علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ممکن است علوم پایه بلافاصله تبدیل به محصول نشود، اما در دراز مدت عامل تحول و توسعه است.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سعدالله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در محل این دانشگاه برگزار شد.


نصیری قیداری در این نشست خبری اظهار داشت: موضوع اصلی جلسه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار است. در سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی یونسکو تصمیم گرفت در چهلمین کنفرانس عمومی خود که سال ۲۰۲۲ را با عنوان سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار نامگذاری کند.


وی اظهار داشت: روال سازمان جهانی هر ساله این گونه بوده یک نام گذاری بر اساس علم و دانش داشته باشد و هدفش هم ترویج دانش در جهان است. پیشتر نیز این نامگذاری‌ها صورت گرفته بود تا جامعه بشری اهمیت دانش را بدانند.


رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: علوم پایه نقش مهمی در توسعه کشور‌ها داشته است. در جهت اهمیت علوم پایه به سخنی از رهبری اشاره می‌کنم،  ایشان تاکید کردند علوم پایه مانند ذخیره بانکی شماست که هر وقت لازم شد از آن دخیره برداشت می‌کنید و علوم کاربردی مانند یک پول توی جیبی است که از آن استفاده می‌کنید. این واقعا بیان خوبی است زیرا علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است.


وی افزود: اگر به علوم پایه توجه نشود بعد از مدتی خاموش می‌شود. ممکن است علوم پایه بلافاصله تبدیل به محصول نشود اما در دراز مدت عامل تحول و توسعه است. علوم پایه زودبازده نیست از این رو از بخش خصوصی انتظار نمی‌رود در آن سرمایه گذاری کند، بنابراین دولت و حاکمیت‌ها باید از توسعه آن حمایت کنند.

تلاش برای تقویت نقش زنان در مقابله با کرونا
هم اکنون بخوانید


ما منتظر نماندیم که سازمان جهانی علوم پایه را اعلام کند بعد ما به آن توجه کنیم، خوشبختانه بعد از انقلاب طرح‌هایی مثل ایجاد قطب‌های علمی، رشد کمیت و کیفیت علمی، گسترس رشته‌ها و… اتفاق افتاده که قابل تقدیر است.


نصیری قیداری گفت: همین تحول و توسعه است که باعث شتاب دادن به سایر حوزه‌های دانشی شده است. توسعه علوم پایه باعث می‌شود رشته‌ها و حوزه‌های دیگر هم توسعه پیدا کنند. در قوانین کشورها به این موضوع توجه شده است لذا در برنامه های پنج ساله و چند ساله بودجه هم مورد نظر بوده است. در سال ۱۳۷۹ حمایت از علوم پایه از جمله برنامه‌های این وزارت خانه بوده است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا