تدوین و اجرای آزمایشی پروتکل مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیمارستان و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم تریاژ و شناسایی مراجعان مورد هدف در خصوص دریافت خدمات مددکاری در ورودی بیمارستان ها تاکید کرد.


به گزارش ایلنا، حسن واعظی در حاشیه جلسه تدوین و اجرای پایلوت و نهایی سازی پروتکل مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در حیطه کودک آزاری گفت: با تلاش های اداره مددکاری معاونت درمان، حوزه مددکاری از موضوع مساعدت های هزینه درمان فراتر رفته و  با تدوین و ابلاغ پروتکل های گوناگون از جمله پروتکل بلایا و بحران، کودک آزاری، سرطان، تریاژ مددکاری این حوزه به عنوان حوزه ای کاملا تخصصی معرفی شده  است و نیروهای این مجموعه در کنار کادر درمان به ارائه خدمت می پردازند.


 واعظی گفت: موضوع سلامت کودکان ابعاد وسیعی یافته و مباحث مختلف رشد و تکامل از لحاظ جسمی، روحی و روانی را شامل می شود تا فردِ پویایی که آینده ساز این کشور است پرورش یابد.


وی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور، مهاجرت گروه های مختلف از جمله نسل جوان و کودکان از کشورهای همسایه علاوه بر موضوعات مرتبط با سلامت، مسائل  اجتماعی، تنوع  فرهنگی و روانشناختی متفاوتی را ایجاد می کند همچنین مسایل مرتبط با حاشیه نشینی در استان های مهاجرپذیر کشور و کلان شهرها، نیاز به خدمات تخصصی مددکاری را بیش از پیش نمایان می کند که می تواند به عنوان موضوعات روز حوزه مددکاری  مورد توجه قرار گیرد.


رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی ادامه داد: در حمایت اجتماعی همواره نقش خیرین سلامت و سازمان های مردم نهاد پررنگ بوده است. استفاده از این ظرفیت ها نه صرفا برای مسائل مالی بلکه می تواند از جهت پیاده سازی ایده ها مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که در پاندمی کووید ۱۹ نقش برجسته ای داشت.

ورود ویروس انگلیسی به ایران تایید شد
هم اکنون بخوانید


 واعظی تصریح کرد: تدوین پروتکل تخصصی مددکاری اجتماعی در حیطه کودک آزاری پیرامون سیاست های حوزه مددکاری اجتماعی و در راستای حمایت های اجتماعی از گروه های آسیب پذیر مراجعه کننده به مراکز درمانی انجام شده و این موضوع می تواند درکوریکولوم آموزشی مقاطع مختلف لحاظ شود.


وی تاکید کرد: باید به موضوع تریاژ و شناسایی بیمار در خصوص  دریافت خدمات مددکاری در ورودی بیمارستان ها توجه جدی شود تا حوزه تخصصی مددکاری بتواند علاوه بر مسائل مالی به سایر امور مرتبط با پیاده سازی پروتکل ها، ایمن سازی بیمارستان برای ارائه خدمات و ایجاد محیط دوستار مادر و کودک بپردازد.


وی ادامه داد: بیشترین نتایج درمانی حاصل از کاشت حلزون درصورت انجام درمان به موقع و خدمات توانبخشی در کودکان زیر ۴ سال به دست می آید. در پروتکلی که در این خصوص به صورت کشوری ابلاغ شده نقش مددکاری به خوبی دیده شده است.


 واعظی ادامه داد: در بحث تقویت نظام شبکه که در بیانات و  تاکیدات رهبر معظم  نیز بود، لزوم ورود خدمات مددکاری به سطح نظام شبکه احساس می شود تا در  نظام ارجاع و پزشکی خانواده به عنوان بازوی کمکی ایفای نقش کند.


وی افزود: اجرای خدمات دوراپزشکی در قالب بیمارستان های هوشمند جز تکالیف نوین وزارت بهداشت و سازمان های همکار است. فرآیند مددکاری می تواند در قالب دوراپزشکی و در بستر الکترونیک نیز دیده شود.


رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی گفت: همچنین با توجه به اجرای نسخه نویسی الکترونیک در کشور می توان در تشخیص اولیه  و  روند درمان در سیر نظام ارجاع به حوزه مددکاری توجه کرد.

واکسن های ایرانی کرونا در انتظار تایید سازمان جهانی بهداشت
هم اکنون بخوانید


دکتر واعظی افزود: در بحث کودک آزاری علاوه بر درمان بیماران، ریشه یابی علت حادثه نیز بسیار حائز اهمیت است تا با بهره گیری از نظر اساتید به نتایج درمانی مناسب در این زمینه برسیم.


وی تصریح کرد: امیدوارم تعداد موارد کودک آزاری از سال گذشته کمتر باشد و همگی به سمت جامعه ای پویا و با نشاط جسمی، روانی و اجتماعی پیش برویم.


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا