اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد

اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد


به گزارش خبرنگار ایلنا، سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار امروز دوشنبه ۲ آبان در برج میلاد تهران به ایستگاه پایانی رسید و مراسم اختتامیه آن با نزدیک به یک ساعت تأخیر در حال برگزاری است. 


محمد خزاعی، حبیب ایل‌بیگی، قادر آشنا، روح‌الله سهرابی، یزدان عشیری، حسین نمازی، هادی مقدم‌دوست، محمد جواد حق‌شناس، داریوش یاری، محمود نظرعلیان، اصغر فارسی، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، سید مهدی جوادی و… از جمله حاضران در این مراسم هستند. 


محمد سلوکی در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امشب به کار خود پایان می‌دهد، گفت: به روح دو شهید فیلم کوتاه که عضو این انجمن بودند و همه دلیران این سرزمین درود می‌فرستیم. 


در ادامه این مراسم مهدی آذرپندار دبیر جشنواره، روی صحنه آمد و اظهار داشت: برای گزارش دادن نیامده‌ام، چرا که همه آمدند و روند برگزاری جشنواره را دیدند، فقط یک گزارش را خدمت آقای خزاعی و یک گزارش را به خدواند بزرگ خواهم داد. 


در ادامه برگزیدگان بخش بین‌الملل اعلام شدند و در این بخش تحسین ایسبیلین از اعضای هیئت داوران اظهار داشت: فیلم‌های ایران دوره سطح کیفی بالایی داشتند، آثار شگفت‌انگیزی که انتخاب را سخت می‌کرد. 


جایزه بهترین انیمیشن به فیلم «فقدان» به کارگردانی مارک هریچر از فرانسه تعلق گرفت. 


جایزه بهترین فیلم تجربی به «حوضچه جاذبه» به کارگردانی جاناتان په از فرانسه تعلق گرفت. 


جایزه بهترین فیلم مستند به «زادگاه» به کارگردانی جووانی مونتانیا از ایتالیا تعلق گرفت. 


جایزه بهترین فیلم داستانی به «پنجره‌های قدیمی» به کارگردانی میتهم ریدا از انگستان تعلق گرفت. 

با اعلام فیفا؛ فدراسیون فوتبال سریلانکا تعلیق شد
هم اکنون بخوانید


در بخش بعدی این مراسم، آیین نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان فقید سینما برگزار شد و کلیپی از این کارگردان پخش شد که در آن خود را معرفی کرد. پس از پخش این کلیپ محمد خزاعی روی صحنه آمد و لوحی به رسم یادبود به همسر یوسفی‌نژاد تقدیم کرد. 


در ادامه این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی اظهار داشت: من از نزدیک شاهد این جشنواره بودم و رویدادی باشکوه، پیشرو و خلاق دیدم. تأسیس کانون فارغ‌التحصیلان این انجمن هم از نقاط عطف بود. آقای اسماعیلی از من خواست که فیلم‌ها را برایشان بفرستم تا تماشا کنند. شما مجاهدت کردید و جشنواره‌ای باشکوه برگزار شد. 


خزاعی خاطرنشان کرد: نگاه جدی سازمان سینمایی بر اساس مأموریتمان در راستای تحقق عدالت فرهنگی توجه به مناطق محروم است، به اعتقاد من آینده سینمای ایران در شهرستان‌ها است و برای کادرسازی باید در کنار توجه به هنرمندان تهرانی نگاهی جدی به هنرمندان فعال در شهرستان‌ها داشته باشیم. در سفرهای استانی توجه به کشف استعدادهای جدید، تجهیز دفاتر انجمن و… ماحصل این سفرها بود. امسال بودجه تولید فیلم کوتاه نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و در این انجمن شاهد تولید ۵۰۰ فیلم خواهیم بود.


وی افزود: نگاه ما عدالت‌محور است و شهرستان‌ها دغدغه زیادی در جهت فراهم کردن فرصت برای کلید زدن فیلم‌ها دارند و به همین دلیل سهمیه خاصی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است تا هر فیلمنامه خوب و باکیفیتی به ساخت برسد. امسال از سه فیلمساز کوتاه در ساخت فیلمشان حمایت شد که در جشنواره فجر دیده خواهند شد. از دیگر برنامه‌های ما آموزش رایگان در استان‌های کم برخوردار است که در ده استان سال بعد آموزش رایگان خواهیم داشت، در سفرهای استانی با مدیران صحبت کردم و برای همه آنهایی که استعداد دارند اما فرصت ظهور و بروزش فراهم نیست این انجمن فعالیت خواهد کرد. 

جشنواره فیلم رشد در دارالفنون افتتاح شد
هم اکنون بخوانید


رئیس سازمان سینمایی در ادامه تأکید کرد: با وجود فیلمسازان جوان نباید نگران آینده فرهنگی کشورمان باشیم، من این را در فیلم‌های شما دیدم. خیلی از کشورها سرمایه دارند اما فیلمساز و استعدادهای هنری ندارند و ما در کشورهای خود چنین گوهرهایی داریم که باید قدرشان را بدانیم. 


خزاعی با اشاره به اینکه از دو شهید فیلمساز یاد شد، اظهارات خود را با بیان یک خاطره به پایان رساند و گفت: یکی از دوستان ما در مرکز گسترش سینمای تجربی فیلمی درباره شهدای بهزیستی گرفته بود، ما به سراغ یکی از دوستان شهیدی در این مستند رفتیم و آن فرد که یک جانباز بود با ما درباره آن شهید صحبت می‌کرد، مادر این جانباز وقتی متوجه صحبت‌های ما شد به ما گفت که آن شهید را در خواب دیده و به او گفته که من نه مادر دارم و نه پدر، من هیچوقت هیچ‌کسی را نداشتم. این خاطره‌ای واقعی است، شهدا زنده و ناظر بر اعمال ما هستند. در قم دیدم روی سنگ قبر شهیدی نوشته شده بود در این امانت الهی خیانت نکنید. خدا نکند حواس ما پرت شود و از این فضای معنی، شهدا و جانبازان غافل بمانیم.


خبر در حال تکمیل می باشد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا