کتاب «راهنمای استراتژی» منتشر شد

کتاب «راهنمای استراتژی» منتشر شد


به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «راهنمای استراتژی» نوشته نیل راسل جونز توسط فرشید عبدی ترجمه و به همت انتشارات پویش مداوم در قالب مجموعه کتاب‌های کوچک مدیریت در قطع رقعی و در ۱۰۶ صفحه با قیمت ۱۱۹ هزار تومان روانه بازار شده است. 


این کتاب مقدمه‌ای مختصر و شفاف درباره استراتژی، خودآموزی سرشار از نکات و ترفندهای لازم برای صورت‌بندی و تدوین یک برنامه استراتژیک در سازمان است. 


کتاب «راهنمای استراتژی» با سه جمله آغاز می‌شود: عصاره‌ی استراتژی، مشخص کردن کارهایی است که نباید انجام داد. (مایکل پورتر)؛ شما نمی‌توانید برای هر کسی، هر کاری که بخواهد، انجام دهید؛ اگر تصمیم دارید به سمت شمال بروید، نمی‌توانید همزمان سمت به جنوب بروید. (جرون دی فلاندر)؛ استراتژی بدون فرآیند، چیزی بیش از فهرستی از آرزوهای دست‌نیافتنی نیست. (رابرت فیلک) 


این سه جمله بیشترین مشکلات‌ عدم استفاده از مدیریت استراتژیک را در کسب‌وکارها و سازمان‌ها نشان می‌دهند. نخستین مشکل این است که کارهایی که نباید انجام شوند و انتخاب‌های غلطی که نباید رخ دهد، به خاطر نداشتن فرایندهای استراتژیک و با اصرار مدیران ارشد سازمان انجام می‌شود و منابع سازمان تلف می‌گردد. دومین مشکل که معمولاً در کسب‌وکارهای ایرانی و مدیرانشان بسیار دیده‌ام، عبارت است از با تمام قوا در همه جهت‌ها؛ یعنی همه‌ی بازارها و همه‌ی خانواده‌های یک محصول و همه‌ی فعالیت‌های ممکن، بدون توجه به محدودیت منابع و اولویت‌بندی و رسالت و چشم‌انداز، و در یک کلام کاری بسیار پر ریسک که معمولاً سرانجام خوشی ندارد. سومین مشکل، تغییر هفتگی اولویت‌ها، اقدام بر اساس بحران و نداشتن هدف و کنترل، که نشان‌دهنده فقدان فرایندهای تحلیل، طراحی و تدوین استراتژی از یک سو وعدم جاری‌سازی و کنترل استراتژیک از سوی دیگر است. 

یادنامه‌ای برای یک پزشک متعهد به میهن
هم اکنون بخوانید


استراتژی، راه رسیدن به هدف را مشخص می‌کند؛ البته راهی که هوشمندانه و خلاقانه و بر اساس اعداد و ارقام است. بنابراین استراتژی در معنای متداول آن، نوعی برنامه‌ریزی کلان است و درباره اهمیت آن همین بس که حیات و ممات سازمان قرار است در پرتو آن شکل بگیرد و اقدامات سازمان و عملکرد مدیران، بخصوص مدیرعامل می‌بایست بر اساس آن ارزیابی شود. 


در پشت جلد کتاب آمده است: 


این کتاب در مورد استراتژی است، اما شما را نه به یک کارشناس استراتژی تبدیل می‌کند و نه به یک استاد فرهمند مدیریت استراتژیک؛ بلکه این کتاب، مبانی استراتژی را توضیح می‌دهد تا شما قادر به فهم اجزای اصلی یک استراتژی باشید، اینکه چگونه باید به سراغ آن‌ها بروید و استراتژی را تدوین کنید و از بعضی از ابزارهای استراتژی نیز استفاده کنید. این کتاب به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید متخصصان استراتژی ممکن است چه چیزهایی بگویند و همچنین به شما در به چالش کشیدن چیزهایی که دیگران می‌گویند، کمک می‌کند. 


این کتاب باید توسط دست‌اندرکاران کسب‌وکارهایی مطالعه شود که نیاز به تدوین استراتژی رسمی‌تری نسبت به قبل دارند؛ همچنین کارکنانی که به صورت جزئی یا غیرمستقیم در تدوین استراتژی مشارکت دارند و البته دانشجویان و سایر افرادی که می‌خواهند یک دید کلی از چارچوب آن داشته باشند و بعداً از آن استفاده کنند. این کتاب برای ذینفعان سازمانی نیز مفید و سودمند خواهد بود. 


مطالب بسیار زیادی در مورد استراتژی نوشته شده است که بعضی از این مطالب رمزآلود و مبهم و بعضی دیگر بسیار پیچیده هستند، اما این کتاب پیچیدگی‌ها و دشوار بودن مطالب قبلی را برطرف می‌کند. کتاب راهنمای پیش روی شما تعدادی از اصطلاحات اصلی استراتژیک را تعریف می‌کند، تفاوت بین استراتژی رقابتی و شرکتی را توضیح می‌دهد (علت اصلی سردرگمی، حتی در میان مدیران سطوح ارشد) و رویکردی آسان برای تدوین استراتژیک ارائه می‌کند.

خاطرات یک سینمایی در «نقش یک رویا»
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + یک =

دکمه بازگشت به بالا