امروز

یکشنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۱

  ساعت

۱۸:۲۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

اجتماعی

«مجید عبداللهی» معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص رسیدگی و ایمن سازی تجهیزات گرمایشی مدارس در فصل سرما توضیح داد: ما تعدادی مدرسه نوساز داریم که سالانه ساخته[…]


به هیچ وجه نباید از بخاری‌های نفتی چکه‌ای در مدارس استفاده شود


«مجید عبداللهی» معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص رسیدگی و ایمن سازی تجهیزات گرمایشی مدارس در فصل سرما توضیح داد: ما تعدادی مدرسه نوساز داریم که سالانه ساخته می‌شوند که مطابق ضوابط طراحی و ساخت، برای آن‌ها از ابتدای امر امکانات و سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد تعبیه می‌شود و معمولا موتورخانه‌های استانداردی برای این مدارس نوساز طراحی می‌کنند. به عنوان نمونه در تعداد مدارسی که در شش ماه اول سال جاری آماده‌سازی و تحویل داده شد که شامل ۱۶۰۰ مدرسه پروژه مهر بود و پروژه‌های گذشته که در طراحی جدید قرار گرفتند، برای همه آن‌ها سیستم‌های استاندارد گرمایشی و سرمایشی طراحی و نصب شده است.


عبداللهی در ادامه در خصوص رسیدگی به ساماندهی سیستم‌های گرمایشی مدارس موجود و قدیمی‌تر، یادآور شد: مدارس قدیمی باید به روزرسانی شوند و نوسازی سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی آن در دستور کار قرار بگیرد. در مدارس سطح کشور، از سه نوع سیستم گرمایشی استفاده می‌کنیم؛ سیستم‌های موتورخانه، پکیج‌های حرارتی که با گاز کار می‌کنند و بخاری‌های استاندارد هرمیتک.


او با اشاره به اینکه هرکدام از سیستم‌های گرمایشی بنا به اقتضائاتی متناسب با طراحی، فضا و تعداد کلاس‌هایی که باید در آن وسیله گرمایشی راه اندازی شود، هزینه‌های مختلفی دارند، بیان کرد: تلاش برای استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کشور چندسالی است که در دستور کار است. درحال حاضر نیز از محل منابع در اختیار و هم از محل قانون الحاق و ردیف استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی که در قانون بودجه پیش بینی شده، برنامه ریزی برای استاندارد کردن سیستم‌های گرمایشی مدارس در دستور کار قرار گرفته است و این موضع حسب اعتبارات و اقتضائات اجرایی و عملیاتی با همکاری ادارات کل تابعه ما در استان‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود. 


عبداللهی با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید به واسطه پروژه مهر تلاش شد نظاماتی به استان‌ها برای آماده‌سازی مدارس و پذیرش دانش آموزان ابلاغ شود، گفت: تاسیسات و ساختمان‌های مدارس بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا، نیازمند دقت نظر بیشتری بودند و ما با توجه به این نکته، از ۲۰ شهریورماه کارهای اجرایی پروژه مهر و نظارت بر آنها را انجام دادیم و روی سیستم برق و کالبد مدارس، سرویس بهداشتی و… توسط همکاران در ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات کل نوسازی و مدیران مدارس و خیرین آماده‌سازی انجام شد تا این بسترها برای حضور دانش آموزان آماده شود. اواخر شهریور این اقدامات صورت گرفت و ما پذیرای حدود ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی و غیردولتی شدیم. 


معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ضمن اشاره به آغاز فصل سرما و آماده‌سازی وسایل گرمایشی از حدود آبان ماه توضیح داد: آموزش و پرورش هرسال بخشنامه‌ای را تحت عنوان آمادگی مدارس برای مواجهه با فصل سرما و اجرای نکات پیشگیرانه در راه اندازی سیستم‌های گرمایشی مدارس ارسال می‌کند که امسال نیز به روال سالهای قبل ابلاغ شد و از کلیه مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواسته شد تا برنامه ریزی لازم را برای ساماندهی و آماده به کار کردن و به روزرسانی سیستم‌های گرمایشی در مدارس انجام دهند تا دانش آموزان در بستر حرارتی مناسب و استاندارد تحصیل کنند. 


عبداللهی ادامه داد: در این راهنمای عملی که به مدارس داده‌ایم، نکات فنی و عملیاتی را هم در حوزه موتورخانه‌ها، هم در حوزه بخاری‌ها و پکیج‌ها تنظیم و ابلاغ کردیم که می‌تواند به عنوان راهنما در اختیار افراد قرار بگیرد و با کمک بندهایی که در این راهنمای عمل آمده، از آماده به کار بودن سیستم‌های گرمایشی اطمینان حاصل کنند و اگر نکاتی وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق‌تر است، توصیه کرده‌ایم که حتما از تکنسین‌های مرتبط به این تخصص استفاده شود تا نتیجه مطلوب‌تری به دست بیاید. 


او اضافه کرد: این نکات در راستای دستورالعمل تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی است که سال گذشته به امضای وزیر آموزش و پرورش رسیده و ابلاغ شده است. در این دستورالعمل، بخشی با عنوان فصل تعمیرات وجود دارد که یکی از شش زیرنظام مصوب ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تاکید داشته که این ساماندهی‌ها در مدارس باید انجام شود. 


عبداللهی خاطرنشان کرد: در سطح ملی نیز قرار است هماهنگی و اعتبارات لازم برای این امر تامین شود و چارچوب‌ها و انتظارات ما از استان‌ها، توسط مرکز تهیه و ابلاغ می‌شود و در استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی، باید رسیدگی به استانداردهای گرمایشی و سرمایشی در دستور کار مدیران مدارس قرار بگیرد. 


او در مورد این قانون که نباید گاز به صورت مستقیم داخل کلاس‌های درس استفاده شود و رعایت و نظارت بر آن در مدارس کشور نیز اظهار کرد: استفاده از بخاری‌های نفتی چکه‌ای در مدارس به کلی ممنوع است و در دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید جدی شده است که به هیچ وجه از این وسایل گرمایشی استفاده نشود. در مورد بخاری‌های گازی توصیه اکید ما استفاده از بخاری هرمتیک و در مورد بخاری کاربراتوری نیز فقط مجاز به استفاده از بخاری‌های استاندارد هستند. ضوابط فنی و نحوه استفاده و چارچوب‌های استفاده از هر کدام از این وسایل نیز اعلام شده است. بخاری‌های استاندارد گازی هم که به اسم هرمتیک شناخته می‌شوند، بدنه سرد هستند و ایمنی و آسایش حرارتی خوبی دارند و گزینه‌ای است که مورد تاکید قرار دارد. 


معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآوری کرد: ما اموراتی که به لحاظ عملیاتی، حقوقی و اجرایی باید به استان‌ها اعلام شود را ابلاغ کرده‌ایم و ما امیدواریم این چارچوب‌ها رعایت شود و در همه کشور مورد توجه باشد.


انتهای پیام/

image_printنسخه چاپی
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

حال و هوای خرید کریسمس در تهران
برداشت گل نرگس – بهبهان

افزایش امتیاز معلمان استثنایی

افزایش امتیاز معلمان استثنایی

افزایش امتیاز معلمان استثنایی