همه چیز درباره همسایه غربی تهران در «سرزمین مقدس»

مستند «سرزمین مقدس» به کارگردانی محسن اولیایی روایتی از اشتهارد، همسایه غربی تهران است که امشب از تلویزیون پخش می‌شود.


به گزارش ایلنا، مستند «سرزمین مقدس» به کارگردانی محسن اولیایی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب (شنبه ۱۲ شهریور) از شبکه مستند پخش می‌شود.


اولیایی درباره سوژه فیلم خود گفت: در فیلم مستند قبلی‌ام یعنی مستند «هبوط»، سفری به منطقه اشتهارد داشتم و با بخش‌هایی از این شهرستان آشنا شدم. همان‌جا بود که از این منطقه خوشم آمد و تصمیم گرفتم مستندی درباره آن بسازم. برایم این سوال مطرح شد که علیرغم اینکه این شهرستان آب و هوای چندان مطبوعی ندارد و آبش نیز شور است، چرا شهرنشینی در آن شکل گرفته است؟


وی ادامه داد: این فیلم استعاره‌ای از تمدنی است که در زمین شکل گرفته است؛ برهمین اساس، در ابتدا از کویر شروع می‌کنیم و خانه‌هایی را نشان می‌دهیم که «دست‌کن» بوده و مشخص نیست چند سال پیش ساخته شده است. سپس این سوال را مطرح می‌کنیم که حتما در اینجا آب وجود داشته که مردم خانه‌هایشان را احداث کرده‌اند و چشمه‌هایی که در این منطقه وجود دارد را نشان می‌دهیم. البته این چشمه‌ها فقط در فصول خاصی پر آب است؛ به همین دلیل قنات‌هایی احداث شده است. جالب است بدانید که در این شهرستان هم دامداری داریم و هم کشاورزی و همه به صورت سنتی انجام می‌شده است.


او با اشاره به صنعتی و مدرن شدن اشتهارد گفت: در بخشی دیگر از فیلم درباره صنعتی شدن این شهرستان صحبت می‌کنیم. جالب است بدانید که این شهر اگرچه در روزگاری پر از مشاغل سنتی بوده اما اکنون بزرگترین شهرک صنعتی در آن احداث شده است.

سالروز شهادت فرمانده طرح و عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا
هم اکنون بخوانید


کارگردان مستند «سرزمین مقدس» درباره فرم روایی این فیلم گفت: این فیلم نریشن محور است و همه تصاویر را خودمان گرفته‌ایم. در فیلم قبلی خود پلان‌های فیکس داشتم اما در این فیلم همه چیز حرکتی است و سعی کردم فضای پویایی را در دل آن نشان بدهم.


اولیایی درباره نامگذاری این مستند گفت: همانطور که می‌دانید اشتهارد، در جنوب استان البرز واقع شده و به زبان محلی به معنای «سرزمین مقدس» است. لغت اشتهارد در زبان تاتی از دو کلمه «اشته» و «آرته» تشکیل شده که به معنای سرزمین مقدس است.


عوامل تولید این مستند ۴۵ دقیقه‌ای عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان و تصویربردار: محسن اولیایی، نریتور: حامد باقری تنها و آهنگساز: اکبر ابراهیمی.


براساس این گزارش، مستند «سرزمین مقدس» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا