چین می‌داند حمله به تایوان با هجوم آمریکا به اقتصادش مصادف می‌شود/ پکن ملاحظات جدید در دفاع از روسیه برگزیده است

مدیرکل پیشین وزارت خارجه گفت: در شرایط کنونی اوکراین، چینی‌ها حمایت بی‌قید و شرط خود از کرملین را به سمت و سوی دیگری جهت می‌دهند تا مورد گزند و آسیب غربی‌ها قرار نگیرند.


«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در تشریح ابعاد تاثیر بحران اوکراین روی مواضع چین در قبال تایوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از حمله روسیه به اوکراین شاهد آن بودیم که ولادیمیر پوتین به پکن سفر کرد و در المپیک زمستانی حضور داشت. خیلی‌ها هم اکنون معتقدند که این سفر برای انجام یکسری از هماهنگی‌ها میان مسکو و پکن صورت گرفت؛ چراکه چند روز بعد، نظامیان روسیه وارد خاک اوکراین شدند. به نظر می‌رسد پوتین در آن سفر به دنبال جلب حمایت چین بود که شاید تضمین‌هایی از سمت پکن به مسکو داده شده است اما مواضع اخیر چینی‌ها نشان می‌دهد که آنها محتاطانه رفتار می‌کنند. واقعیتی که نمی‌توان انکارش کرد این است که نه تنها روسیه بلکه چین هم فکر نمی‌کرد بایدن اینگونه در قبال اوکراین عمل کند و اساساً معادلات میدانی در اوکراین در این ابعاد و به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.


وی ادامه داد: به همین دلیل داده‌ها نشان می‌دهد که رؤسای جمهور حاکم بر پکن و مسکو تا حدود زیادی از تحولات جا خوردند و پس از آن شاهد سرازیر شدن تسلیحات غرب به اوکراین و جنگیدن اوکراینی‌ها علیه روسیه بودیم. مجموع این مسائل نشان می‌دهد که معادلات به نوع دیگری تغییر پیدا کرد و حتی مواضع برخی از کشورهای همسو با روسیه هم تغییر پیدا کرد؛ تا جایی که لحن بعضی از آنها متفاوت از گذشته نمایان شد که تمام این مسائل نشان از تحولات سیاسی‌ دارد که ریشه‌اش در معادلات میدانی نهفته است. در این شرایط از گوشه و کنار می‌شنویم که چینی‌ها به دنبال اعمال فشار علیه تایوان هستند که تا حدودی درست است. چینی‌ها فکر می‌کردند که در این آشفته بازار می‌توانند پرونده تایوان را به نفع خود رقم بزنند در حالی که شرایط به سمت و سوی دیگری حرکت کرده است.

عرضه ۷۲۹ میلیون دلاری در سامانه نیما تنها ۱۷۵ میلیون مشتری داشت
هم اکنون بخوانید


این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به وضوح می‌بینیم که عملاً مواضع چین نه تنها در قبال تایوان و هنگ‌کنگ بلکه در قبال پرونده اوکراین محتاطانه‌تر شده است؛ چراکه آنها می‌دانند هرگونه اقدام علیه تایوان آنهم در فضای فعلی بین‌المللی صرفاً تبعات سیاسی و یا امنیتی ندارد، بلکه اولین رُکنی که مورد هدف غربی‌ها قرار می‌گیرد، اقتصاد چین است. نه تنها روسیه، بلکه پکن هم عملاً در پرونده اوکراین پیام جدیدی از ناتو، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دریافت کرده و بر همین اساس ملاحظات دیگری را در دستور کار خود قرار داده است. لذا اینکه فرض کنیم پکن به دنبال آن است تا بتواند تایوان را در بهم ریختگی فعلی جهان فتح کند، یا اقدام فوری علیه آن انجام دهد، تا حدودی دور از ذهن است. درست است که تمرکز چینی‌ها بر تایوان و هنگ‌کنگ بوده اما در طرف مقابل آمریکایی‌ها هم حواس‌شان به تحرکات چین در خصوص تایوان است.


 وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که چین نمی‌خواهد به هر قیمتی مسأله تایوان را در شرایط کنونی حل و فصل کند. در این میان عده‌ای معتقدند احتمال دارد پیشروی‌های نظامی روسیه در اوکراین به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود که در شرایط فعلی نمی‌توانیم این نظریه را رد کنیم و حتی نمی‌توانیم مهر تاییدصد در صدی بر آن بزنیم، اما داده‌ها نشان می‌دهد که عقل جامعه جهانی فعلاً و به خصوص پس از تبعات پاندمی کرونا بر مسائل اقتصادی متمرکز است. بر همین اساس نه تنها چین نمی‌خواهد با اقدام علیه تایوان جلوی رشد اقتصادی خود را بگیرد، بلکه مسکو هم نمی‌تواند تا آخرین لحظه اینگونه رفتار کند و ادامه بدهد. لذا چینی‌ها هم حمایت بی‌قید و شرط خود از کرملین را به سمت و سوی دیگری جهت می‌دهند تا مورد گزند و آسیب غربی‌ها قرار نگیرند.

جدیدترین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور/۸۵ درصد از شهرها در وضعیت آبی
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دو =

دکمه بازگشت به بالا