لزوم افزایش ۲۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای ستاد راهبری و اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: اولین موضوعی که در این جلسه مطرح شد، سند ملی توسعه فناوری نانو بود که در جلسات قبل عمده مباحث مطرح شده بود و به راهبرد ها و اقدامات رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه ۷ راهبرد ملی در ارتباط با نانو در سطح کشور به تصویب رسید تشریح کرد: عناوین این راهبرد ها عبارتند از، ترویج و گفتمان سازی برا افزایش مشارکت ذی نفعان بود که ستاد نانو در این زمینه فعال بوده است. راهبرد دوم ارتقای کیفیت علمی در این حوزه و پرورش منابع و سرمایه های انسانی کارآمد، ارتقا توان نوآوری مبتنی بر فناوری های بدیع، ارتقا دانش بنیان صنایع موجود بر پایه فناوری نانو، توسعه و مدیریت بازار محصولات نانو در سطح ملی، منطقه ای و جهانی، تدوین استاندارد های ملی و بین المللی، ارتقا همکاری ها و تعاملات بین المللی علمی و فناوری در این حوزه است.

کبگانیان با تاکید براینکه شاخص های نظارت و ارزیابی اجرای این سند هم بررسی شد و با اصلاحاتی به تصویب رسید گفت: در برخی سند ها باید صبر می کردیم تا شاخص ها مشخص شود اما در اینجا این اقدام انجام شده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مشخص شدن حوزه های صنعتی اولویت دار بیان کرد: ۵ حوزه اولویت چندسال آینده در حوزه نانو در نظر گرفته شد که عبارتند از، آب و محیط زیست،انرژی، کشاورزی، سلامت و بهداشت و ساخت و ساز البته صنایع پوشاک و نساجی هم مطرح شد.

دولت مردمی، متعهد به ارتقای وضعیت معیشتی مردم است
هم اکنون بخوانید

وی افزود: سند ملی توسعه فناوری نانو و میکرو الکترو مکانیکال سیستم  و در صحن شورای عالی نهایی سازی و به اتمام رسید. پس از تصویب نهایی قابل ابلاغ خواهد بود. این سند متعلق به کل کشور است و ستاد نانو راهبری و هماهنگی را بر عهده دارد و همه دستگاه هایی که نقش دارند باید حمایت لازم را انجام دهند.

کبگانیان درباره بخش دوم این جلسه بیان کرد: سند ملی توسعه دانش بنیان کشاورزی و امنیت غذایی مطرح شد. که این امر یکی از بحث های راهبردی است و کم اهمیت تر از موضوع آب نیست. به علت وسعت این موضوع فرماندهی واحد، منابع مشخص و برنامه جامع برای آن وجود نداشته است همچنین اختلاف نظر حاکمیتی در بین مسئولان مختلف با توجه به تغییر دولت ها وجود داشته است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در دوران های گذشته برخی مسئولان تکیه بر واردات داشتند عنوان کرد: این دیدگاه کشور را به خطر می‌اندازد. سازمان تحقیقات کشاورزی و دانشگاه  ها حدود ۸۰ کشور مطالعه شده برای تدوین این سند پیشنهادی و ۲۰۰ خبره درگیر این کار بودند و ۶۰ سند جزئی در این حوزه نوشته شده بود و امید است تا این سند به صورت ملی و فرادولتی پیش رود. 

وی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی در این سند نگاه به کشاورزی به عنوان مولد قدرت در اقتصاد است خاطرنشان کرد: نگاه دانش بنیانی به حوزه امنیت غذایی و کشاورزی غلیظ است و به توصیه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور بخش شرکت های دانش بنیان این سند تقویت می شود. ۱۲۵ میلیون تن غذا به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در کشور تولید می شود که در فاصله یکسال گذشته قیمت جهانی غذا افزایش یافته است و قیمت جهانی بیش از ۳ برابر مواد غذایی افزایش داشته است.

پاسخگویی به شکایات کاربران یزدی از سرعت اینترنت حداکثر ظرف 48ساعت
هم اکنون بخوانید

کبگانیان ادامه داد: ضریب نفوذ علم و فناوری در کشاورزی ما ۶ درصد است که باید افزایش یابد بنابراین دیگر با کشاورزی و تولید غذای سنتی نمیتوان به دنبال امنیت غذایی رفت و کشور باید در این زمینه جهش پیدا کند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه گفت:  ۳۵۰ شرکت های دانش بنیان داریم که ۵ درصد از کل شرکت های دانش بنیان را شامل می شوند و این رقم رضایت بخش نیست. هدف گذاری که در این سند پیشنهاد شده ۱۳۰۰ شرکت است تا  ۲۰ درصد از کل شرکت های دانش بنیان را شامل شود.

وی با اشاره به در خواست سهمیه پذیرش در کنکور سراسری توسط ۲ مدرسه شین اباد و درود زن به علت آتش سوزی بیان کرد: در این جلسه این دو مورد نهایی شد که در ۲ هفته آینده به تصویب خواهد رسید. آسیب دیدگان مدرسه شین اباد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با حدنصاب ۸۰ درصد با تمرکز بر پذیرش بومی در مقطع کارشناسی مقرر شد تا سهمیه در نظر گرفته شود. مدرسه درودزن چون فاصله پیدا کرد حد نصاب ۸۰ درصد هم‌ در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال  ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ به تصویب رسید.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا