به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری همایش ملی سواد رسانهای با محوریت چالشها و راهکارهای سواد رسانهای و همایش ملی سواد رسانهای با محوریت سواد رسانهای و اخبار جعلی با حضور مسئولین برگزارکننده این همایش و اصحاب رسانه برگزار شد.
حمید ضیایی پرور (دبیر اجرایی همایش ملی سواد رسانهای) با اشاره به آنکه در مقررات و ضوابطی که شورا به وزارت فرهنگ اعلام کرده و این وزارتخانه نقش محوری دارد، گفت: سایر وزارتخانهها و ارگانها بر اساس مصوبات این وزارتخانه فعالیت میکنند. سند جامع سواد فضای مجازی در دست تدوین است. از این رو مرکز سواد رسانهای در فضای مجازی رویدادهایی را برگزار میکند که یکی از آنها این همایش است.
او ادامه داد: رویداد فعالان ۲۹ آبان ماه در مجموعه فرهنگی هنری باغ زیبا برگزار میشود و کنشگران فضای مجازی با یکدیگر گفتگو خواهند کرد. منظور از فعالان سواد رسانهای افرادی هستند که در این حوزه فعالند از معلمان، کارشناسان، نویسندگان، انتشاراتیها، مولفان گرفته تا اصحاب رسانه و تولیدکنندگان محتوا با موضوع سواد رسانهای و… که حدود ۵۰ هزار نفر در کشور هستند.
ضیاییپرور در خصوص برنامههای نشست همایش گفت: بعد از افتتاحیه، مقامات سخنرانی میکنند و ۳ پنل ۹۰ دقیقهای داریم که با حضور اعضای انجمن سواد رسانهای و کارشناسان و اساتید برگزار خواهد شد. همچنین پنل بینالمللی خواهیم داشت که مهمانانی از مالزی و هند از تجربیات بینالمللی در حوزه سواد رسانه سخن خواهند گفت.
او خاطرنشان کرد: چالشهای فضای سواد رسانهای در این رویداد مطرح خواهد شد. برخی از این چالشها که قابل حل در وزارت ارشاد است به این وزارتخانه اعلام خواهد شد. تبیین چالشها، موضوعات برای حل و فصل آن طی سال آینده، هدف اصلی این همایش است. در ۲۸ دی ماه بخش علمی همایش ملی فضای مجازی و سواد رسانه برگزار خواهد شد.
به گفته ضیاییپرور، بیشتر مقالات حول محور اخبار جعلی در فضای مجازی سفارش داده شده و در حوزه فضای مجازی این موضوع نه تنها در ایران بلکه در عرصه بینالملل در نظر گرفته میشود. انواع، ادبیات، نقش و تاثیر و فرصتها و تهدیدهای اخبار جعلی و هوش مصنوعی و … ازجمله موضوعاتی است که در این همایش به بحث گذاشته میشود.
دبیر اجرایی همایش ملی سواد رسانهای ادامه داد: سواد رسانهای برای اقشار مختلف در وزارت ارشاد در دست بررسی و پژوهش است که امیدواریم به زودی منتشر شود. ضمن آنکه موضوع سواد رسانهای برای مسئولان بسیار اهمیت دارد. صداقت و رفع ابهامات باید در دستور کار قرار گیرد.
او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه خروجی همایشهایی که تاکنون برگزار شدهاند و تاثیر آن بر جامعه چگونه بوده، گفت: تاکنون سه همایش رسانهای که برگزار و مقالاتش منتشر شد. هدف ما تقویت گفتمان سواد رسانهای و آگاهی عموم است. نشست فعالان و استخراج ایدهها در دو دوره گذشته محقق شده و دیدگاهها مطرح و به مراجع ذیربط اعلام شده. کارکرد نشستهای هم اندیشی بیان تجربیات و نظرات است. تقویت گفتمان سواد رسانهای و ادبیات این حوزه مد نظر است. برخی از کنشگران این حوزه اعتقادی به سواد رسانهای ندارند.
دبیر اجرایی همایش ملی سواد رسانهای تاکید کزد: در کشور با فقر ادبیات در حوزه سواد رسانهای روبه رو هستیم و با وجود آنکه این مهم در عرصه بینالمللی بیش از نیم قرن است که مطرح شده اما در ایران تنها یک دهه است که مطرح شده.
سعید پورابوالقاسم (معاون محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی) نیز تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی سواد رسانهای در فضای مجازی است و طی ۸ سال اخیر اقدامات خوبی داشته و ۳۰۰ اثر گرافیکی و محتوا در حوزه سواد رسانهای تولید کردهایم. به پلتفرمها محتوا ارسال کردهایم و برای تقویت این حوزه فعال بودیم. توانمندی مدیران وزارت ارشاد را نیز در دستور کار داریم.
او گفت: دوسالانه بودن همایش از آن جهت است که با تولید محتوا و تنظیم سندهای بالادستی در دستت توسعه سواد رسانهای در جامعه هستیم. حتا نشستهایی در استانها برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام/