تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مبتنی بر اصول اسلامی و آرمان‌های دینی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بی تردید اگر در بحث پیشرفت، مفاهیم را از اسلام عرضه نکنیم توفیق چندانی در تهیه راه‌کارهای خردمندانه و حکیمانه برای پیشرفت اسلامی نخواهیم داشت.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: شناخت ماهیت انسان و اهداف آفرینش او و جهان از الزامات بسیار مهم برای شکل‌گیری نظریه اسلامی پیشرفت است.


وی ادامه داد: به طور کلی دو نوع نگاه به انسان و جهان هستی وجود دارد. نگاه الهی و وحیانی و نگاه مادی‌گرا و سکولار. بر اساس دیدگاه اول، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی، همه بر مبنای توحید و بندگی و عبودیت خداوند متعال و هدفمندی خلقت و زندگی و تلاش در راه وصول به قله‌های کمال انسان‌ها و تشکیل امت اسلامی و جامعه آرمانی بشری همراه با عدالت، کرامت، آزادی و آزادگی، مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری و سرانجام سیر الی الله و وصول به مقام قرب الهی است و انسان با فطرت الهی و کرامت ربانی و آزاد و آزادی‌خواه و مسؤول، برای وصول به حیات طیبه الهی و سیر الی الله و فتح قله‌های کمال و ولایت آفریده شده است که دارای ابعاد گسترده مادی و معنوی و اخلاقی و ملکی و ملکوتی است و می‌تواند به مقام خلافت الهی برسد و این رسالت، رسالتی عام و همگانی و مربوط به جامعه بشری و همه انسان‌ها است در حالی‌که دنیا بر خلاف نگاه مادی‌گرا و غربی نه هدف، بلکه وسیله‌ای برای تحقق این هدف متعالی است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بی تردید اگر در بحث پیشرفت، مفاهیم را از غرب، کلیشه کنیم و به نام اسلام عرضه نماییم توفیق چندانی در تهیه راه‌کارهای خردمندانه و حکیمانه برای پیشرفت اسلامی نخواهیم داشت. از این رو سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مفهوم‌سازی و استنباط و اجتهاد در معارف دینی و اسلامی و با عنایت به تجارب و اندیشه‌ها و نظریه‌های بشری و نیازها و ضرورت‌ها و شناخت مبانی به طرح و بیان اندیشه‌های اسلامی و ارائه نظریه بر اساس معارف اسلامی پرداخته و به راه‌حل‌هایی مبتنی بر اصول اسلامی و آرمان‌های دینی برای پیشرفت نظر دارد.

فیلم سینمایی «لاله» در آمریکا اکران می‌شود
هم اکنون بخوانید


دری نجف آبادی تصریح کرد: به طور کلی برای تحقق پیشرفت از نظر اسلام، اصولی ضروری است که در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت لحاظ گردد، از جمله جامعیت و جهانی بودن دین اسلام، تبیین معارف اسلامی توسط صاحب‌نظران و اندیشمندان اسلامی، سیاستگذاری، آینده‌نگری، نظام‌سازی اسلامی، اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اهداف و آرمان‌ها و اجرا بر اساس نقشه راه، محور بودن انسان در بحث پیشرفت، عدالت، ولایت و ولایتمداری، خلافت و امانت‌داری انسان در حکمرانی، شکرگزاری و استفاده بهینه از موهبت‌ها و فرصت‌ها و امنیت فراگیر و همه‌جانبه، تاکید بر ارزش‌های متعالی الهی و انگیزه‌های معنوی و اخلاقی و الگوسازی عملی و تعاون بر بر و تقوی و پرهیز از جور و عدوان و البته از همه مهمتر ترسیم نقشه راه  با عزم و اراده و همتهای بلند برای پیاده کردن آرمان‌های والا امت و تمدن اسلامی، توفیق دست‌اندرکاران محترم و دل‌سوزان فداکار را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا