کاربرد بنتونیت چاه ارت چیست؟

بنتونیت چاه ارت یک ماده معدنی از دسته رس‌ها است. بنتونیت از انواع کانی‌های معدنی خاک رس بوده که به دلیل مقاومت کم در برابر جریان الکتریسیته به منظور پر کردن چاه‌های ارت در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بنتونیت چاه ارت یک ماده معدنی از دسته رس‌ها است. بنتونیت از انواع کانی‌های معدنی خاک رس بوده که به دلیل مقاومت کم در برابر جریان الکتریسیته به منظور پر کردن چاه‌های ارت در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از مخلوط نمک و زغال، یکی از روش‌های رایج برای ارتینگ ساختمان‌ها در گذشته بوده است، اما با گذشت زمان و با توجه به ویژگی‌های بنتونیت مانند امکان ایجاد ملات قوی، کارایی بالای این ماده، قیمت مناسب و محافظت از الکترودها و وسایل چاه ارت، به مرور زمان بنتونیت فعال جایگزین این مخلوط شد.


 یکی از نکاتی که همواره در پروژه‌های ساختمانی و ارتینگ ساختمان‌ها اهمیت دارد، بحث هزینه‌های مربوط به آن است. بنتونیت اکتیو قیمت بسیار ارزانی دارد که یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن آن است.


استفاده از بنتونیت برای ارتینگ ساختمان‌ها موجب پر شدن فضاهای خالی اطراف الکترودها می‌شود و در نهایت یک سازه مستحکم‌تر ایجاد کرده و مقاومت الکتریکی را به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های بنتونیت اکتیو می‌توان به خاصیت تیکسوتروپیک اشاره کرد. وجود این خاصیت در بنتونیت فعال موجب می‌شود که پس از مدتی حالت ژل پیدا کند و تحت شرایط مختلف شسته نشود. همانطور که می‌بینید، بنتونیت ویژگی‌های کاربردی فراوانی دارد. این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر بنتونیت را به یک ماده پرکاربرد در حفاری و ارتینگ ساختمان تبدیل می‌کند. در ادامه قصد داریم به معرفی ویژگی‌ها و روش استفاده از این ماده پرکاربرد بپردازیم:


انواع بنتونیت چاه ارت کدامند؟


بنتونیت‌های کلسیم دار


این دسته از بنتونیت‌ها در ساختار خود کلسیم دارند و در زمان تماس با رطوبت، حالت ژله مانند پیدا نمی‌کنند. بنتونیت‌های غیرمتورم در تهیه ماسه ریخته گری یا فیلتر تصفیه روغن در صنعت استفاده می‌شوند.


بنتونیت‌های سدیم دار


بنتونیت‌های سدیم دار، عنصر سدیم را در ساختار خود دارند و زمانی که در مجاورت با رطوبت قرار می‌گیرند، متورم می‌شوند و حالت ژله‌ای پیدا می‌کنند. این نوع از بنتونیت‌ها نیز برای سیالات حفاری و رسانای چاه ارت کاربرد دارند.


علاوه بر بنتونیت‌های ذکر شده، انواع بنتونیت‌های چاه ارت که در بازار عرضه می‌شوند به صورت زیر است:


  • بنتونیت کاهنده مقاومت زمین
  • مواد نانو اکتیو سوپر سدیم دار
  • بنتونیت لوم
  • بنتونیت کلوخه
  • بنتونیت دانه بندی شده
  • بنتونیت میکرونیزه
  • مواد نانو کاهنده SAR


 چگونگی مصرف بنتونیت چاه ارت برای ارتینگ


 یکی از سوالاتی که معمولاً در زمان مصرف بنتونیت چاه ارت مطرح می‌شود، چگونگی استفاده از آن است. برای استفاده از بنتونیت به منظور ایجاد یک چاه ارت صنعتی، بهتر است به روش زیر عمل کنید:


  • ابتدا لازم است یک کانال به عرض ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و عمق ۷۵ سانتی‌متر حفاری کنید.
  • دوغاب بنتونیت را تهیه کرده و در کف کانال بریزید.
  • در کف کانال و در داخل دوغاب بنتونیتی، یک سیم یا تسمه مسی جانمایی کرده و در حالت خوابانیده قرار دهید.
  • در این مرحله روی سیم مسی را با یک لایه ۱۵ سانتی‌متری از دوغاب تهیه شده بپوشانید.
  • سپس در مرحله آخر روی لایه دوغاب بنتونیتی، یک لایه خاک الک شده بریزید.


استفاده از بنتونیت چاه ارت چه مزایایی دارد؟


  • نمک، پس از گذشت زمان کوتاهی به دلیل خاصیت خورندگی بالایی که دارد، الکترودها و اتصالات مربوط به آن‌ها را از بین می‌برد. استفاده از بنتونیت چاه ارت موجب حفاظت از صفحه مسی و افزایش طول عمر قطعات در چاه ارت می‌شود.
  • در واقع بارش باران در گذر زمان موجب شسته شدن نمک موجود در چاه ارت می‌شود. در نهایت، این نمک به لایه‌های پایینی منتقل شده و موجب افزایش مجدد مقاومت زمین می‌شود. استفاده از بنتونیت چاه ارت به منظور بهبود عملکرد سیستم ارتینگی که شسته شدن نمک بر اثر بارندگی تاثیر نامناسبی بر آن داشته، نیز کاربرد دارد.
  • یکی از نکات مهمی که امروزه مورد توجه قرارگرفته است، مسئله سازگاری مواد استفاده شده با محیط زیست است. بنتونیت چاه ارت هیچ گونه مواد شیمیایی خطرناکی ندارد و کاملا با محیط زیست هماهنگ و سازگار است. به همین دلیل به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند.
  • از دیگر ویژگی‌های مهم بنتونیت، خاصیت جذب آب بالا در آن است. بنتونیت در چاه ارت، رطوبت را تا مدت طولانی محفوظ نگه می‌دارد. از این رو، استفاده از این ماده در زمین‌های خشک و کویری به شدت توصیه می‌شود. بنتونیت همچنین برای زمین‌های سنگی و سنگلاخی نیز مناسب است، زیرا خاصیت تبادل یونی بالایی دارد.
  • بهترین و مهم‌ترین ویژگی بنتونیت، مقرون به صرفه بودن آن است. البته در کنار قیمت مناسب، بحث کیفیت نیز حفظ شده است. اگر بخواهیم بنتونیت و مخلوط زغال سنگ و نمک را با یکدیگر مقایسه کنیم، بنتونیت هم قیمت مناسب‌تری دارد و هم دارای کیفیت بالاتری نسبت به این مخلوط است.
  •  استفاده از بنتونیت موجب کاهش حجم عمق شبکه ارت می‌شود. همچنین اگر نگران حمل و نقل این ماده هستید، بهتر است بدانید ساختار بنتونیت به گونه‌ای است که حمل و نقل آن را آسان می‌کند. بنتونیت چاه ارت نسبت به مخلوط زغال سنگ و نمک تمیزتر بوده و برای حمل و نقل مشکلی ایجاد نمی‌کند.


تجهیزات چاه ارت کدامند؟


787577


سیستم ارت که به منظور حفاظت افراد و وسایل الکترونیکی لازم و ضروری است، برای اجرا نیاز به تجهیزاتی دارد. از جمله تجهیزات چاه ارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


 صفحه و سیم مسی


یکی از اجزای اصلی سیستم چاه ارت، صفحه مسی است. بی شک همه ما با فلز مس آشنایی داریم و می‌دانیم که قدرت رسانایی برق هیچ فلزی با فلز مس قابل مقایسه نیست. با توجه به این ویژگی مس، از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات و لوازم ارتینگ استفاده می‌شود. صفحه مسی به شکل عمودی داخل چاه ارت قرار می‌گیرد. سیم مسی که در سیستم حفر چاه‌های ارت استفاده می‌شود، می‌تواند ولتاژ اضافی را بگیرد و به زمین انتقال دهد.


‌میله مسی


‌میله مسی یا الکترود، یک نوع گالوانیزه محکم است و در محل‌هایی که امکان حفاری زمین وجود ندارد، به عنوان صفحه‌های مسی  استفاده می‌شود. در سیستم ارتینگ سیم مسی به میله مسی متصل شده و میله به داخل زمین کوبیده می‌شود.


بنتونیت


بنتونیت که مخلوطی از زغال و نمک است، به عنوان یک خاک چسبنده در چاه‌های ارت کاربرد دارد.


شینه ارت


یکی دیگر از تجهیزات و لوازم ارتینگ، شینه ارت است که به منظور هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف تابلو استفاده می‌شود.


کلمپ


 از انواع اتصالات در چاه ارت می‌توان به کلمپ اشاره کرد.


کابلشو


کابلشو نیز از دیگر تجهیزات چاه ارت است که برای اتصال کابل به بخش‌های دیگر کاربرد دارد.


ژل کاهنده مقاومت زمین


همانطور که از نام این ماده مشخص است، ژل کاهنده مقاومت زمین، مقاومت الکتریکی زمین را کاهش داده و به این ترتیب کارایی سیستم ارتینگ را افزایش می‌دهد.


 نکته پایانی


همانطور که اشاره شد، بنتونیت یکی از تجهیزات مهم چاه ارت است که موجب بهبود کارایی آن می شود. بنتونیت چاه ارت، ماده معدنی رسی ریزدانه با حداقل درصد ۸۵ از کانی مونت موریلونیت است. ویژگی‌هایی همانند مقرون به صرفه بودن و افزایش مقاومت در سیستم ارتینگ موجب افزایش کارایی آن می‌شود.


برای خرید و استعلام قیمت بنتونیت و سایر لوازم و تجهیزات ارتینگ به سایت نیرو ایستا مراجعه نموده و با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .


پایان رپرتاژ آگهی

اعتصاب کارکنان توتال فرانسه ۷ روزه شد/ اختلال شدید در عرضه سوخت
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا