صحنه سیاسی عراق، عملیاتی سخت و نفس‌گیر پیش رو دارد

 

نماینده پارلمان جدید عراق با اشاره به تشنج‌های سیاسی اخیر بر ادامه عملیاتی سخت و نفس گیر در صحنه سیاسی این کشور تاکید کرد.


انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق دهم اکتبر سال گذشته برگزار شد. این انتخابات اولین انتخابات عراق بود که خارج از چارچوب معمول و به صورت پیش از موعد برگزار شد و اعلام نتایج آن با مخالفت‌ها و اعتراض‌های فراونی از سوی احزاب و جریان های سیاسی این کشور همراه شد. پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را تأیید و اعلام  کرد که شکایت‌ها منجر به تغییر پنج کرسی در استان‌های بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک و بصره شد.

 

با تایید نتایج انتخابات، نخستین جلسه پارلمان جدید روز یکشنبه با حواشی بالایی چون درگیری‌هایی بین دو جریان سیاسی بزرگ عراق یعنی نمایندگان «چارچوب هماهنگی» و «صدر» برگزار و «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس جدید پارلمان و معاونان وی انتخاب شدند.

 

در همین راستا «حسین عرب» نماینده پارلمان جدید عراق از ائتلاف «عراق مستقل» در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا به پرسش‌های مطرح شده درباره تحولات جدید صحنه سیاسی این کشور پاسخ گفت که از نظر می‌گذرد:

 

نخستین جلسه پارلمان جدید عراق و حال و هوای آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

نخستین جلسه پارلمان با حوادث فراوانی برگزار شد و به تبع اتفاق‌های بسیاری در این جلسه رخ داد و با آشوب همراه بود اما این برای جلسه اول همه ادوار معمول بوده است. برخی گروه‌ها تمایل ندارند به دستور جلسه گوش دهند، برخی در حال رایزنی هستند، برخی درگیر انتخاب هستند و این تقریبا معمول است، اما بله جلسه متشنج و ناسالم بود.

سلوک انقلابی و مردمی بودن دو امتیاز مهم مرحوم آیت الله آقانجفی بود
هم اکنون بخوانید

 

برخی گمانه‌زنی‌ها احتمال ابطال جلسه نخست پارلمان خبر می‌دهند. چه پیش ‌ینی از این موضوع دارید؟

 

پیش‌بینی در این زمینه وابسته به تصمیم‌گیری دادگاه فدرال است و نظر شخصی نمی ‌وان در این زمینه ارائه داد. به طور قطع داداگاه فدرال تعیین کننده اول و اخر خواهد بود که آیا جلسه اول قانونی برگزار شده است یا نه که البته این نهاد در زمان مناسب نظرش را اعلام خواهد کرد.

 

برخی پیش بینی‌ها نسبت به انتخاب مجدد «برهم صالح» به عنوان رئیس‌جمهوری عراق وجود دارد. حق ریاست جمهوری در عراق به کدام گروه می‌رسد و فرایند انتخابش چگونه خواهد بود؟

 

در ارتباط با تعیین رئیس‌جمهور، کُردها تصمیم‌گیرنده هستند و به نظر من اگر برهم صالح با هر شخص دیگری نامزد شود، باید رای دیگران را کسب کند اما تصمیم برای انتخاب شخص رئیس‌جمهور طبق قانون با کُردها خواهد بود که البته در پارلمان باید رای مورد نیاز را کسب کند اما هنوز در ابتدای راه هستیم و روی شخص خاصی نمی‌توان نظر قطعی داد.

 

مسیر انتخاب نخست وزیر چگونه خواهد بود؟ آیا تاکنون توافق خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟

 

در ارتباط با نامزد نخست‌وزیری هم هنوز توافقی بر سر شخصی خاص صورت نگرفته است. دو گروه در مجلس هستند که امکان معرفی نخست‌وزیر را دارند. طی روزهای آینده توافق‌هایی انجام خواهد شد. باید منتظر باشیم.

 

روند تشکیل دولت آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا دولت توافق روی کار خواهد آمد یا دولت اکثریت؟ و چه تفاوتی بین این دو مدل وجود دارد؟

فرمانده کل سپاه :سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی در انتخابات را ندارد
هم اکنون بخوانید

 

تشکیل دولت در عراق مراحل خاص خود را دارد که پس از رایزنی‌های گسترده و بعضا سخت، تسهیل می‌شود. این یک فرایند غالب در عراق است اما در مورد مدل و شیوه‌ای که زیر بنای تشکیل دولت قرار می‌گیرد به نظر من در شرایط فعلی دولت اکثریت و گسترده، کاربردی‌تر است و روی کار آمدن دولت توافقی چندان محتمل نیست.

 

با توجه به آنچه گذشت، آینده صحنه سیاسی عراق در حوزه داخلی و سیاست خارجی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

 

در سایه تشنج‌های سیاسی که اخیرا در صحنه عراق مشاهده می‌کنیم، به اعتقاد من کشوربه سمت عملیاتی سخت و نفس‌گیر پیش می‌رود و آینده چندان نوید بخشی پیش رو نخواهیم نداشت.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا