ماموریت رییس‌جمهور به مرکز بررسی‌های استراتژیک؛ نخبگان را نگه‌ دارید

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری “نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس” را یکی از ماموریت‌های محوله به این مرکز از سوی رئیس‌جمهور اعلام کرد.


«محمدصادق خیاطیان» رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد خروج نخبگان و ایده مهاجرت معکوس در کشور توضیح داد: یکی از ماموریت‌هایی که رئیس جمهور به ما داده است، بحث حفظ و نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس است؛ مهاجرت از آن دست مقوله‌هایی است که باید با نگاهی علمی آن را تحلیل کرد. اینکه ما در مقطعی به واسطه آماری یک موضوعی را تحلیل کنیم، از نظر متادولوژیک و علمی مخدوش است و نمی‌توان مسائل را این گونه تحلیل کرد.


او تصریح کرد: در بازه زمانی که شیوع کرونا رخ داد، آمار مهاجرت افت پیدا کرد و بعد از فروکش کردن کرونا، آمار مهاجرت افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در همه جای دنیا همین گونه است. اینکه بخواهیم طوری تحلیل کنیم که در کشور ما یا کشور دیگری وضعیتی حاکم است که موجب افزایش مهاجرت می‌شود، درست نیست. به عنوان مثال در مهاجرت به عنوان پدیده‌ای اجتماعی، کرونا موجب کاهش آن و رفع کرونا موجب افزایش آن شد.


خیاطیان با بیان اینکه اساسا در کشور ما مهاجرت امری منفی تلقی می‌شود، اظهار کرد: درصورتی که واقعا اینطور نیست و در هیچ جای دنیا مهاجرت مطلقا امری منفی تلقی نمی‌شود. اتفاقا کشورها برای مهاجرت به صورت هدف‌مند برنامه ریزی می‌کنند. حالا چرا این کار را می‌کنند؟ به این دلیل که بعد از بررسی، می‌گویند کشورمان در فلان دانش و تکنولوژی عقب افتادگی‌هایی ممکن است داشته باشد و کشورهای دیگر در این موضوع پیشرفت‌هایی شاید داشته‌اند پس مهاجرت را هدفمند می‌کنیند و با انتخاب نخبگان و هدایت آن‌ها برای یادگیری و آموزش به کشورشان کمک می‌کنند تا دانش و تکنولوژی مورد نیاز به کشور مبدا انتقال پیدا کند.

وزارت خارجه «سوء قصد به سفیر قطر در ایران» را تکذیب کرد
هم اکنون بخوانید


او افزود:‌ پس کشورها برای امر مهاجرت برنامه ریزی دارند و امری مطلقا منفی نیست، اما در باور مردم ما امری منفی است و باید برایش فکری کرد. رسانه‌ها و بخش‌های مختلف علمی کشور باید به موضوع مهاجرت در اذهان مردم طوری بپردازند که بدانیم صرفا موضوعی منفی نیست و اگر در بسترهایی که خلاء داریم هدفمند صورت بگیرد، اتفاقا می‌تواند کمک کننده هم باشد. 


 رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ضمن تاکید بر دستور رئیس جمهور در مورد پرداختن به موضوع مهاجرت ادامه داد: ما جلسات و نشست‌های مختلفی داشته‌ایم و به بسته حمایتی از نخبگان رسیده‌ایم تا بتوانیم اثربخشی آن‌ها را تقویت کنیم. توجه کنید که بحث پیرامون نخبگان لزوما دارای جنبه‌های اقتصادی نیست و این بحث مهم برای آنها مطرح است که چگونه می‌توانند اثربخش باشند.


وی افزود: وقتی در مورد نخبگان صحبت می‌کنیم، تصور می‌شود حقوقشان کم است، در معیشت مشکل دارند و… البته که این مسائل هم هست و منکر آن نمی‌شویم، اما آنچه نخبگان می‌گویند این است که می‌خواهیم اثربخش باشیم و دانشی که داریم را در اختیار کشور قرار بدهیم. در بسته حمایتی مشخصا روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم و مورد تاکید رئیس جمهور است و انشاالله اخبار خوبی در این زمینه به زودی به همه خواهد رسید. 


او در ادامه در خصوص بحث دیگری پیرامون حکمرانی مردمی و مردمی شدن مدارس که در اذهان صرفا به معنای آوردن سرمایه مردم به مدارس معنا می‌شود و تفسیر درست از مقوله مردمی شدن مدارس توضیح داد: نمی دانم چرا چنین تصوری از مشارکت مردمی ایجاد شده است؛ وقتی از حکمرانی مردمی استفاده می‌کنیم یعنی نقش بازیگران مردمی برای ما خیلی مهم است و باید اجزای این نظام را بشناسیم و در مورد مدارس بدانیم که نظام تعلیم و تربیت شامل چه اجزایی می‌شود و بعد از آن، بسترهایی که امکان حضور مردم وجود دارد را احصا کنیم و اعلام کنیم در کدام نقاط این نظام حکمرانی حضور مردم می‌تواند کمک کند و باید زمینه مشارکت‌پذیری مردم را در همه عرصه‌ها بالا ببریم. بحث مالی در مشارکت و حضور مردم در حکمرانی یک بخش ماجراست، اما قطعا مردم در بخش‌های آموزشی، زیرساختی، ریگولاتوری و مقررات‌گذاری هم  می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

آتش سوزی در هتلی در کربلا/ زائران ایرانی آسیب ندیدند
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا