کاشت گیاه در موی سر انسان!

خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ کراتین ماده‌ای پروتینی از آمینواسیدها است که موی انسان مقادیر سرشاری از آن را دارد. وجود این مواد به تنهایی می‌تواند رشد گیاهان را بهبود ببخشد، حال تصور کنید که کراتین در کنار سایر مواد مغذی قرار بگیرد و استفادۀ مؤثری از قابلیت ترکیب شوندگی خود کند، چنین شرایطی منجر به ایجاد یک محیط رشد هیدروپونیک عالی برای گیاهان می‌شود اما برای اینکه بتواند به صورت فیزیکی و عملیاتی از گیاهان پشتیبانی کند، نیاز به کمی کمک اضافه دارد.


وجود این چالش اما سبب توقف تحقیقات دانشگاهی نشد، محققان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور جهت حل این مسئله اقدام به جمع‌آوری مو‌های کوتاه‌شدۀ موجود در سالن‌های آرایشی، استخراج کراتین از آن‌ها و در وهلۀ بعد مخلوط کردن کراتین با الیاف سلولز به دست آمده از خمیر چوب برای تقویت مادۀ استخراج شده از موهای جمع‌آوری شده کردند.


حاصل این عملیات علمی به دست آمدن یک مادۀ اسفنجی شکل بود که مشخص شد محیط مناسبی برای رشد هیدروپونیک گیاهان “آروگولا” (Arugula) و “بوک چوی” (Bok choy) است.


این ماده نه تنها به حمایت از گیاهان می‌پردازد و رشد آن‌ها را تقویت می‌کند، بلکه ساختار متخلخل، آن را در جذب و نگه داشتن محلول مغذی مبتنی بر آب مورد استفاده در تنظیم هیدروپونیک، بسیار موثر کرده است. به طور دقیق‌تر، این ماده توانست ۴۰ برابر وزن خود را در آب نگه دارد که طبق گزارش‌ها، مشابه ظرفیت محیط‌های تجاری موجود است.


با وجود این، مواد مبتنی بر کراتین برخلاف سایر محیطها، در عرض چهار تا هشت هفته کاملا تخریب زیستی می‌شوند و در این فرآیند به کود گیاهی تبدیل می‌گردند. اگرچه این بدان معناست که مواد مورد استفاده باید بیشتر تعویض شوند، اما پس از دور ریختن، هیچ زباله‌ای را در محیط باقی نمی‌گذارند.

پست چطور به خدمت زائران امام حسین (ع) در می‌آید؟
هم اکنون بخوانید


بر اساس مطالب مندرج در مجلۀ ACS Sustainable Chemistry & Engineering گیاهانی پرورش یافته در محیط دارای هیدروپونیک، ریشۀ بلندتری نسبت به دیگر همنوعان خود که در محیط‌های سنتی رشد می‌کنند، در دل خاک دوانده‌اند، امری که آن‌ها را قادر کرده تا آب و مواد مغذی بیشتری را مصرف کنند. مزیت رقابتی دیگر این روش امکان استفاده از موهای سایر موجودات به جای انسان برای ساخت این محیط‌های مصنوعی است که قابلیت تجاری‌سازی این محصول را ممکن‌تر می‌کند.


پژوهشگر ارشد این پروژه اعلام کرده است که جهت ایجاد این محیط‌های مصنوعی علاوه بر موی انسان، امکان استفاده از زباله‌های زیستی دامدارای‌ها نیز وجود دارد؛ چرا که کراتین به وفور در پشم، شاخ، سم و پر دام و طیور یافت می‌شود. همین تنوع در مواد اولیه سبب می‌شود که توسعۀ بستر‌های هیدروپونیک مبتنی بر کراتین یک راهبرد مهم به عنوان بخشی از کشاورزی پایدار باشد.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا