دلار ین ژاپن را به گوشه رینگ پرت کرد!

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پس از آنکه بانک مرکزی ژاپن به محرک‌های فوق‌العاده‌ای در روز پنج‌شنبه پایبند ماند، دلار آمریکا در برابر ین به بالاترین حد خود در ۲۴ سال اخیر رسید و این رویداد تنها چند ساعت پس از آن که فدرال رزرو بازارها را با پیش‌بینی‌های شدید نرخ بهره غافلگیر کرد، رخ داد.


پیش از اعلام سیاست بانک مرکزی انگلیس در اواخر روز، ارزش پوند به اوج ۳۷ ساله جدید و در مقابل یورو به بالاترین حد دو دهه اخیر رسیده بود.


همچنین در برابر ارزهای منطقه‌ای از دلار استرالیا و دلار نیوزلند گرفته تا یوان چین و وون کره و همچنین دلار سنگاپور و بات تایلند به بالاترین حد خود رسید.


ین بلافاصله پس از تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای منفی نگه‌داشتن نرخ‌های کوتاه‌مدت و ادامه بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله نزدیک به صفر حرکت کرد و بدین ترتیب انتظارات بازار مبنی بر این موضوع افزایش یافت که بانک مرکزی با وجود ارز ضعیف‌تر، همچنان به شنا مخالف مسیر انقباضی نرخ جهانی پول ادامه خواهد داد.


دلار برای اولین بار از آگوست ۱۹۹۸ تا ۱۴۵٫۴۰۵ ین جهش کرد، اما پس از آن به شدت به رقم ۱۴۳٫۵۰ رسید، و این قبل از آخرین معامله ۰٫۴۵٪ بالاتر از عدد معاملات چهارشنبه یعنی ۱۴۴٫۷۵ بود.


توهرو ساساکی، رئیس تحقیقات بازار ژاپن در جی‌پی‌مورگان (J.P. Morgan) در توکیو اظهار داشت: «ممکن است نگرانی در مورد مداخله یا حتی بررسی نرخ توسط بانک مرکزی ژاپن (BOJ) وجود داشته باشد که همچنین می‌تواند حاصل عدم نقدینگی بازار باشد.»


ساساکی با بیان اینکه بازار با بروز چنین رویدادهایی همواره عصبی خواهد بود، افزود: «برای مدتی نوساناتی ایجاد خواهد شد، اما در نهایت در میان‌مدت، روند ضعیف ین ادامه خواهد یافت. پیک نوسان صعودی ین سال ۱۹۹۸ در ۱۴۷٫۶۰ بود، از این رو چشم بازار  هنوز به این سطح است.»

رُم از یک پنالتی 3 امتیاز دشت کرد
هم اکنون بخوانید


در ادامه، دیپلمات ارشد ارز ژاپن بعداً به رویترز اعلام کرد که مقامات در بازار مداخله نکرده‌اند.


شاخص دلار – که ارزش دلار را در برابر سبدی متشکل از ین، یورو و استرلینگ اندازه‌گیری می‌کند – برای اولین بار از اواسط سال ۲۰۰۲ تا ۱۱۱٫۷۹ افزایش یافت.


روز چهارشنبه، فدرال رزرو پیش‌بینی‌های جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌داد نرخ بهره در سال آینده بدون کاهش خواهد ماند و سپس تا سال ۲۰۲۴ به اوج خود در ۴٫۶ درصد خواهد رسید. همانطور که انتظار می‌رفت، محدوده نرخ بهره هدف خود را یک شبه ۷۵ واحد پایه دیگر (bps) به ۳٫۰۰٪  الی ۳٫۲۵٪ افزایش داد.


شینیچیرو کادوتا، استراتژیست ارشد فارکس در بارکلیز در توکیو، افزایش دلار را به ویژه در برابر یورو و سایر ارزهای اروپایی، «شدید» قلمداد کرد و ابراز داشت: «هم پیش‌بینی‌های فدرال رزرو و هم سرفصل‌های روسیه به تقویت دلار کمک کرده‌اند.»


در این بین، یورو تا ۰٫۹۸۰۷ دلار پایین‌تر از ۲۰ سال گذشته تضعیف شد و در روز چهارشنبه با ۰٫۱۱ درصد کاهش در ۰٫۹۸۲۶۵ دلار معامله شد.


پوند به پایین‌ترین سطح ۳۷ سال اخیر ۱٫۱۲۲۱ دلار سقوط کرد و آخرین بار در ۱٫۱۲۴۲۵ دلار تغییر کرد که ۰٫۲۴ درصد نسبت به جلسه قبل کاهش داشت.


و اما، ارز استرالیا پس از رسیدن به ۰٫۶۵۸۳ دلار با ۰٫۴۷ درصد کاهش به ۰٫۶۶۰۲ دلار رسید که پایین‌ترین سطح از اواسط سال ۲۰۲۰ است. البته نقدینگی ارز ممکن است با توجه به تعطیلات رسمی استرالیا ناچیز باشد.

باید و نبایدهای پالایشگاه‌سازی/ درآمد صادرات بنزین نسبت به نفت‌خام چقدر بیشتر است؟
هم اکنون بخوانید


شایان ذکر است بازار در حال حاضر ۸۰ درصد شانس برای افزایش ۰٫۷۵ واحدی نرخ بهره توسط BOE و ۲۰ درصد احتمالاً افزایش نیم واحدی را می‌بیند.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا