به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری (رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزههای علمیه) در مراسم رونمایی از مجموعه فقهی علامه شیخ محمدحسین کاشفالغطاء که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: در روایتی از امام جواد(ع) داریم که مؤمن به سه خصال نیاز دارد: اول توفیق از جانب خداوند، واعظ برای نفس و پذیرش نصیحت خیر دیگران.
وی افزود: امروز روز ما با خاطره تلخی آغاز شد؛ خاطرهای که در یک جایگاه مقدس و سومین حرم مقدس اهل بیت(ع) در ایران یعنی حرم احمدبن موسی (ع) رخ داد و این نشان میدهد ائمه (ع) نه تنها در دوره زندگی خودشان مورد خشم و کینه دشمنان بودند بلکه در دوران بعد از حیات مادیشان هم این خشم و عداوت علیه آنها وجود دارد و ما شهادت جمعی از عزیزان را تسلیت گفته و برای مجروحان حادثه آرزوی شفا داریم.
آیتالله حسینی بوشهری بیان کرد: فلسفه رونمایی و معرفی آثار اندیشمندان و بزرگان این است که فضلا و علاقهمندان و استادان با این آثار آشنا شوند و این جلسه هم پیشهمایش است و انشاءالله تا برپایی همایش اصلی، تلاش کنید معرفی بیشتری برای این اثر صورت بگیرد.
آیتالله حسینی بوشهری تصریح کرد: خاندان کاشفالغطاء اعم از کاشفالغطاء بزرگ تا فرزندان ایشان نشان میدهد خاندان علم و فضیلت و دانشوری بودهاند و این کار دفتر تبلیغات هم در راستای معرفی چنین بزرگانی قابل ستایش است.
لزوم احیای آثار بزرگان دینی
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه افزود: یکی از پرسشهای کلیدی این است که آیا این نوع کارها تولید علم است یا خیر و باور بنده این است که احیای چنین آثاری هم تولید علم است زیرا آراء و اندیشههای چنین بزرگانی با احیای آن، دوباره بازخوانی میشود و مطلع هستم که گاهی برای احیای یک اثر علاوه بر مسافرت به برخی کشورها و اعمال روشهای جدید تحقیق، مجبور میشوند که مبالغ سنگینی هم بابت یک کتاب بپردازند زیرا صاحبان این آثار معمولا در فروش آثار تراث، گرانفروشی میکنند.
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: تنظیم فهارس و منابعیابی و… سبب میشود تا کتاب شکل جدیدی پیدا کند و باعث لذت انسان برای مطالعه شود. به خصوص کتابی که در آن نوآوری وجود دارد و صرفا به انظار سلف صالح بسنده نکرده است بلکه به مسائل نوپدید و مستحدثه هم پرداخته است.
وی با بیان اینکه مرحوم کاشفالغطاء شاگرد مرحوم سیدمحمد کاظم یزدی بود که به برکت کتاب عروه او مدیون ایشان هستیم، تصریح کرد: در عین حال شاگرد مرحوم آخوند و آقا رضا همدانی و بزرگانی از این دست بود نسبت به استاد متواضع و متضلع بوده و در عین حال به اندیشه آنها بسنده نکرده و به مناطق دیگری از جهان اسلام مانند ایران، پاکستان، فلسطین میرود تا اندیشههای دیگر را هم اخذ کند.
وی تاکید کرد: او ادیب و شاعری زبردست و به زبان عربی مسلط بود. در هنگام سخن گفتن اثرگذار بود و بر کرسی مرجعیت نشست و شاگرد تربیت کرد و جا دارد خواب را از چشممان بگیریم و به صفحه صفحه کلمات این بزرگان نگاه کنیم و آراستگی به آن بدهیم که به خوبی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی این کار در حال انجام است.
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه کتاب نقش بیبدیلی در ارتقاء فرهنگ و معلومات دارد، اضافه کرد: زمانی که ما وارد قم شدیم یکی دومجله بیشتر نبود ولی امروز در عرصههای مختلف مجلات زیادی در حال انتشار است لذا ما باید هم سر سفره بزرگان باشیم و از آنها استفاده کنیم و هم به اقتضای زمان خودمان نوآوری و خلاقیت داشته باشیم. امکانات و ابزارهایی که امروز ما داریم آنها نداشتند و باید به ایشان صدآفرین بگوییم که با کمترین امکانات آثار بزرگی را تولید کردند.
آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت مرحوم کاشفالغطاء، بیان کرد: همانطور که گفته شد ایشان خطیب، شاعر، مرجع و مجاهد است و مبارزاتی در موضوع فلسطین داشت. امام علی (ع) فرمودند: لا تطلب سرعة العمل؛ گاهی اوقات کاری به انسان سپرده میشود و کارفرما هم میگوید زود آن را خاتمه دهید و معنای این مسئله معلوم است که کار چه میشود ولی گاهی کاری به کاردان سپرده میشود و او ظرافتکاریها را رعایت میکند و سرعت و دقت را با هم اعمال میکند. امام علی (ع) بر این تاکید دارند که کار پسندیده را طلب کن و از سرعت در کار بپرهیز. در ادامه فرمودند که مردم به فراورده و محصول نگاه میکنند و نمیگویند چند روز طول کشیده است و میگویند کار، خوب انجام شده یا خیر. لذا اهل بیت (ع) وقتی فرزندی به دنیا میآمد میفرمودند که سالم است یا خیر نه اینکه پسر است یا دختر.
علامه کاشف الغطاء حیات حوزوی نجف را تداوم بخشید
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی نیز در دومین پیش همایش کنگره بین المللی علامه شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء که به بررسی اندیشههای فقهی و رونمایی از مجموعه فقهی موسوعه ایشان اختصاص داشت، اظهار کرد: علامه محمدحسین کاشف الغطاء در نجف متولد شد اما پدر ایشان طبق عرف ایرانیان نام او را «محمدحسین» نهاد و ان تا زمانی بود که به لبنان نرفته بودند. وقتی به لبنان رسیدند، عدهای از علمای آن دیار بر ایشان اشکال گرفتند که در عربی، دو نام به این صورت کنار هم قرار نمیگیرد و ایشان وقتی از لبنان بازگشت امضای خود را به «محمد الحسین» تغییر داد آنگونه که در عرف ائمه (ع) است.
وی با اشاره به نقشهای متعدد علامه کاشف الغطاء افزود: یکی از نقشهای مهم ایشان در کتاب «عقود حیاتی» است که اخیرا به چاپ رسیده است و منظور از «عقد» گردنبندی است که به صورت ۱۰ دانهای بوده و اعراب به گردن میانداختند و مقصود از نامگذاری کتاب هم بیان سرگذشت علامه کاشف الغطاء به صورت دهساله دهساله بوده است.
وی افزود: یکی از مشکلات در آن زمان، جوانانی بودند که با فرارسیدن ماه ربیع الاول شروع به آزار و اذیت میکردند لذا علامه همت کرده و عده زیادی از مردم در صحن امیرالمومنین (ع) جمع میشوند و شیوخ عشایر محلات نجف را وادار میکنند کسانی که از ایشان حرف شنوی دارند را جمع کنند و موثر هم واقع میشود و آن وضعیت تغییر پیدا میکند.
وی افزود: علامه کاشف الغطاء طلاب را تشویق به نوشتن درباره اهل بیت (ع) میکرده است از جمله وقتی یک نویسنده مصری در آثار خود، اشارهای به امام حسن (ع) میکند و از ایشان به عنوان موسس حزب قائدین شیعه نام میبرد، مرحوم کاشف الغطاء، یکی از شاگردان خود به نام آقای قرشی را تشویق میکند کتابی درباره امام حسن (ع) بنویسد که اولین کتاب ایشان است و بعد به تدریج در زمینه همه معصومین (ع) دست به تالیف میزند. علامه کاشف الغطاء از جمله عالمان شاعر است که دیوان شعری هم دارند که اگر تاکنون به چاپ نرسیده، جا دارد که احیا شود.
وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که علامه کاشف الغطاء بزرگ به منظور تداوم حیات حوزوی نجف انجام دادند، این بود که از همه عشایر شیعه عراق خواست هنگام مرگ وصیت کنند ثلث اموال خود را به مرجعیت نجف بدهند که هنوز آثار این اقدام در میان عشایر شیعه دیده میشود. درخواست دیگری که علامه از مردم عراق کرد این بود که جنازههای مردگان خود را به نجف اشرف حمل کنند تا مورد مغفرت قرار گیرند. همچنین آیت الله سیدمحمدکاظم یزدی بازاری در کنار شطّ فرات ساخته بود که وقتی شیوخ عشایر عرب لنجهای حبوبات را کنار شط فرات میبردند و آنجا پیاده میکردند، مستوفیانی از طرف آیت الله سیدکاظم یزدی معامله میکردند و لذا اولین مرجعی که نان حوزه را برقرار کرده است، آیت الله سیدمحمدکاظم یزدی است.
علامه کاشف الغطاء حتی به مسئله قانونگذاری ورود کرده است
حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی (معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی) نیز عنوان کرد: علت توجه به برخی علما در مرکز احیای آثار و شاخص انتخاب آنها این است که علاوه بر توجه به مسائل خرد جامعه اسلامی به مسائل کلان جامعه توجه داشتند.
وی درباره علامه محمدحسین کاشف الغطاء گفت: این عالم شیعه مورد تائید استاد خود آیت الله سید محمدکاظم یزدی بوده و به کلام و تاریخ و فقه پرداخته ضمن آنکه به نظام قانونی حاکم بر جهان اسلام هم توجه داشته است از جمله در مسئله فلسطین پرچمدار هستند و به سوریه و مصر و لبنان سفر کرده و مباحث قیامهای جهانی در عراق را پیگیری کرده است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: علامه کاشف الغطاء حتی به مسئله قانونگذاری هم ورود کرده و بیان کرده است که اگر دولتی اسلامی تشکیل شود باید چگونه قانون بنویسد.
وی بیان کرد: این علمای راهبردی و جامع را باید هر چه بتوانیم به جهان اسلام و حوزههای علمیه معرفی کنیم، به امید آنکه الگویی برای طلاب ما باشند و این جامعیت را در کارهای خود سرلوحه قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با اشاره به انتشار موسوعههای شهید اول و ثانی، علامه شرفالدین، علامه بلاغی و… بیان کرد: اکنون موسوعه شیخ بهایی در دست انتشار است و تا پایان امسال در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: موسوعه کلامی علامه کاشف الغطاء در ۱۶ جلد منتشر شده است و امروز هم موسوعه فقهی این عالم جامع در ۲۷ جلد رونمایی میشود.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بخش سوم آثار ایشان که مباحث سیاسی و اجتماعی را در برمیگیرد در دست پژوهش و تدوین قرار دارد که پیش بینی میشود بالغ بر ۲۰ جلد شود.
آیت الله کاشف الغطاء نظریات بدیعی در فقه از خود برجای گذاشته است
حجت الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده (رییس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) اظهار کرد: موسوعه فقهی علامه کاشف الغطا ۲۷ عنوان اثر در ۲۷ مجلد است که شامل ۷ عنوان رسالههای اصولی شیخ محمدحسین کاشف الغطاء در دو جلد و ۲۰ عنوان مباحث فقهی ایشان است. از این ۲۷ مجلد، ۲۵ جلد جمع آوری آثار است، یک جلد به عنوان مدخل و یک جلد فهارس تالیف است.
وی گفت: کاشف الغطاء از تبار شیخ جعفر کاشف الغطاء از علمای اثرگذار شیعه است که ۷۹ سال از عمر خود را در تبلیغ دین و پیشبرد اهداف تشیع قرار داد. بنابرگفته آقابزرگ تهرانی، ایشان از شخصیتهای بزرگ معاصر اسلام و از بزرگترین اندیشمندان شیعی بود. در حقیقت، او از آن دسته از مجتهدان شیعی بود که در درای علوم اهل بیت (ع) فرو رفته و مرواریدهای سخن را استخراج کرده و میان مردم نشر داد. علامه کاشف الغطاء هم در حدیث، هم در کلام و هم در رجال و هم در درایه و هم تفسیر تبحر خاصی داشت.
اسدعلیزاده با اشاره به دیدار خود با آیت الله فیاض در نجف گفت: این مرجع تقلید در لابلای سخنان خود گفتند که خودم از آیت الله خویی شنیدم که فرمودند من درخواست کردم از آیت الله کاشف الغطاء که برنامههای درس تفسیر برگزار کنند که خودم هم شرکت کنم. آیت الله کاشف الغطاء قبول نکردند. بعد ادامه میدهند که آیت الله خویی خیلی به آیت الله کاشف الغطاء ارادت داشت و در همه روضههای ایشان شرکت میکردند.
او بعد فقهی را مهمترین بعد علمی آیت الله کاشف الغطاء دانست و گفت: اگر مروری بر آثار علامه کاشف الغطاء داشته باشیم و کتابهایی که ایشان در مورد فقه نوشتند، مراجعه کنیم، به این نکات دست مییابیم که چه مرد بزرگی بوده در زمینه احکام شرعی.
وی افزود: یکی از ویژگیهای فقهی علامه کاشف الغطاء استفاده گسترده از قواعد فقهی و اصولی است که در استنباط احکام شرعی و استظهار آن از آیات و روایات به وسیله مفهوم، دلالت، تعارضات، اقوال و… توانسته با این روش، پاسخ بسیاری از پرسشهای نوپیدا را با استدلال بدهد.
وی ادامه داد: بکارگیری اصول و قواعد عقلی و تحلیلهای آن در استفاده از احکام فقهی، یکی از مهمترین و حساسترین جریانهای فقهی در طول تاریخ فقه امامیه است که به جهت همین حساسیت و ظرافت همواره بحثها و اختلافات بسیاری را هم برانگیخته است. لذا ضوابط و شرایط و چگونگی استفاده از این قواعد استدلالی در تحکیم مبانی به بکارگیری صحیح و شایسته استفاده از آن در فروعات احکام، فقیه نکتهسنجی همچون آیت الله کاشف الغطاء را میطلبد.
رییس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تسلط بارز وی بر مبانی فقه عامه و روایات آنان و قدرت استنباط قوی و مستدل بر اساس قواعد محکم فقهی از دیگر ویژگیهای مرحوم کاشف الغطاء دانست و ادامه داد: ایشان یک فقیه نواندیش و نوآوری بود که نظریههای بدیعی را در فقه از خود برجای گذاشته است.
وی، جرات و جسارت مرحوم کاشف الغطاء بر ابراز رای فقهی را ویژگی دیگر این عالم برجسته عنوان کرد و گفت: نگاه و اندیشه روشن کاشف الغطاء، او را در میان کشورهای مختلف جهان پرآوازه کرد و نامها و استفتائات فراوانی از گوشه و کنار جهان برای پاسخ شبهاتشان سرازیر شد.
انتهای پیام/