وعده کمک هزینه پنجاه میلیون تومانی به خبرنگاران از سوی وزیر صمت/ هدیه‌ی سیزده بخشی وزیر ارشاد

آیین بزرگداشت روز خبرنگار صبح امروز یکشنبه بیست و سوم مردادماه با حضور وزیر ارشاد، وزیر صمت و دیگر مسئولان و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین گرامیداشت روز خبرنگار، امروز یکشنبه بیست و سوم مردادماه در تالار وحدت واقع در مجموعه بنیاد رودکی برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد)، سیدعباس صالحی (وزیر پیشین ارشاد)، محمود سالاری (معاون هنری ارشاد) و… (وزیر سمت) مسئولانی بودند که به اتفاق اهالی تمام رسانه‌های کشور در این رویداد حضور داشتند. 


گفتنی است، امسال هفدهم مردادماه روز خبرنگار با روز عاشورای حسینی مصادف شده بود و به همین دلیل مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین تکریم خبرنگاران را با تاخیری چند روزه برگزار نمودند. 


در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی کشور فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی کشور) دقایقی با حضار صحبت کرد. او ضمن تبریک روز خبرنگار به حضار، گفت: در دوره اخیر تلاشمان را بیشتر کرده‌ایم تا ماده‌ای از قانون مطبوعات را به مرحله اجرا برسانیم و آن بسته حمایتی که وزیر محترم طی چند روز گذشته درباره آن صحبت کردند در راستای همین موضوع است. 


مهدی‌پور در ادامه گفت: با وجود مسئله جنگ نرمی که با آن مواجهیم، مسیری که در حال طی کردن آن هستیم، نیازمند کمک و حمایت است؛ لذا اگر خبرنگاران به خوبی عمل کنند قدم مثبتی در راستای مقابله با جنگ نرم برداشته‌اند. 


او در پایان گفت: جای خرسندی است که امروز مراسم قدردانی از خبرنگاران را تدارک دیده‌ایم و در همین رابطه هدایایی برای شما در نظر گرفته شده است. 


در ادامه مراسم پس از پخش نماهنگی در رابطه رسانه‌ها و اهالی رسانه، یکی از خبرنگاران بحران پشت تریبون رفت و گفت: با بحران‌های خارجی کاری ندارم و اگر آن‌ها را با مسائل و بحران‌های داخلی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که با هم تفاوت‌های زیادی ندارند. 


او افزود: مشکلاتی هست که همه خبرنگاران با آن درگیر هستند. از طرفی یکی دیگر از مسائل مهم این است که بخش‌هایی از اداره‌ها روابط عمومی دارند که مشاور رسانه‌ای هم مدتی است به آن اضافه شده! به نظرم در این سال‌ها روابط عمومی‌ها جای خبرنگاران را گرفته‌اند و با روش‌های مختلف می‌خواهند جلوی فعالیت خبرنگاران را بگیرند، که متاسفانه برخی مسئولان هم هم به این سمت رفته‌اند که اتفاق خوبی نیست. ما فقط می‌خواهیم بحران‌ها را سریع حل کنیم و رسانه‌ها هم به این قضیه تن داده‌اند. این مسئله به فضای کشورضربه خواهد زد. 


او ادامه داد: بحران‌ها مال دولت‌های مختلف هستند. . این اتفاقات ترسناک است و حل سریع مشکلات با شیوه‌های مرسوم جلوی کار خبرنگار را برای پرداختن به سوژه‌ها می‌گیرند. این مسائل حل شدنی نیست و لازم دانستم یاداوری کنم. در ماجرای متروپل فشار خارجی زیاد بود و مسئولان می‌خواستند سریع مشکل را حل کنند. به نظرم مدیران باید نسبت به روابط عمومی‌ها بدبین‌تر باشند تا آن‌ها هم کارشان را به درستی انجام دهند. 

چند پرسش اساسی درباره رادیو و پاسخ‌های معاون صدا
هم اکنون بخوانید


این خبرنگار در پایان صحبت‌هایش به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در جنگ روسیه با اوکراین، اوکراین در کشور را به روی خبرنگاران باز کرد و روسیه خلاف این عمل کرد. در ادامه هم دیدیم، وجود خبرنگاران و عکاسان برای اوکراین مانند سلاح عمل کرد و این نشان از تاثیر رسانه‌ها دارد. گاه در کشور مسئولان از خبرنگاران می‌ترسند و این از ارزش و اهمیت وجود خبرنگار می‌کاهد


در ادامه آیین تجلیل از خبرنگاران، فتوکلیپی از جنگ اوکراین و حضور خبرنگاران پخش شد که یاد شیرین ابوعاقله (خبرنگار کشته توسط نیروهای اسراییلی) را زنده داشت. 


در ادامه مراسم ایمان شمسایی (مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) روی صحنه رفت تا از ابوعاقله تقدیر کند. سپس تابلویی از تصاویر این خبرنگار اهدا شد.


سپس از پنج خبرنگار عرصه‌های مختلف دعوت شد تا هرکدام درباره دغدغه‌ها و مشکلاتشان صحبت کنند. 


صادق امامی (از روزنامه فرهیختگان) گفت: تمرکز من روی سوژه‌های میدانی است و خوشبختانه مدتی است می‌بینیم که امروز خبرنگاران را به جرم جاسوس دستگیر نمی‌شوند. یکی دیگر از اتفاقات خوب این است که کارهای تحقیق و میدانی بیشتر شده است. 


او افزود: من درباره یک پرونده فساد گزارشی تهیه کردم و بعد از انتشار دوازده شکایت علیه من مطرح شده با وجود چنین اتفاقاتی می‌توان دریافت که می‌خواهند خبرنگاران را محدود کنند. 


او در ادامه توضیحاتش گفت: الان که در خدمت شما هستم برای پرونده فسادی که بر علیه‌ام گشوده شده، با کفالت بیرونم. قاضی گفت تو در گزارشت نوشته‌ای فساد اما پرداختن به مواردی که می‌گویی وظیفه من نیست. به دلیل بروز این اتفاق و شکایت در یکی از همان شب‌ها ماشینی تا حدود هشتاد کیلومتر نبالم کرد و زمانی که با قمه و قداره به من نزدیک شدند، دیدم طرف مسئول همان مجتمعی است که به پرونده فسادش پرداخته بودم. در ادامه هم به روزنامه نامه زدند و ادبیات بدی داشتند. من امیدوارم با کمک ارشاد این مشکلات مرتفع شوند


در ادامه عکاس خبری حمید فروتن روی صحنه رفت و در رابطه با اهمیت خبرنگاران و مشکلات معیشتی عکاسان و اهالی رسانه متنی را قرائت کرد. 


پس از خوانش متنی توسط یکی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب، ساسان شیخی خبرنگار رسانه‌های محلی هم دقایقی به بیان خواسته‌های خود و هم صنفی‌هایش پرداخت. آرش شفاهی هم خبرنگار دیگری بود که دقایقی درباره وضعیت شغلی خود وهمکارانش توضیح داد. 


در ادامه مراسم سیدرضا فاطمی امین (وزیر صنعت معدن و تجارت) روی صحنه رفت. او ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه و مسئولان فرهنگی کشور خطاب به حضار گفت: رسانه نقش مهمی در کشور دارد. مهمترین موضع در دنیای امروز ایجاد شیوه حکمرانی است و کیفیت رسانه‌ها به شدت بر این قضیه تاثیر دارد. 

تحلیلی بر روایت رمزگونه فتنه هشتک "مهسا امینی"
هم اکنون بخوانید


وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: واقعیت این است که عملکرد رسانه‌ها و مسئولان با هم ارتباط دارد؛ یعنی اگر رسانه‌ها به مسائل جدی بپردازند، برخی مدیران خودشان کنار می‌روند. اگر شما خبرنگاران و رسانه‌ها خوب کار کنید، مدیران هم دقیق و درست کار می‌کنند. این قضایا بر شیوه حکمرانی تاثیر دارد. قاعدتا اگر رسانه‌ها حاشیه ایجاد کنند هم برخی مدیران به حاشیه میروند. 


وزیر صمت گفت: در حال حاضر رسانه‌ها خوب کار می‌کنند و عملکرد خوبی دارند اما آنچه مهم است این است که عملکرد عمیق‌تری نسبت به قبل داشته باشند. اما باید عمیقتر باشد. 


وزیر صمت در بخشی از صحبت‌هایش گفت برای خبرنگاران کمک هزینه خرید وسائل منزل به مبلغ پنجاه میلیون تومان در نظر گرفته شده که به آنها اهدا می‌شود.


DSC_0504


در ادامه مراسم احمد عزیزی و گروهش به اجرای تعزیه پرداختند. سپس نماهنگی با صدای احسان خواجه‌امیری پخش شد که به عکس‌های شهدا رسانه و درگذشتگان دوران کرونا اختصاص داشت و روح‌الله رجایی، مهدی صانعی، امیرحسین اکبری، زهرا حاجیان، شاپور آقازاده و سیدمهدی حاجی‌آبادی برخی از آن‌ها بودند. 


سپس با حضور وزیر ارشاد، وزیر صمت و معاون مطبوعاتی کشور از خانواده‌های خبرنگاران درگذشته طی دو سال اخیر، تقدیر شد. 


در ادامه آیین تجلیل از اهالی رسانه محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم دقایقی با حاضران صحبت کرد. 


او در ابتدا ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش را به شما تسلیت می‌گویم و برایتان آرزوی قبولی طاعات دارم. از معاونت وزارت ارشاد و آقای شمسایی و مهدی‌پور هم بابت برگزاری این مراسم ممنونم. 


او افزود: متاسفانه در ایام کرونا تعدادی از اهالی رسانه را از دست دادیم و که حجت‌الاسلام دعایی سرپرست موسسه اطلاعات هم در میانشان بودند و لازم می‌دانم از این عزیزان که حال در میان ما نیستند یاد کنم. 


اسماعیلی در ادامه گفت: طی ماه‌های گذشته برای بهبودی وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران و دیگر اهالی رسانه تلاش‌هایی صورت گرفته و ما هم بر آن هستیم تا آنچه برای دولت مردمی مقدور است را در جهت خدمت به اصحاب رسانه انجام دهیم. 


وزیر ارشاد خطاب به اهالی رسانه ادامه داد: دکتر خاندوزی هدیه ای بسیار ویژه تدارک دیده‌اند که شامل سیزده بخش است در ادامه هم به تدریج طی روزها و ماه‌های آینده این هدیه را اعلام خواهیم کرد. چند روز پیش هم خدمت رییس جمهور محترم بودم و ایشان از جایگاه خبر و رسانه تجلیل کردند. من از ایشان برای حضور در این مراسم دعوت کردم اما متاسفانه این اتفاق میسر نشد؛ لذا رییس جمهور از من خواستند سلامشان را به شما ابلاغ کنم. 


وزیر ارشاد در پایان از اهالی رسانه و تلاش‌ها و زحماتی که برای حرکت چرخه تولید می‌کشند، تشکر کرد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا