![](/wp-content/uploads/2021/12/arm.jpg)
معاون وزیر نفت گفت: ما امسال توانستیم از زمستان سخت امسال عبور کنیم و در مقایسه با پارسال یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر به نیروگاهها ارسال کردیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل سالاری در مراسم انعقاد تفاهمنامه نوسازی و تقویت ناوگان سوخترسان جادهای با اعلام اینکه ما امسال توانستیم از زمستان سخت امسال عبور کنیم و در مقایسه با پارسال یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر به نیروگاهها ارسال کردیم، اظهار داشت: خوشبختانه مشکل و چالشی در زمینه تأمین سوخت نیروگاهی نداشتیم.
وی افزود: در حوزه سیاستگذاری در بخش بهینهسازی مصرف انرژی، در طرح جامع حمل و نقل مسئولیتهایی بهعهده ما گذاشته شده است که یکی از مهمترین این موارد، ترکیب سبد سوخت حمل و نقل است که خوشبختانه اقدامهای خوبی در این زمینه انجام شد.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به موضوع الپیجی گفت: با توجه به قیمتهای کنونی در بازارهای جهانی و شرایط عرضه ما در بورس و فروش صادراتی و همچنین اتکای زیاد به سوختهای مایع در زمینه تولید محصولات و جذابیت قیمتی برای بخش خصوصی، سیاست ما این است که بتوانیم بخشی از این سوخت را در سبد زنجیره ارزش و تولید محصولات پلیمری قرار دهیم و در این بخش روی تکمیل زنجیره ارزش تمرکز کنیم.
وی با اشاره به این که در زمینه نوسازی ناوگان نیز ما از اعطای تسهیلات استفاده کردیم، گفت: بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ برای توسعه این بخش باید از الگوهای دیگری نظیر الگوی ساخت و خودگردانی، الگوی ساخت و تحویل، الگوی ساخت و اجاره، الگوی ساخت و مالکیت و الگوهایی مانند ساخت و انحصار مدتدار بهمنظور تجهیز ناوگان حمل و نقل استفاده کنیم.
سالاری افزود: نگاه ما این است که یک سیستم حمل و نقل کارا داشته باشیم و این سیستم در دسترس و ایمن بوده و افزون بر آن، به لحاظ محیط زیستی نیز سبز و دارای صرفه اقتصادی باشد، بنابراین سبد حمل و نقل را نیز همسو با این اهداف تعریف کردیم، در مسافتهای بزرگتر با توجه به قطب مصرف و توزیع، بخشی از چرخه حمل و نقل را به سمت حمل و نقل جادهای، بخشی را به سمت خطوط ریلی و بخشی از حجم حمل و نقل را نیز بر خطوط لوله متمرکز کردیم که تفاهمنامه این طرحها بهزودی امضا خواهد شد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ملت در این تفاهمنامه بازپرداخت هفت ساله دارد، ابراز امیدواری کرد که برای تأمین منابع مالی طرحها و مگاپروژههای آینده صنعت پالایش که منابع مالی مورد نیاز آن بیش از ۵ تا ۶ میلیارد دلار است، از ظرفیت همه بانکها در قالب کنسرسیوم استفاده شود.
وی با اشاره به تفاهمنامه امروز افزود: در فاز تفاهمنامه نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش حمل فرآورده امضا میشود و امیدواریم بتوانیم در قالب تفاهمنامههای دیگر در مجموع ۴ هزار دستگاه نفتکش را نوسازی کنیم.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی گفت: ناوگان حمل و نقل فرآوردههای نفتی در مقایسه با دیگر ناوگانهای صنعتی در کشور، به لحاظ سنی جوانتر است، اما تلاش میکنیم با اجرای طرحهای نوسازی حداقل میانگین سنی ناوگان حمل و نقل ما به زیر ۱۰ تا ۱۵ سال برسد تا علاوه بر بهینهسازی مصرف سوخت، چالشهای محیط زیستی هم حل شده و ایمنی افزایش یابد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم در آینده از ظرفیت دیگر شرکتهای تولیدکننده خودرو در طرحهایی که مطالعه و برنامهریزی شده است، استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: ظرفیتهای زیادی در بخش حمل و نقل وجود دارد که این تفاهمنامه زمینه را برای اقدامهای توسعهای آینده فراهم خواهد کرد.
به گزارش ایلنا، تفاهمنامه سهجانبه نوسازی و تقویت ناوگان سوخترسانی جادهای با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و رضا دولتآبادی، مدیرعامل بانک ملت میان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بانک ملت و شرکتهای رخش خودرو دیزل و شرکت گروه صنعتی ماموت امضا شد.
برپایه این تفاهمنامه به ارزش ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، منابع مالی موردنیاز نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده پیما از طریق بانک ملت تأمین خواهد شد.
انتهای پیام/