
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ برنامه این هفته «گفتوگوی فرهنگی» رادیو گفتوگو با حضور محمدجواد هادی معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، ندا مصطفوی مدیر فنی سامانه اینماد و فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی با موضوع سامانه اینماد و کارکرد آن در زیستبوم فضای مجازی از این شبکه رادیویی پخش شد.
معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در ابتدای گفتوگو درباره چیستی سامانه اینماد عنوان کرد: بر اساس قانون تجارت الکترونیک، اینماد بهعنوان یک الزام برای کسبوکارهای الکترونیک در نظر گرفته شده است؛ بهعبارتدیگر کسبوکارهای فضای مجازی برای فعالیت در زیستبوم اقتصاد دیجیتال کشور و دریافت درگاه پرداخت الکترونیک لزوماً باید اینماد دریافت کنند. تعداد ستارههای ذیل سامانه نماد اعتبار الکترونیک نیز نشاندهنده میزان اعتبار یک شرکت است؛ سادهتر بخواهم توضیح دهم، نماد الکترونیک مجوز فعالیت و دریافت درگاه پرداخت الکترونیک یک کسبوکار است و تعداد ستارهها کیفیت خدمات آنها را بیان میکند.
وی افزود: ذکر این نکته حائز اهمیت است که ما برای عمل به قانون تسهیل مجوز کسبوکارها، بخش اعظم نظارت خود را پسینی کردیم تا حداقل سختی مسیر برای کسبوکارها را کاهش دهیم و توان توسعه کسبوکار خود را داشته باشند، البته عمل به این خطمشی پیش از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسبوکارها شروع شده بود و ابلاغش صرفاً فرایند را بهبود بخشید.
هادی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت الکترونیک همواره کسبوکارها را تشویق میکند که شناسنامه کاری برای خود تشکیل دهند. امروز خوشبختانه بیش از ۱۲۰ هزار کسبوکار مجازی دارای اینماد هستند تا کاربران سهولت بیشتری برای بررسی اعتبار کسبوکارهای فضای مجازی داشته باشند.
ندا مصطفوی در ادامه برنامه درباره فرایند اخذ نشان اعتبار الکترونیک، عنوان کرد: دریافت نشان اعتبار الکترونیک شش مرحله دارد که شامل احراز هویت، بررسی دامنه، احراز قانونمندی، بررسی اطلاعات تماس تکمیل تعهد و پرداخت تعرفه میشود و بر اساس تدابیر انجام شده فرایند تخصیص آن بیش از یک ماه طول نمیکشد؛ چرا که سازمانبخش اعظم فرایند نظارت خود را بهصورت پسینی برنامهریزی کرده است. اخیراً نیز امکان اعطای اینماد به کسبوکارهای خرد فراهم شده تا آنها هم بتوانند از این مزایای نماد اعتبار الکترونیک بهرهمند شوند.
در بخش دیگری از برنامه هادی درباره نحوه هماهنگی سازمان توسعه تجارت الکترونیک با تنظیمگران بخشی عنوان کرد: باید اذعان کرد که حوزه کسبوکارهای مجازی بهاندازه زیستبوم اقتصاد، فضای حقیقی گستردگی دارد؛ بنابراین اساساً یک دستگاه بهتنهایی قادر به تنظیمگری تمام بخشهای مرتبط با آن نیست بنابراین نیاز به همکاری تنظیمگران بخشی دارد. فعالیتی که ما در سازمان توسعه تجارت الکترونیک انجام میدهیم، بررسی مدارک اولیه قانونی کسبوکارها شامل اطلاعات هویتی، مکان استقرار و سایر مدارک عمومی است؛ در کنار زیرساختی با حضور ۲۵ دستگاه، بخشی با هماهنگی قوه قضاییه تشکیل شده است تا تنظیمگران بخشی نسبت به بررسی مسائل تخصصی اقدامات لازم را انجام دهند، برای مثال در مورد صوت و تصویر فراگیر سازمان ساترا که بر اساس قانون متولی تنظیمگری این حوزه است با اتصال به سامانه مذکور فرایند نظارتی خود را اجرا میکند.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت الکترونیک فرایند نظارت خود را به دو بخش پرریسک (مشاغل اقامتی، سلامت، فرهنگی، صوت و تصویر فراگیر) و کمریسک (پوشاک، لوازمتحریر و…) تقسیم کرده است؛ بر همین اساس فعالان حوزه فعالیتهای پرریسک باید پیش از دریافت اینماد مجوز فعالیت از تنظیمگر بخشی دریافت کنند؛ اما کسبوکارهای کمریسک بهصورت پسینی تحت نظارت قرار میگیرند؛ همچنین امکانی فراهم شده است تا مردم نیز امکان مشارکت در فرایند نظارتی را داشته باشند و چنانچه تخلفی مشاهده کردند، نسبت به ثبت آن در سامانه اقدام کنند.
این مدیر صنعت تأکید کرد: سازمان توسعه تجارت الکترونیک در همکاری با سایر تنظیمگران امکانی را فراهم کرده است که دیگر نیازی به دریافت چند نشان برای کسبوکارها نباشد؛ بهعنوانمثال در حوزه صوت و تصویر فراگیر ما نشان مشترکی با ساترا تهیه کردهایم که بعدازاین به کسبوکارهای دارای اینماد اعطا میشود و برخورداری از آن به معنای رعایت استاندارهای اینماد و ساترا است.
مصطفوی در ادامه برنامه درباره محل هزینه تعرفه پرداختی کسبوکارهای الکترونیک برای دریافت اینماد گفت: این هزینه برای ارائه خدماتی مانند نگهداری اطلاعات روی سرورها، پرداخت حقالزحمه نیروهای اجرایی و سایر خدمات پیمانی دریافت میشود، مبلغ آن نیز بهازای دو سال برای مشاغل بزرگ ۱۷۵ هزار تومان و جهت کسبوکارهای خرد ۵۰ هزار تومان است.
در ادامه معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص مدتزمان حفظ اطلاعات مرتبط با تخلفات کسبوکارها در شناسنامه الکترونیک آنها گفت: کسبوکارهای الکترونیک باید از گمنامی خارج شوند و چنانچه تخلفی داشتند در شناسنامه الکترونیک آنها ثبت شود تا مردم امکان بررسی سوابق را داشته باشند. البته اکنون نیز کاربران با کلیک روی اینماد درون تارنماها امکان مشاهده سوابق کسبوکارهای دارای نماد اعتبار الکترونیک را دارند اما نیاز به بهبود فرایندها احساس میشود.
وی افزود: اطلاعاتی که بعد از بازکردن شناسنامه الکترونیک مشاهده میشود، مربوط به تخلفات یک ماه گذشته است که پاسخ مناسبی دریافت نکرده و سوابق ثبت شده در شناسنامه بسته به درجه تخلف میتواند به یک تا چهار قبل مرتبط باشد، بر اساس رویه فعلی تخلفات چهار درجه دارند و نوع چهار آنها بعد از رفع به مدت چهار ماه در سابقه کسبوکارها باقی میماند.
مدیر فنی سامانه اینماد در ادامه برنامه درباره وجود سازوکارهای مشابه اینماد در کشورهای دیگر عنوان کرد: دولتهای مختلفی مانند چین، هند، کانادا، کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، نیوزلند و… از نمادهای اعتبار الکترونیک مختص به خود برای کسبوکارهای مجازی استفاده میکنند. برخی از کشورها هم از خدمات اعتبارسنجی شرکتهای پیمانکار خصوصی جهت نمایش اعتبار یک کسبوکار الکترونیک استفاده میکنند، البته برخی موضوعات بینالمللی مهم مانند مبارزه با پولشویی برای همه کشورها اهمیت دارد. جالب است که بدانید اینماد ایران در میان نمادهای اعتبار الکترونیک کشورهای مختلف جهان موفق به کسب رتبه برتر از ایفک شده است.
مصطفوی در ادامه درباره کارکردهای اینماد برای کسبوکارهای الکترونیک گفت: اولین فایده دریافت نماد اعتبار الکترونیک کمک به جلب اعتماد کاربران است؛ چرا که کاربر با مشاهده اینماد تا حدی آسوده خیال میشود که این کسبوکارهای مجازی از استانداردهای مشخص بهرهمند هستند، بنابراین مشاغلی که بخواهند در فضای قانونی فعالیت کنند از دریافت اینماد منفعت مناسبی کسب خواهند کرد.
در ادامه فرانک ابوالمعصوم، مدیر پایش تجارت الکترونیک درباره کاربرد ستارههای ذیل نشان آن عنوان کرد: همانطور که همکاران بنده اشاره کردند، یکی از مهمترین کاربردهای اینماد افزایش اعتماد عمومی به کسبوکارهای الکترونیک است همچنین اینماد مشاغل اینترنتی را ترغیب میکند تا فرایند خودمراقبتی را در حوزه کاری خود گسترش دهند تا رضایت مشتری بیشتر جلب شود. کاربران نیز با توجه با رتبه کسبوکارها که ستارهها آن را مشخص میکند، امکان انتخاب فروشگاههای برتر را خواهند داشت.
وی افزود: البته اعتماد یک مسئله کیفی است و نمیتوان انتظار داشت که صرف دریافت اینماد به معنای عدم وجود هرگونه کاستی باشد؛ اما ما برای دقیقتر شدن ارزیابیها با مشخصکردن معیارهای دستهبندی شده، کسبوکارهای الکترونیک را به پنج سطح (ستاره) تقسیمبندی کردهایم و هر شغل مجازی بعد از دریافت اینماد اولیه با رعایت الزامات هر سطح امکان ارتقا و دریافت یک ستاره را خواهد داشت. البته ما همواره به کاربران توصیه میکنیم تا شناسنامه کسبوکارها را مطالعه کنند و تجربههای کاربری دیگران را نیز مورد بررسی قرار دهند.
مصطفوی در خصوص نحوه تعامل و نظارت مستقیم تنظیمگران بخشی در سامانه اینماد گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در سامانه نظارت یکپارچه بر کسبوکارهای الکترونیک یک دسترسی مستقیم به تنظیمگران بخشی داده است تا آنها بهعنوان نهاد متخصص تخلفات احتمالی را ثبت کنند و چنانچه در دبیرخانه اثبات شد، تخلف در شناسنامه کسبوکار ثبت شود.
ابوالمعصوم در خاتمه درباره مردمیسازی نظارت در اینماد عنوان کرد: اینماد همواره سعی کرده است تا بازخوردهای کاربران را نسبت به کسبوکارها دریافت و آنها را در رتبهبندی فعالیت کسبوکارهای الکترونیک اعمال کند.
انتهای پیام/