وزیر ارتباطات: هدف سفر به روسیه توسعۀ صادرات محصولات فناوری‌محور ایرانی بود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ شبکۀ ملی اطلاعات اساساً با تعریفی عامیانه‌ای که میان مردم جا افتاده است، تفاوت مبنایی دارد اگر سخن از شبکۀ ملی اطلاعات و تحقق آن می‌گوییم، باید بدانیم که توسعۀ آن را در شش لایه باید از متولیان امر پیگیری کنیم، این شش لایه شامل؛ زیرساخت، ارائه کنندگان خدمات دسترسی (مانند اپراتورها) دیوایس (دستگاه)، سرویس (اپلیکیشن‌ها)، کاربر و محتوا می‌شود که پیشرفت متوازن آن‌ها در کنار یکدیگر شبکۀ ملی اطلاعات را شکل می‌دهد.

صبح امروز مراسم اختتامیۀ چهارمین کنفرانس ظرفیت در محل پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد با توجه به اینکه موضوع این کنفرانس «امنیت سایبری» بود و لایۀ دیوایس یا دستگاه، نقشی بسیار کلیدی در تحقق این موضوع دارد و تحققش را نوعاً می‌توان افزایش قطعی امنیت در کل زیست بوم فناوری کشور تلقی کرد، در گفتگویی اختصاصی با دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های این وزارتخانه جهت ارتقاء توان عملیاتی تولیدکنندگان فعال در لایۀ دستگاه را جویا شدیم همچین نقش تعامل با کشورهای همسایه و مسلمان در توسعۀ حجم بازار زیست بوم فناوری اطلاعات، دلیلی بود که ما را بر آن کرد تا نتایج سفر به روسیه و همینطور برنامه‌های آیندۀ این وزارتخانه حهت توسعۀ منطقه‌ای بازار فناوری اطلاعات کشور را جویا شویم.

زارع‌پور دربارۀ برنامه‌های وزارتخانۀ متبوع خود برای حمایت از لایۀ دیوایس (دستگاه) جهت اجرای شبکۀ ملی اطلاعات به خبرنگار برنا گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور قطعی تلاش دارد تا تمام تجهیزات مورد نیاز شبکۀ ملی اطلاعات را بومی‌سازی کند اما این مسئله طی یک فرآیند اتفاق خواهد افتاد، موضوعی نیست که بتوان انتظار تحقق خلق‌الساعۀ آن را داشت، زمانی ما از این تجهیزات استفاده خواهیم کرد که توان عملیاتی رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند.

فناوری‌های دیجیتال به کمک ارتقای سلامت شناختی می‌آید
هم اکنون بخوانید

وزیر ارتباطات درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه جهت حمایت ار تولیدکنندگان لایۀ دستگاه شبکۀ ملی اطلاعات، عنوان کرد: وزارتخانه به صورت سالانه لیستی از اقلام مورد نیاز خود را اعلام می‌کند اگر تولید کننده‌ای موفق به ساخت بومی اقلام این لیست شود به طور قطع مورد حمایت وزارت ارتباطات قرار خواهد گرفت تا کالایش توسط متولی اجرای شبکۀ ملی اطلاعات و دستگاه‌های دولتی خریداری شود تا بازار مناسبی برای آن‌ها ایجاد شود از طرفی سعی خواهیم کرد تا کمک حال تولید کنندگان مزبور برای توسعۀ بازار پردازی بین المللی باشیم.

این عضو کابینۀ سیزدهم دربارۀ نتایج سفر به روسیه در جهت توسعۀ بازارپردازی فعالان فناوری اطلاعات، تصریح کرد: خوشبختانه چندین تفاهم‌نامه بین طرف ایرانی و روسی منعقد شد تا شرکت‌های ایرانی فعال در عرصۀ فناوری اطلاعات محصولات خود را در کشور روسیه عرضه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع این تفاهم‌نامه‌ها بیشتر بار صادراتی داشتند یا بابی برای واردات بودند، تأکید کرد: یقین بدانید که بار صادرات محصولات ایرانی در این سفر بیشتر بود، اساساً ما با هدف توسعۀ بازار شرکت‌های ایرانی و صادرات محصولات فناوری محور کشورمان این سفر را برنامه ریزی کرده بودیم.

این مقام مسئول دربارۀ توسعۀ روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی در عرصۀ فناوری اطلاعات، گفت: وزارت ارتباطات به طور جدی این مسئله را دنبال می‌کند، اولویت ما برای توسعۀ بازار پردازی در ابتدای همسایگان ایران و در وهلۀ بعد کشورهای اسلامی هستند به همین جهت سفرهایی برنامه‌ریزی شده است تا دیدارهایی با همتایان خود در چند کشور اسلامی داشته باشم که امیدوارم منجر به حصول نتایج خوبی برای زیست بوم فناوری اطلاعات کشورمان شود،

خاندوزی: سازمان استاندارد قائل به زمان معین در اعلام نظر کالای وارداتی باشد
هم اکنون بخوانید

زارع پور در خاتمه درخصوص برنامه ریزی جهت توسعۀ لایۀ سرویس در کشورهای همسایه و اسلامی توسط توسعه دهندگان ایران، عنوان کرد: این مسئله نیز در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا