بروز ۱۶۸ مورد سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور

بر اساس آخرین اطلاعات نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، بروز استاندارد شده سنی سرطان در کشور نزدیک به ۱۶۸ در ۱۰۰ هزار نفر است.


به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، «افشین استوار»، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این گفت: سالانه حدود ۱۳۵ هزار مورد سرطان در کشور اتفاق می‌افتد که متاسفانه با شیب افزایشی مواجه هستیم. بیشترین سرطان‌هایی که در کشور رخ می‌دهد در مردان سرطان پروستات و در بانوان سرطان پستان است. 


افشین استوار افزود: از نظر بروز فعلی سرطان در دنیا ایران وضعیت متوسطی دارد ولی به دو دلیل روند افزایشی سرطان در کشور نسبت به کل جهان بیشتر است. دلیل اول این است که جمعیت ما به سرعت در حال پیر شدن است. با رشد جمعیت سالمندی میزان بروز سرطان افزایش می‌یابد، زیرا سرطان بیماری دوران سالمندی است. 


وی ادامه داد: از طرفی عوامل خطر سرطان هم در کشور روند افزایشی دارند. اصلی‌ترین عوامل خطر بروز سرطان آلودگی هوا، مصرف دخانیات، چاقی و کمبود فعالیت بدنی و مصرف الکل هستند. 


وی بیان داشت: با شیوع سبک زندگی شهرنشینی متاسفانه شیوع بعضی از عوامل خطر مثل چاقی در حال افزایش است. میزان مصرف دخانیات در کشور نیز بالاست و باید توجه جدی در این زمینه انجام شود. 


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: یکی از عوامل خطری که واقعا قابل کاهش است مصرف دخانیات است که با مداخلات مناسب از جمله با افزایش مالیات بر سیگار، ممنوعیت تبلیغات و عرض آن و کاهش دسترسی به ویژه دسترسی نوجوانان و جوانان به این مواد، می‌توان تا حدود زیادی از مصرف مواد دخانی جلوگیری کرد. 

انتقال ردیف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به بیمه سلامت در سال جاری
هم اکنون بخوانید


وجود اطلاعات کافی از بروز و توزیع سرطان در ۳۱ استان


استوار اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی و تغذیه سالم را در کاهش بروز سرطان بسیار موثر دانست و افزود: خوشبختانه در حال حاضر اطلاعات کافی از بروز و توزیع انواع سرطان و عوامل خطر آن‌ها در همه جغرافیای کشور، یعنی در تمام ۳۱ استان کشور داریم و می‌دانیم که در کدام استان‌ها چه سرطان‌هایی بیشتر شایع است و می‌دانیم که در کدام استان‌های کشور بروز سرطان بیشتر است. این گزارش‌ها به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شده و آن‌ها مداخلات متناسب با بروز سرطان‌ها را در استان خودشان طراحی واجرا می‌کنند. 


برنامه ملی مدیریت سرطان


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: خوشبختانه برنامه ملی مدیریت سرطان را در کشور که یک برنامه جامع در همه حوزه هاست در دست داریم. این برنامه ۴ فرآیند اصلی و ۷ فرآیند پشنتیبان دارد و همه سنین را در بر می‌گیرد و یک برنامه ادغام یافته در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور است. 


وی افزود: این برنامه همه حوزه‌های مراقبت را از پیشگیری تا مراقبت‌های تسکینی در بر می‌گیرد. برنامه ملی سرطان در صورت اجرا می‌تواند معضل بروز سرطان را در کشور تا حدود خیلی زیادی کاهش دهد و ایران را در زمره کشورهای پیشرو در این زمینه قرار دهد. 


وی با اشاره به این که حدود ۸۲ درصد علل مرگ در کشور بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: اولین عامل مرگ بیماری‌های قلبی با ۴۳ درصد و دومین عامل مرگ سرطان‌ها با ۱۶ درصد هستند. سرطان از نظر هزینه اولین و پرهزینه‌ترین بیماری در دنیا و در کشور است. 

شناسایی ۱۷۰۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور/ ۲۶۹۴ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند
هم اکنون بخوانید


استوار تصریح کرد: به همین جهت توجه به این بیماری خیلی اهمیت دارد زیرا هم بار زیاد و تعداد مرگ ومیر زیادی دارد، هم اثرات اجتماعی، اقتصادی بر روی کیفیت زندگی بیماران، افراد و خانواده‌ها دارد و هم اضطراب و مشکلات روانی زیادی به فرد مبتلا و خانواده‌اش و جامعه وارد می‌کند. 


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: رشد سرطان در کشور بالاتر از رشد میانگین جهانی قرار دارد. در حالی که الان میزان بروز سرطان در کشور پایین‌تر از مقیاس جهانی است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =

دکمه بازگشت به بالا