نسبت به شرایط نگهداری برنج‌های وارداتی در زاهدان هشدار داده بودیم/ محموله برنج بیمه است

سخنگوی گمرک ایران گفت: خوشبختانه آسیب اندکی به این محموله برنج در معرض بارش باران زاهدان، وارد شده و با اقدامات و هماهنگی صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی با پوششی از پلاستیک کاور شده و در کف هم با پالت‌هایی از زمین فاصله گرفته و کاور برخی از گونی‌های برنج هم از پلاستیک بوده است اما تمام این محموله بیمه بوده و آن بخش جزیی که دچار آسیب شده مشمول بیمه می‌شود.


سید روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره برنج‌های وارداتی که در معرض سیل زاهدان قرار گرفتند، اظهار داشت: اساسا گمرک وظیفه انبارداری ندارد و وظیفه حاکمیتی دارد و نه نگهداری از کالاهای وارداتی که این وظیفه طبق ماده ۲۵ قانون امورگمرکی وظیفه مرجع تحویل گیرنده براساس بند«ک» ماده ۱ قانون امورگمرکی شرکت انبارهای عمومی است .


وی ادامه داد: نگهداری کالا و انبارها در گمرک زاهدان مانند بسیاری از گمرکات داخلی برعهده شرکت‌ انبارهای عمومی بوده که وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری وزارت رفاه است و  از زمانی که معافیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مرتبط با واردات برنج وهمچنین ممنوعیت فصلی واردات برنج برداشته شد ورود محموله های برنج  به  گمرک زاهدان دو برابر شده است  .


سخنگوی گمرک ایران با تاکید بر اینکه گمرک تا کنون چندین بار درباره ترخیص محموله برنج در محوطه انبار باز به واردکنندگان و برای محافظت  نگهداری استاندارد وقانونی از این محموله‌ها به مرجع تحویل گیرنده کالا و صاحبان کالا هشدار و تذکر داده است.


وی گفت: گمرک از دی ماه درباره نگهداری استانداردو صحیح برنج‌های وارداتی و ترخیص آن به صاحبان کالا تذکر داده و دو هفته گذشته هم با اعلام شرایط جوی استان و وضعیت جوی و اقلیمی سالانه مونسون،  تذکراتی را درباره در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای نگهداری و حفاظت و نگهداری کالا این محموله‌ها به صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی داده است.

سیدصالحی: باشگاه استقلال مقصر اصلی ماجرای مطهری است/ گل‌محمدی هم مثل ساپینتو نیاز به زمان دارد
هم اکنون بخوانید


وی افزود: معمولا به دو دلیل صاحبان کالا نسبت به ترخیص و انتقال محمولات خود به انبار مسقف اقدام نمی‌کنند یا هزینه انبارهای مسقف بیشتر است یا اینکه ظرفیت آنها تکمیل بوده و امکان انتقال بار به این انبارها وجود ندارد.


لطیفی گفت: خوشبختانه آسیب اندکی به این محموله برنج در معرض بارش باران زاهدان، وارد شده و با اقدامات و هماهنگی صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی با  پوششی از پلاستیک  کاور شده و در کف هم با پالت‌هایی از زمین فاصله گرفته و کاور برخی از گونی‌های برنج هم از پلاستیک بوده است اما تمام این محموله بیمه بوده و آن بخش جزیی که دچار آسیب شده مشمول بیمه می‌شود.


وی افزود: همچنین ۷۰۰۰ متر مربع انبار مسقف علی رغم نداشتن شرایط نگهداری با همکاری سازمان‌ها و مقامات مربوطه برای نگهداری کالا تهیه شده که بازهم این مقدار تکافوی نگهداری واردات کالا کافی نبوده و درحال حاضر حداقل ۱۵۰۰۰ مترمربع انبار مسقف به صورت فوری جهت نگهداری کالا درراستای تشریفات ترخیص لازم است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا