به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشار اخباری مبنی بر تلاش شرکت خودروسازی پورشه آلمان برای ورود رسمی به معتبرترین مسابقات فرمول یک از طریق خرید پنجاه درصد سهام تیم ردبول اتریش واکنشهای مختلفی را نیز به دنبال داشت و به یک سوژه پرحاشیه تبدیل شده است. تحقق چنین هدفی برای شرکت پورشه منوط به تأیید معامله آن توسط سازمان ضدانحصار (شورای رقابت) آلمان بوده و به همین دلیل با وجود عدم اعلام رسمی خودروساز آلمانی این موضوع فاش شده است. در این میان سازمان ضدانحصار مراکش نیز اسنادی را مربوط به ادغام احتمالی ردبول و پورشه در قالب یک تیم منتشر کرده است.
با این وجود براساس برخی گزارشها، ظاهراً این اسناد به اشتباه منتشر شده است و به همین دلیل نیز از روی خروجی سایت سازمان ضدانحصار مراکش حذف شده است. دلیل حذف این سند نهایی نبودن تصمیم شرکت پورشه برای خرید سهام ردبول بوده، چرا که این شرکت منتظر اعلام مقررات جدید فرمول یک برای مسابقات سال ۲۰۲۶ است.
البته در همین حال مقامات تیم ردبول اتریش نیز که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی فصل جاری مسابقات فرمول یک است و سال گذشته نیز راننده هلندی آن مکس فرستاپن فاتح این رقابتها شد، اعلام کرده که مذاکراتی را با پورشه برای ادغام انجام داده است. با این حال همه چیز به ضوابط فنی جدید فرمول یک بستگی دارد که در تابستان امسال باید نهایی و تصویب شوند.
مقامات ردبول و پورشه برای فروش ۵۰ درصد از سهام تیم اتریشی به خودروساز آلمانی به توافق رسیدند و موضوع نیز در سطح دولتی به سازمان ضدانحصار ارجاع داده شده است. خبر این توافق قرار بود سه هفته پیش در گرندپری اتریش به صورت رسمی اعلام شود، اما به دلیل عدم تأیید مقررات جدید فرمول یک از سوی شورای جهانی اتومبیلرانی این اتفاق صورت نگرفت.
پیش از این آئودی، یکی دیگر از گروههای زیرمجموعه شرکت فولکس واگن که نیز با وجود گرفتن مجوز از مراجع ذیصلاح نتوانست به هدف خود برای ورود به مسابقات فرمول یک وارد شود، هرچند این شرکت همچنان با مالکان تیم فرمول یک «سائوبر» برای خرید ۷۵ درصد سهام این تیم در حال مذاکره است.
هماکنون به صورت رسمی ۱۰ تیم در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک حضور دارند. برخی از شرکتهای مطرح جهانی از جمله پورشه نیز در تلاش هستند تا به جمع رقبای خودروساز خود در پرطرفدارترین تورنمنت اتومبیلرانی ملحق شوند. همین موضوع سبب شده که درخواستهایی برای افزایش تعداد تیمهای فرمول صورت بگیرد که البته اما سران فرمول یک و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی خیلی موافق این موضوع نیستند.
انتهای پیام/