گفت: ۱۵ استان کشور این طرح را برنامه‌ریزی کردند. تانا نیاز‌ها را احصا و‌ ایده‌ها را مبتنی بر نیاز شناسایی می‌کند و سرمایه‌گذار‌ها هم شناخته می شوند. بیش از ۲۳ تفاهم‌نامه در قسمت‌های مختلف هم داشتیم که در بخش‌های مختلف همکاری کنیم و حتی با وزارتخانه‌های گوناگون برنامه ریزی کردیم و جایزه یونسکو را با همکاری دانشگاه تهران و یونسکو پیش می‌بربم.


او یادآوری کرد: در طرح ملی کارآفرینی ۳۰ هزار دانشجو پوشش داده می‌شود و به هر دانشجو یک میلیون پول داده می‌شود تا دوره ببینند. اعتبار این کار را هم به دانشگاه‌ها داده‌ایم. همچنین طرح تور فناوری و راهیان پیشرفت هم پیش می‌رود و جشنواره فیلم کوتاه علم و فناوری هم در پارک قم اجرا خواهد شد. ما دنبال نوآوری باز هستیم و هر پارکی متولی اجرای یک‌ ایده‌ و طرح می‌شود.


او در خصوص گرنت فناوری هم گفت: اخیراً طرح جوانه سوم را شروع کردیم و دستاورد‌های خوبی داشته و هیأت علمی‌های ما درگیر این طرح هستند و بین ۲۰ تا ۹۰ میلیون به دانشجویان کمک مالی می‌شود.


خیرالدین در خصوص طرح پسادکتری فناوری گفت: طرح پسادکتری در معاونت فناوری هم مطرح و دنبال خواهد شد. تا امروز ما از ۷۰ هزار به ۱۱ هزار اشتغال در پارک‌ها رسیده ایم که از جمله پیشرفت‌ها و اقدامات ما از زمان تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا