بورس ۱۴۰۱ حال خوبی خواهد داشت؛ اگر…؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بازار سرمایه یکی از مهمترین بازارهای کشور به شمار می رود که در سال گذشته وضعیت بغرنجی را پشت سر گذاشت.

هر چند در سال گذشته سهامداران تازه ای وارد این بازار شدند که منجر به معرفی و شناخت بهتری از این بازار به مردمی شد که تا کنون وارد بورس نشده بودند اما آنچه در نهایت باید اتفاق بیفتد اعتماد به بازار سرمایه و ورود نقدینگی به بورس با اتخاذ سیاست های درست برای این بازار به دور از هر گونه تصمیم گیری هیجانی، احساسی و خلاف قواعد اقتصادی بازاراست.

سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید دانش آفرین که بر اشتغال آفرینی هم تاکید دارد سالی است که با رونق یابی بورس می تواند کمک شایان توجهی در راستای بخشی از شعار سال باشد. با توجه به کلیاتی که در وضعیت کشور مشاهده می شود و روند مذاکرات برجامی که به نظر می رسد خبرهای خوبی از انعقاد یک توافق خوب در هفته های آتی عنوان شود می توان گفت بازار سرمایه وضعیت مطلوبی را با توجه به جمیع جهات در پیش رو خواهد داشت.

 آنچه برای سال ۱۴۰۱ یا به عبارت بهتر برای شش ماه اول سال جاری با تاکید بر سه ماه اول سال جدید می توان گفت آن است که بازار در وضعیت خوبی به سر خواهد برد همچنان که شاهد روند رو به جلو و مثبت بورس هستیم.افزایش ورود نقدینگی به بورس از ابتدای سال جاری یک موفقیت و دستاورد قابل توجه برای بازار سرمایه به شمار می رود.

واکنش یک کارشناس به طرح ساماندهی بازار خودرو
هم اکنون بخوانید

ورود نقدینگی به بورس با افزایش آگاهی نسبت به کارکرد بازار سرمایه خبر خوبی است چرا که نشان می دهد مردم در این بازار آگاهانه تر سرمایه گذاری می کنند.بی تردید اخبار خوب اقتصادی و سیاسی باعث تقویت ورود نقدینگی وبه تبع آن، افزایش شاخص بورس و قیمت سهام ها خواهد شد. قیمت هایی که خوشبختانه و به واقع بسیار ارزنده هستند.

بورس
ورود نقدینگی، عرضه سهام و تقویت شاخص ها و حذف محدودیت ها از جمله عوامل ومولفه هایی به شمار می روند که در سال جدید به رشد و رونق بازار سرمایه بسیار کمک می کند.از جمله این موارد می توان به بحث مالیات بر سپرده حقوقی ها و حذف آنها از صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد که باعث افزایش ثبات در روند بورس شده است.

به هر حال یکی از عمده نگرانی های بازار این بود که مالیات شامل سپرده های صندوق های سرمایه گذاری شود که با اعلام رسمی سازمان مالیاتی این موضوع در دستور کار قرار نگرفت.از سوی دیگر بازار سرمایه در یک سال و نیم گذشته دوران بسیار نامطلوبی را پشت سر گذاشت.
مسائلی که به بی اعتمادی مردم در بازار دامن زد و به خروج سرمایه ها از بازار منتهی شد.

بی شک اتخاذ تصمیمات درست بازار را به سمت رشد و رونق در سال جاری رخ داده است که این تصمیم ها برای باثبات بودن بازار وکمک به رشد و رونق تولید باید پایدار بماند.ثبات درقیمت ارز مساله مهمی است چرا که می تواند به افزایش فروش شرکت های بورسی و بالا بردن روند سود آوری شرکت ها بسیار کمک کند.

تولید بیش از ۲.۷ میلیون مترمربع فرش دستباف تا پایان آذرماه
هم اکنون بخوانید

براساس گزارشات اعلامی شرکت ها می توان گفت سود آوری شرکت های بورسی در ماه های اخیر بعضا دو یا چهار برابرشده به گونه ای که فروش چند برابری سودهای خوبی را برای شرکت ها و به تبع آنها سهامداران ایجاد کرده است.

با توجه به حاشیه سودی که صنایع خوب و دارای مزیت نسبی و صنایع برتر و بزرگ  داشته اند، این موضوع در سال جاری نوید دهنده رشد سود آوری بالایی برای شرکت های بورسی است.رشدی که به تبع آن منجر به افزایش قیمت سهام این شرکت ها می شود.

بی شک بازار سرمایه در حال حاضر دوران خوبی را تجربه می کند به گونه ای که با صراحت می توان گفت وضعیت بازار خوب است.قطعا مثبت ماندن بازار وابسته به افزایش اعتماد سرمایه گذاران وسهامداران به بازار وسیاست هایی است که در این بازار اتخاذ می شود.

کنترل های مطلوب نه محدود سازی می تواند زمینه را برای ورود نقدینگی و افزایش سود آوری شرکت ها و ورود غیر مستقیم پول از طریق بازار و رشد و رونق تولید مهیا کند.این موضوع نه تنها بورس، بلکه اقتصاد و تولید ایران را وارد فاز جدیدی از فضای اقتصادی می  کند که به نفع رشد اقتصادی و مردم منتهی می شود.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 15 =

دکمه بازگشت به بالا