بهسازی بصری خیابان ولیعصر در دستور کار قرار گرفت

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران بر لزوم توجه به خیابان ولیعصر تاکید کرد و از بهسازی و آرامسازی این خیابان معتبر با تاکید بر ایجاد فضاهای انسان محور خبر داد.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، شاپور دیوسالار، معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، بر اهمیت خیابان ولیعصر در بدنه شهر تهران تاکید کرد و در این باره گفت: خیابان ولیعصر با ۱۸ کیلومتر طول، طولانی‌ترین خیابان درختی تهران، و خاورمیانه است. این خیابان با میدان‌های شاخص و تماشایی، مانند راه آهن در منطقه جنوبی تهران و تجریش در منطقه شمال تهران، در دو نقطه پایتخت قرار دارد و عملا فرم زیبای تهران را شکل داده است. در واقع اسکلت و استخوانبندی اصلی پایتخت با این خیابان و چندین میدان مهم شهری متعلق به خیابان ولیعصر، تعریف شده است. 


وی افزود: عرض وسیع و مناسب خیابان ولیعصر، که در حصار و پوشش بدنه ساختمانی، با معماری و کاربری‌های به اندازه و متناسب به کیفیت شکل گرفته، از یکسو و خلق مناظر، چشم اندازها و کریدورهایی با دید بسیار زیبا، از سوی دیگر، سبب شده که علاوه بر اضافه کردن ارزش‌های زیباشناختی خیابان، مهر تاییدی بر زیبایی پایتخت زده شود. همانطور که می‎دانید، برای محصور شدن و دستیابی به خط آسمان و اساسا ترسیم خطوط منظم و مطلوب این خیابان ارزشمند، در دوطرف آن، هزاران درخت چنار کاشته شده است. این عنصر در کنار کاشت بوته‌های گل سرخ که در حد فاصل بین چنارها قرار دارد، در یک دوره زمانی، توانست به همراه صدای شرشر آب جاری در پای درختان و گل‌ها، جلوه خاصی ایجاد کند که بر ارزش‌های زیباشناختی خیابان افزود و عملا بهشت مدهوش کننده‌ای را برای بهره برداران فضا خلق کرد. 

چرا طرح تحول سلامت شکست خورد؟
هم اکنون بخوانید


دیوسالار ادامه داد: وجود اماکن، مراکز خرید مهم، موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری که در این خیابان مستقر هستند، به ویژه وجود دو پارک بزرگ ملت و ساعی، بر غنای این خیابان افزوده است و عملا سبب شده تا به عنوان شاهکاری جادویی در سیمای شهری تهران پر آشوب، محسوب شود. 


وی بر اهمیت انسان در فضای شهری تاکید کرد و گفت: بدیهی است که حضور پر همهمه انسان‌ها در ولیعصر، بر شکوه فضا و نقش شهری آن، افزوده است، بنابراین به این اعتبار آموزه‌های، «کوین لینچ»، سیمای شهر، یا شکل خوب شهر به خوبی در این خیابان رعایت شده است. این در حالی است که این انگاره‌ها و به طور کلی تمامی تئوری‌ها و دانش‌های مربوط به حوزه شهرسازی و طراحی شهری، سال‌ها بعد تدوین و گسترش یافته‌اند. . 


معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره لزوم بازنگری به خیابان ولیعصر، بیان کرد: متاسفانه با از بین رفتن تدریجی درختان چنار قدیمی که هویت‌بخش فضا بودند و رواج معماری ناهمگون، شاهد افزایش اغتشاشات بصری و تنوع آن‌ها هستیم. در کنار این مباحث، شکل گیری جداره‌های بسیار نامناسب، نامتناسب بودن حرکت اتوبوس‌های تندرو با بافت تاریخی و افزایش تعداد جانوران موذی در مسیر آبراه‌های حاشیه خیابان، افول کیفیت خیابان را رقم زد. به زیر زمین بردن انسان‌ها در چهار راه، و احداث پلازای کذایی در فضای منفی جزیره میدان ولیعصر، نیز به نوعی از غصه‌های بردل مانده این خیابان و شهر است؛ حال آنکه ارزش واقعی فضاهای شهری، صرفا بواسطه حضور همه شمول انسان‌ها در روی زمین، و بنا به گفته «جین جیکوبز» هیاهو و ازدحام آن‌هاست. 

برخورد اتوبوس و تریلی حامل سوخت/مصدومیت ٣۵ نفر و جانباختن دو تن
هم اکنون بخوانید


وی افزود: در این راستا، و با توجه به اینکه خیابان ولیعصر در مقاطع مختلف به ویژ در محدوده میدان تجریش حد فاصل سرپل تجریش تا میدان قدس، میدان ولیعصر و بلوار کشاورز، چهار راه ولیعصر و…حتی در وضعیت فعلی و با توجهات اندک، بضاعت‌های لازم را برای تبدیل شدن به فضای انسان محور شهری دارد، به نظر من، سوق دادن انسان‌ها و حیات شهری به زیر زمین هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد بنابراین با فراهم شدن فرصتی دوباره در سازمان زیباسازی شهر تهران و در دوره جدید مدیریتی، این امکان به وجود آمده تا به پشتوانه ثبت ملی و جهانی شدن خیابان ولیعصر، اقدامات متفاوتی را رقم بزنیم. 


بر اساس گزارش معاونت فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، دیوسالار از تمرکز بر فضاهای انسان محور در خیابان ولیعصر خبر داد و افزود: با رجوع به طرح‌هایی که در مقیاس طراحی شهری، برای خیابان و میدان‌های آن، در ابتدای دهه۹۰، با همت مشاوران و اساتید صاحب نام تهیه و مصوب شده، بناست، طرح‌هایی که در سال‌های اخیر آماده شده‌اند، با اتخاذ رویکردها و تدابیر جدید، به ویژ در حوزه کانسپت‌سازی مفهومی و هنری، با توجه به نام مقدس حضرت ولیعصر (عج)، اجرا شوند. بر همین مبنا، یک بار دیگر امیدوار و مصمم برای خلق فضاهای شهری انسان محور و با کیفیت تلاش خواهیم کرد.


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا