روستاها قطب اقتصاد کشور هستند/ ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به مشاغل روستایی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: وستائیان علاقمند به اشتغال در برنامه های گردشگری صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک ها تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.


به گزارش ایلنا، اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک بین بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آنها توجه ویژه داشت، گفت: امروزه بحث گردشگری جزو برنامه ریزی خانواده ها در طول سال است و در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند.


وی ادامه داد: اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار موثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود.


به گفته رئیس بنیاد مسکن، اعتبارات ویژه‌ای از محل اجرای طرح هادی و  اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم، اما بطور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص داده ایم.


نیکزاد افزود: هم افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می‌شود تا هنگام بازسازی و عمران روستاها، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت و ساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد.


وی اضافه کرد: روستائیان علاقه مند به اشتغال در برنامه های گردشگری صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک ها تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.

یورو و دلار در تکاپوی مسیرهای روشن
هم اکنون بخوانید


روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند


سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند، اظهار داشت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد.


وی با بیان اینکه روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند، تصریح کرد: روستائیان می توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند. باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنین روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت، بازسازی و بهینه سازی این آثار همت کرد.


وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بنیاد مسکن می تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راههای دسترسی و محوطه سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند.


سید‌هادی احمدی، روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی نیز در جلسه، روستا‌ها را ذخیره گاه ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی توصیف کرد و گفت: بسیاری از ابنیه با بی توجهی‌ها از بین رفته است و روستا‌هایی نیز به صورت دست نخورده باقی مانده اند.


وی افزود: با مرمت آثار فرهنگی در روستا‌ها می‌توان جذب گردشگر کرد و هم افزایی میان بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی می‌تواند این کار را تسریع کند.


به گفته مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، برای اجرای طرح هادی، ۱۱۰۰ میلیارد تومن اعتبارات ملی و ۱۶۰ میلیارد تومن برای احیای بافت‌های تاریخی با ارزش در نظر گرفته شده است.

آخرین وضعیت پروازها در هوای برفی امروز
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا