وزیر جهاد کشاورزی: شیلات نیازمند تامین مالی است/ بازار برنج نزولی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در خصوص آمار و اطلاعات در حوزه کشاورزی اظهار کرد: آمار و اطلاعات بسیار مهم است و آمار ما در حوزه کشاورزی نامناسب است و اهمیت این موضوع بسیار پر اهمیت است، به خصوص درمورد امنیت غذایی و غذا.

وی افزود: رصد خانه کشاورزی را اگر بتوانیم در پایان دولت تحویل دهیم تکلیف خود را انجام دادیم، یعنی تعداد گاوهای شیر ده ما چقدر است و مقدار شیر به دست آمده چقدر است و مسائلی مشابه.

وی ادامه داد: میزان اطلاعات و داده های ما بسیار بالا نیست و خروجی ما همراه با بی برنامگی است، یعنی ممکن است به دلیل عدم آمار دقیق مازاد یا کمبود محصول داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آمار، موضوع مهم و زیر بنایی است و قرارگاهی وجود دارد که هر هفته بنده شخصا گزارش کامل میگیرم. وی ادامه داد: همچنین، فرماندهی کنترل غذا پس از فرماندهی کنترل نظامی دومین فرماندهی کنترل در دنیا است.

وی با توضیح کنترل قیمت برنج گفت: بازار برنج نزولی است و امسال تولید خوب و برنج با کیفیت داریم و همچنین تا ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم، ممنوعیت واردات نیز در فصل برداشت نداریم اما محدودیت هایی داریم یعنی در فصل برداشت واردات نداریم.

ساداتی نژاد ادامه داد: در ذخایر استراتژیک واردات وضعیت خوب و مطلوب است.

وزیر جهاد تصریح کرد: در قیمت برنج خارجی مسئله‌ای نداریم و اگر سوداگری وجود داشته باشد با کمک شرکت بازرگانی بر این موضوع دخالت میکنیم.

امضا تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد کیش با فدراسیون فوتبال
هم اکنون بخوانید

وی اضافه کرد: در سال گذشته قیمت برنج محلی، به علت کمبود تولید و افزایش تقاضا، افزایش قیمت داشتیم اما امسال با افزایش تولید، بازار برنج روند نزولی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقدینگی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات و حمایت کشاورزان اختصاص دادیم و ۹.۵۰۰ همت یعنی برای ۹۰ هزار نفر تسهیلات به دامداران تعلق گرفت. 

ساداتی نژاد اظهار کرد: قیمت دستوری را قبول ندارم ولی باید با واقعیت ها مواجه شویم، مصرف کننده باید حمایت شود، کالا برگ نوعی حمایت برای تولید کننده و مصرف کننده هست اما هنوز زیر ساخت آن وجود ندارد.

  وی ادامه داد: جنگ اوکراین غذا را بسیار پر اهمیت تر کرد. برخلاف بسیاری از کشور های مدعی، کشور ما با وجود ماه رمضان، سال جدید وحذف ارز ترجیحی که باعث افزایش قیمت شد اما محدودیت و کمبود غذا در ایران نداشتیم و این افزایش با وجود عوامل موجود، منطقی بود.

وی در خصوص بخش شیلات و اقدامات در این حوزه گفت: دیم و شیلات در حوضه مالی کمبود دارند. شیلات بسیار پر ثروت و پر از اشتغال هست که سرمایه گذاری در آن نیازمند به تامین مالی است و برخی از قسمت های شیلات مثل پرورش ماهی به قدری کمبود سرمایه دارد که نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.

ساداتی نژاد ادامه داد: میزان تولید ماهی ۵۰ درصد است و ساحل نیز۵۰ درصد است و این نشان‌دهنده آن است که از آب و ساحل غافل هستیم که ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد و آمادگی واگذاری به بخش خصوصی داریم. 

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا امسال صادرات میوه‌به لحاظ افزایش تولید‌ خواهید داشت؟ گفت: امسال تولید مرکبات خوب است، و صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، عسل و مرکبات به چین صادر می شود و بازار عراق هم برقرار است و صادرات لبنیات به روسیه را هم پیگیری می کنیم.‌

رمز ارز ریپل طی 24 ساعت گذشته 1 درصد افزایش قیمت داشته است
هم اکنون بخوانید

وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت فراسرزمینی تصریح کرد: در وزارت جهاد اداره کل کشت فراسرزمینی‌ تشکیل شده است و شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی را تصویب و ابلاغ کردیم و هرکسی می تواند مجوزهای لازم را بگیرد.

وی ادامه داد: ۵ تا ۶ نفر در اهلیت سنجی شرکت کرده و در قزاقستان، روسیه برزیل و ونزوئلا آفریقا کشت داریم و تجربه موفق و نیز ناموفقی هم داشتیم اما کلیت آن مورد تایید است، قرار است ۲۰ درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام دهیم.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا