دو فایده کاکائو که نمی‌دانستید!

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، قبلاً مشخص شده بود که فلاوانول های کاکائو فشار خون و گرفتگی رگ‌ها را به اندازه برخی از داروهای فشار خون کاهش می دهند با این حال، تأثیر  این مادۀ خوراکی خوشمزه در زندگی روزمره و کاهش فشار خون ناشناخته مانده است؛ چرا که مطالعات قبلی در این زمینه در محیط های آزمایشی کاملاً کنترل شده انجام شده است.

تحقیقات جدید ساری نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد، نتایج این پژوهش‌ها حکایت از این موضوع دارد که کاکائو به‌عنوان درمانی برای فشار خون بالا می‌تواند به کسانی که فشار خون آن‌ها بالا می‌رود کمک کند.

محققان در این مطالعه که اولین نمونه از نوع خود است؛ شروع به بررسی تأثیر استفاده از فلاوانول‌ها (ترکیبی که در کاکائو یافت می‌شود) در کاهش فشار خون و گرفتگی رگ‌ها در افراد خارج از محیط‌های آزمایشگاهی کردند.

کریستین هایس، پروفسور پزشکی قلب و عروق در دانشگاه ساری گفت: فشار خون بالا و گرفتگی رگ‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد بنابراین بسیار مهم است که روش‌های نوآورانه برای درمان چنین شرایطی را بررسی کنیم.

قبل از اینکه ما حتی به معرفی کاکائو در اقدامات بالینی فکر کنیم، باید آزمایش کنیم که آیا نتایجی که قبلاً در محیط‌های آزمایشگاهی گزارش شده‌اند به طور ایمن به محیط‌های دنیای واقعی قابل تعمیم دادن هستند یا این امکان وجود ندارد.

برای چند روز، یازده شرکت‌کننده سالم، در روزهای متناوب شش کپسول فلاوانول کاکائو یا شش کپسول دارونما حاوی شکر قهوه‌ای مصرف کردند. به شرکت‌کنندگان یک مانیتور فشار خون بالای بازو و یک گیره انگشت برای اندازه‌گیری سرعت موج پالس (PWV) داده شد که میزان گرفتگی‌ رگ‌های آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

فراخوان همکاری در راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های سنجش از دور
هم اکنون بخوانید

اندازه گیری فشار خون و PWV قبل از مصرف کپسول و هر ۳۰ دقیقه پس از مصرف برای سه ساعت اول و سپس هر ساعت برای ۹ ساعت باقی مانده انجام شد. محققان دریافتند که فشار خون و سفتی شریانی فقط در صورت بالا بودن فشار خون در شرکت‌کنندگان کاهش می‌یابد و زمانی که فشار خون در صبح پایین می‌آمد هیچ تاثیری نداشت.به طور قابل توجهی، اثرات نیز برای اولین بار در هشت ساعت پس از مصرف کاکائو مشخص شد.

پروفسور هیس افزود: تأثیر مثبت فلاوانول های کاکائو بر سیستم قلبی عروقی ما به ویژه عملکرد عروق خونی و فشار خون، غیرقابل انکار است. پزشکان اغلب از این می ترسند که برخی از قرص های فشار خون می توانند فشار خون را در برخی روزها بسیار کاهش دهند. آنچه ما پیدا کرده‌ایم نشان می‌دهد که فلاوانول‌های کاکائو تنها در صورت افزایش فشار خون، آن را کاهش می‌دهند. کار با فناوری‌های سلامت شخصی شرکت‌کنندگان به ما نشان داد که فشار خون و گرفتگی‌ رگ‌های شریانی چقدر می‌تواند در روزهای مختلف متفاوت باشد، البته نقش مانیتورهای سلامت شخصی در توسعه و اجرای مراقبت‌های شخصی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا