آموزش مجازی در دستان توانمند جوانان نخبۀ ایرانی

خبرگزاری برنا- زهرا وجدانی؛ نخستین رویداد همرسان آموزش دوشنبه ۱۸ مهر در خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه با حضور نمایندگان کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اندیشورزان، مدیران عامل شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه آموزش در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.این رویداد به صورت چالش‌محور همچنین بیان موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و پنل گفتگو با موضوع نوآوری در حکمرانی آموزشی در ساختمان شیخ فضل‌الله اجرا شد.بررسی تغییر در انگاره آموزش،نقش نوآوری در دسترسی پذیری و درگیر سازی مخاطب ارائه شرکت‌های دانش بنیان این حوزه و روایت جایگاه اکوسیستم نوآوری آموزش و نقش تکنولوژی های آموزش مجازی در رفع شکاف های آموزش از جمله مباحث پنل‌های این رویداد بود.زاهدی قائم مقام خانه خلاق قوه مقننه در ابتدای نشست عنوان کرد: رویداد همرسان اتفاق مثبتی برای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها است که بتوانند با مجلس ارتباط بگیرند. مشکل اصلی فاصله بین شرکت‌ها و حکمرانی است. ما قصد داریم این فاصله ها را بهبود ببخشیم. بحث اصلی پنل ما در موضوعات مختلف آموزشی است . وی افزود: در حال حاضر فناوری‌های موجود پاسخگوی همه نیازهای ما نیست به خصوص در بحث آموزش که ضعف مشهودی وجود دارد و باید گام‌های اساسی برای‌ رشد این زیست‌بوم برداشته شود.در ادامه برنامه علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش سیما طی سخنانی‌ عنوان کرد: درباره زیست بوم فناوری دیجیتال در حوزه آموزش باید به ۳ نکته اشاره کنم، نخست آنکه فلسفه تشکیل خانه خلاق و نوآوری چیست؟ پاسخ‌‌ شفاف است، مهمترین هدفی که می‌توان به آن‌ اشاره کرد، تسهیل اموری است که حتی صاحبان قدرت نیز به تنهایی قادر به حل مسئله‌ نیستند به همین جهت باید عرض کنم که قدر فرصت پیش‌آمده و تاسیس خلاق و نوآوری قوه مقننه را باید دانست.وی افزود: مسئله بعد در رابطه با بحث عدالت آموزشی است که البته ارتباط مستقیمی با مسئله اول دارد. باید اذعان کرد که اکنون آموزش سنتی تاثیر گذشته را ندارد، دیگر نمی‌توان به شکل قدیمی و سنتی حوزه آموزش را اداره کرد، امروز فارغ از خواست ما، آموزش فناوری‌محور به رکن اصلی آموزش در ایران و جهان بدل شده است. رحمان عیسی زاده عضو قرارگاه تربیت فناورانه وزارت آموزش و پرورش دیگر مهمان این برنامه بود که در سخنان عنوان کرد: آموزش در سال های ابتدایی انقلاب در حوزه تکنولوژی و فناوری بسیار نوپا بود به نحوی که ما فقط در بخش های مراتب کاری از این فناوری تحت عنوان داس استفاده می کردیم اما به‌تدریج این روند قوت گرفت و با یک حرکت آهسته به راه خودش ادامه داد تا سال ۱۳۹۰ که طرح هوشمند سازی مدارس مطرح شد..وی افزود: پیش‌از سال ۱۳۹۵ کم تر از ۱ درصد معلم ها می‌توانستند از فناوری های نوین استفاده کنند که به طبع اقداماتی هم برای برطرف کردن این مسائل صورت گرفت اما مدتی بعد شیوع پاندمی کرونا همه ابعاد زندگی بشر از جمله آموزش را عمیقا متاثر کرد و همین مسئله سبب شد تا ما در ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۸ تصمیم به ساخت پلتفرم شاد بگیریم، اراده‌ای که برای تحققش مسیر سحتی را طی کردیم، در ابتذا حتی زیرساخت کافی برای اجرای پروژه فراهم نبود، رابط کاربری هم مشکلاتی داشت که رفعش زمان برد، واقعیت این است که ابتدای امر پلتفرم شاد صرفا به عنوان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان شناخته شد‌ ولی به تدریج قوت گرفت و lms برایش فراهم شد و به تبع تامین زیرساخت‌ها نیز تسهیل شد.امید امرالله عضو هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی عنوان کرد: سال ۱۳۹۰ طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شد اما باید گفت نوشتن نقشه راه برای وضعیت آموزش کشور کار بسیار دشواری است از نظر بنده باید نظام آموزش ملی کشور باید مفهوم سازی و بازنگری شود. متاسفانه ما فرهنگ نوآور و نوآوری در کشور ما به اندازه کافی تعمیق نشده است.محمد مهدی بهفر راد رئیس استودیو گیم مدریک: هم در صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: درباره وضع موجود و وضعیت مطلوب باید گفت فاصله زیادی وجود دارد، زمانی که وضعیت جهانی را هم به این قیاس وارد کنیم، متوجه خواهیم شد که شکاف چقدر است.

مهلت ثبت‌نام در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد تا ۱۵ دی‌ تمدید شد
هم اکنون بخوانید


همرسان آموزش


وی افزود: به اعتقاد من مشکل بر سر نداشتن مهارت گفت و گو و بیان طرح مسئله است. آیا کسی تا به حال آمده و گفته که واقعا به طور شفاف چه می‌خواهد ؟ در حوزه ای که هنوز تکلیف نهاد های صنعتی با نهادهای حکومتی مشخص نشده مشکل همیشه نه تنها وجود دارد بلکه بیشتر هم ایجاد می‌شود و‌ باید با گفتگو این فاصله‌ها را کاهش داد.موسی بیات رئیس دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس میز طی سخنانی عنوان کرد: شاید بتوان گفت که ویروس کرونا با تمام بدی هایی که داشته است اما در حوزه‌هایی مانند آموزش محاسنی هم داشت و‌ دستاوردهای مثبتی در‌ بخش‌هایی مانند فناوری‌های آموزشی به دست آمد.به زعم بنده مشکل جای دیگری است؛ سیاست گذاری ها شفاف نیست، جهت دهی نامعلوم است، سند تحول آموزش و‌ پرورش باید شفاف باشد و دقیق الزاماتش تبیین شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند . واقعیت این است که آموزش در کشور‌ ما باید متحول و مدرن شود تا اهداف مورد نظر کشور تحقق پیدا کند.این کارشناس تصریح کرد: مشکل دیگر این است که تعلیم و تربیت رسمی ما اصلا کاری با پلتفرم ها ندارد از سوی دیگر تمرکز گرایی در حوزه آموزش وجود دارد که اثرات منفی در نظام‌آموزشی کشور داشته است، برای مثال این امکان وجود داشت که غیر از شاد به سایر پلتفرم‌ها نیز فرصت داده شود تا نقش آفرینی جدی‌تری در آموزش مجازی داشته باشند.بیات خاطرنشان کرد: ناعدالتی آموزشی مشکل دیگری است که ما داریم، بر اساس داده هایی که به دست ما رسیده، میزان بازماندگان تحصیلی سال پیش ۸۷ هزار نفر بوده است. یعنی ۸۷ هزار توانسته اند حتی آموزش ببینند و یا ثبت نام کنند . این یعنی نه تنها فناوری توانسته خوب ظاهر شود بلکه اوضاع را نیز نابسامان‌تر کرده است‌. این خلأ همچنان وجود دارد و معلوم نیست چگونه می‌توان آن را پر کرد.وی در ادامه گفت: در بحث محتوا باید اذعان کرد که ما هیچ تولید محتوای خاصی نداشته‌ایم به عبارت ساده‌تر همان محتوایی که در کلاس درس حضوری تدریس می‌شد را رنگ و‌ لعاب دادیم و وارد عرصه آموزش مجازی کردیم..پرویز کرمی مشاور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در رویداد همرسان آموزش عنوان کرد: واقعیت این است که حال آموزش در جامعه ما خوب نیست . در این موضوع همه همگرا هستیم و واقعا می‌دانیم که وضعیت آموزش به سامان نیست. ما در مجموعه معاونت علمی و ریاست جمهوری برای آموزش و پرورش با کمک شرکت های دانش‌ بنیان بابد بتوانیم کاری انجام دهیم تا این وضعیت را بهبود ببخشیم. باید بتوانیم طرح و ایده را مطرح کنیم و اجرایی کنیم.وی افزود: متاسفانه امروز زمانی که سندی تصویب می‌شود تقریبا با فاصله بسیار کمی به بایگانی سپرده می‌شود و وارد واز عملیاتی نمی‌شود، مطالبه ای نیز جهت تحقق آن وجود ندارد. اتفاقا من معتقدم قانون خوب مینویسیم اما مجری خوب نداریم. ایجاد مراکزی مانند خانه‌های خلاق و نوآوری با کمک خود شرکت‌های دانش بنیان بهترین تلاشی بود که طی مدت اخبر اجرایی شده است، آموزش و پروش ما به شکل یک بازار در آمده و بالاخره نهادی باید متولی شود و باید کنترل این بازار را در دست بگیرد اگر از بنده درباره بهترین مجری تحول در آموزش و پروش سوال کنید به طور قطع پاسخ خواهم داد که خود شرکت های خلاق و نوآور بهترین مجری این تحول خواهند بود.کرمی تصریح کرد: اعتقاد راسخ دارم که ما باید دیدگاه و ذهنیت خود را نسبت به این حوزه ارتقا دهیم، لازم است که گفتمان خلاقانه و نوآورانه در زیست بوم حاکم شود.در بخش بعدی ۸ شرکت دانش بنیان و خلاق ارائه هایی در حضور ۳ تن از نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ارائه دادند و چالش ها ، مشکلات و راه حل هایی نیز برای آن پیشنهاد دادند.

تحویل بوق تلفن ثابت در روستای محمد آباد توسط پیشگامان
هم اکنون بخوانید


همرسان آموزش








آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا