محمد باقری مطلق دبیرکارگروه ترویج و آموزش ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره فعالیت ستاد نانو در دانشگاه ها جهت جذب و شناسایی دانشجویان اظهار کرد: در کارگروه ترویج چند لایه از افراد در سطح دانشگاه ها را درگیر می کنیم. اولین لایه مد نظر تشکل ها و انجمن های دانشجویی است که هرسال حدود ۱۲۰ نهاد ترویجی یا همان تشکل های دانشجویی را در سطح دانشگاه های کشور به صورت فعال داریم که در اجرای پروژه های مختلف اعم از مسابقات و رویدادها زمینه نانو را اجرا و شرکت می کنند.
وی افزود: بخشی از کار ما به انجمن ها و تشکل های دانشجویی اختصاص می یابد بخش بعدی این است که به واسطه فعالیت انجمن ها برخی افراد را در رویداد های مختلف ثبت نام می کنیم که در مسابقاتی چون مسابقه ملی شرکت کرده و در نهایت به برنامه نانو استارت آپ ختم می شود.
باقری مطلق با اشاره به اینکه دانشجویان از مرحله ایده تا نمونه اولیه کلیه خدمات لازم برای توسعه یک محصول را از ستاد نانو دریافت می کنند بیان کرد: سالانه ۱۴هزار دانشجو با این واسطه آموزش می بینند و میتوانند در این مسیر هم آموزش ببینند هم رقابت و توسعه محصول را داشته باشند اما عمده چالش های ما مروبط به کمبود ایده های مطلوب است.
دبیرکارگروه ترویج و آموزش ستاد توسعه فناوری نانو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه تعدادی از این پروژه ها به ثمر می رسد گفت: برای تولید محصول اولیه یک سال زمان لازم است. درسال گذشته با ۳۰۰دانشجو کار خود را شروع کردیم که این افراد علاقمند در سطح دانشگاه تیم سازی کردند د و ما صرفا به آنان مشاوره دادیم.
وی ادامه داد: از این تعداد حدود ۶۰نفر حول یک ایده پروپوزال تهیه کردند که ۳۰تای آن ها مورد تایید قرار گرفت چراکه آنان جذابیت بازاری مطلوب را داشتند. از بین میان ۲۲ ایده برای نمایشگاه آمده رونمایی شد.
باقری مطلق با اشاره به اینکه چه تعداد از آنان تبدیل به استارت آپ پایدار و تاسیس شرکت و جذب سرمایه می شوند گفت: پیش بینی ما این است که در هر دوره۵تا ۸ از آن ها تبدیل به استارت آپ پایدار می شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چند درصد از کالا ها تاثیر مستقیم روی زندگی مردم دارد گفت:۴۰درصد از این محصولات به صورت مصرفی هستند که از جمله آن میتوان به شیشه عینک ضدخش، نانو دارو ها و البسه و پوشاک اشاره کرد.
انتهای پیام/