بیمه مسئولیت پزشکان چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟

به گزارش برنا، بیمه مسئولیت پزشکان یکی از بیمه‌های ضروری برای پزشکان و پیراپزشکان است. فرقی نمی‌کند در کدام گروه از مشاغل پزشکی قرار داشته باشید. در هر صورت به بیمه مسئولیت پزشکان نیاز دارید. سوالات و ابهامات زیادی برای این نوع بیمه وجود دارد. مثلا اینکه بیمه مسئولیت پیراپزشکان و پزشکان برای چه کسانی مناسب است. بهترین بیمه مسئولیت برای پزشکان چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟ پاسخ به این سوالات درک روشنی از ضرورت خرید بیمه مسئولیت برای پیراپزشکان و پزشکان در گروه‌های شغلی متفاوت می‌دهد. همراه ما باشید تا در ادامه به پاسخ تمام سوالات خود برسید.


بیمه مسئولیت چیست؟


بیمه مسئولیت خسارت‌های جانی و مالی حوادثی که بیمه‌گذار در وقوع آن نقش دارد را پرداخت می‌کند. هر کدام از ما به واسطه شغل خود مسئولیت تعدادی از انسان‌ها را بر عهده داریم. به دلیل آنکه هر لحظه امکان دارد اتفاقی رخ دهد، خرید بیمه مسئولیت ضرورت دارد. این نوع بیمه در واقع قراردادی اجتماعی بین افراد محسوب می‌شود که آرامش و امنیت کارکنان مشاغل مختلف را فراهم می‌سازد. بیمه مسئولیت برای گروه‌های مشاغل مهندسی، عمرانی و پزشکی وجود دارد که شرکت‌های معتبری از جمله بیمه آسماری آن را ارئه می‌کنند.


بیمه مسئولیت پزشکان


بیمه مسئولیت پزشکان چیست و چه کاربردی دارد؟


بیمه مسئولیت پزشکان برای گروه پزشکی و پیراپزشکی طراحی شده است و افراد می‌توانند به دو صورت از آن بهره‌مند شوند. در این بیمه، پزشکان و پیراپزشکان خود را در برابر حوادث فوت یا نقص عضو بیمار بیمه می‌کنند. به عبارت دیگر در صورتی‌که در اثر خطای پزشک بیمار فوت کند یا دچار نقص عضو شود، شرکت بیمه خسارت آن را می‌پردازد. همانند بیمه مهندسی، برای پزشکان نیز در صورت نداشتن بیمه باید خسارت قابل توجهی بپردازید. این نوع بیمه مسئولیت برای پزشکان جراح و کسانی که با جان انسان‌ها سر و کار دارند، ضروری است.


موارد تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان؛ جلوگیری از پرداخت خسارت سنگین


در بیمه حرفه‌ای پزشکان، شرکت بیمه مسئولیت پرداخت خسارت برای حوادث فوت یا نقض عضو بیمار را به عهده می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین پوشش‌های این نوع بیمه مسئولیت به حوادث منجر به فوت بیمار مربوط می‌شود. در این صورت شرکت بیمه متعهد می‌شود که غرامت فوت بیمار را به اندازه دیه فرد در ماه‌های عادی و حرام پرداخت کند؛ اما در صورتی که خطای انسانی پزشک باعث نقص عضو شود، شرکت بیمه خسارت آن را به اندازه دیه در ماه‌های عادی می‌پردازد.

تجمعاتی که تحت عنوان مالباختگان صورت می گیرد سازماندهی شده است
هم اکنون بخوانید


 بیمه مسئولیت پیراپزشکان و پزشکان محدودیت جغرافیایی دارد. در صورتی که به طور مرتب مسافرت می‌کنید، احتمال دارد حوادثی برای خودتان رخ دهد و بیمار شوید. در این شرایط باید بیمه دیگری داشت. شرکت‌های بیمه این نیاز پزشکان را تحت عنوان بیمه مسافرتی رفع کرده‌اند. این موضوع اهمیت فراوانی دارد چون معمولا پزشکان زیاد مسافرت می‌کنند.


چه مواردی تحت پوشش بیمه تکمیلی پزشکان قرار نمی‌گیرد؟


 شاید بپرسید آیا شرکت بیمه تمام حوادث پزشکی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؟ پاسخ منفی است. بیمه مسولیت پزشکان همانند بیمه‌های دیگر استثنا دارد. شرکت بیمه برای برخی از حوادث مسئولیت قبول نمی‌کند. مثلا پزشک جراح قلب باشید و عملی جراحی خارج از تخصص خود انجام دهید. در این صورت شرکت بیمه غرامت فوت یا نقص عضو بیمار را پرداخت نمی‌کند. همچنین در صورتی‌که عمل یا جراحی به صورت غیر قانونی انجام دهید نیز شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت غرامت ندارد. برای اینکه موارد خارج از پوشش شرکت بیمه را بهتر متوجه شوید، آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.


  • خسارت ناشی از درمان و یا عمل جراحی خارج از تخصص پزشک و پیراپزشک باشد.
  • خسارت جانی به بیمار در اثر مصرف مواد مخدر، داروی خواب‌آور و مشروبات الکلی
  • خسارت ناشی از درمان یا عمل جراحی که بر خلاف قوانین و مقررات جاری کشور انجام شود.


به جز موارد بالا در باقی شرایط طبق موارد مندرج در بیمه نامه، شرکت بیمه کننده مسئولیت خسارت های وارد شده به بیماران را بر عهده می گیرد.


سقف خسارت و پوشش بیمه پزشکان چقدر است؟


تعیین سقف خسارت و پوشش بیمه پزشکان به دو دسته زیر تقسیم می شود:


  • غرامت فوت بیمار: در صورتی که اشتباه پزشکان منجر به فوت بیمار شود، دادگاه برای او دیه تعیین می‌کند. در این شرایط سقف خسارت پرداختی شرکت به اندازه دیه یک فرد عادی خواهد بود. فرقی هم نمی‌کند که در ماه عادی یا حرام باشد. از آنجایی که دیه فرد در ماه حرام چند برابر ماه عادی محسوب می‌شود، یک بازی برد-برد خواهد بود.
  • غرامت نقص عضو: اگر بیمار در اثر اشتباه پزشک دچار نقص یا قطع عضو شود، می‌تواند از پزشک خسارت قابل توجهی دریافت کند. شرکت بیمه متعهد می‌شود که خسارت آن را به اندازه سقف تعهداتش بپردازد. سقف پرداخت خسارت شرکت بیمه در این حالت نیز به اندازه دیه فرد در ماه‌های عادی است.


ممکن است در قرارداد بیمه و بیمه نامه مسئولیت پزشکان موارد دیگری نیز اضافه شوند، با این حال برای پرداخت غرامت های جانی سقف پرداخت به شکلی است که در بالا اشاره کردیم.


نرخ بیمه مسئولیت پزشکان چقدر است و چه شرایطی دارد؟


آیا همه افراد باید به یک اندازه پول برای بیمه حرفه ای پزشکان پرداخت کنند؟ پاسخ کوتاه به این سوال منفی است زیرا موارد متعددی را باید در نظر گرفت. به طور کلی حق بیمه نامه به نوع شغل و ضریب بروز حادثه تعیین می‌شود. هر چقدر احتمال بروز خطا و حادثه بیشتر شود، مبلغ بیمه نامه بالاتر خواهد بود. بر این اساس دو گروه شغلی پزشکان و پیراپزشکان طبقه‌بندی می‌شوند. در جدول زیر طبقه‌بندی مشاغل را به صورت کامل آورده‌ایم.






در این طبقه‌بندی هر چه به سمت پایین پیش می‌رویم، ریسک شغل کمتر می‌شود. بنابراین طبقه و گروه یک باید بیشترین حق بیمه را پرداخت کنند. شایان ذکر است در صورتی که فرد خسارتی نداشته باشد، هنگام تمدید قرارداد تخفیف چشمگیری دریافت می‌کند.


بیمه مسئولیت پزشکان


خرید بیمه مسئولیت با بیشترین پوشش و امکان خرید اقساطی


در این مطلب به تمام جوانب بیمه مسئولیت برای پزشکان پرداختیم. حال سوال پیش می‌آید که بهترین بیمه مسولیت را از کجا بخریم؟ با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه متعددی وجود دارند، پاسخ به این سوال حیاتی خواهد بود. یکی از شرکت‌های بیمه‌ای که خدمات بیمه مسئولیت با شرایط ویژه ارائه می‌دهد، بیمه آسماری است. بیمه آسماری با بیشتر مراکز درمانی سراسر کشور قرارداد داشته و از پشتیبانی شرکت کمک‌رسان SOS سود می‌برد. بنابراین دیگر هیچ‌گونه نگرانی از نظر کیفیت خدمات بیمه‌ای نخواهید داشت. برای خرید بیمه آسماری به سایت asmari-insurance.com مراجعه کنید. همچنین می‌توانید همین الان با شماره ۴۳۴۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناس حرفه‌ای آسماری بهره‌مند شوید.


انتهای پیام/

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا