خاتمی: اصلاحات باید به دنبال راهکارها و برنامه برای حل مشکلات مردم باشد

نایب رئیس مجلس ششم تأکید کرد: جریان اصلاحات باید به دنبال راهکارها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های تخصصی برای حل مشکلات مردم بوده و به تربیت نیرو بپردازد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، سیدمحمدرضا خاتمی در بیست و نهمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران بیان کرد:‌ بنده حدود دو سال است که سخنرانی نداشتم چرا که حرفی برای گفتن نداشته و از نظر بنده همه حرف‌ها زده شده است. از این وضعیت استفاده کردم تا بیشتر شنونده باشم و در درون خودم به این فکر کردم که چرا ما به این وضعیت رسیدیم و برای خروج از این وضعیت باید چه کاری انجام دهیم. اصرار دوستان سبب شد تا بنده در این مجمع حضور پیدا کنم و تفکراتی که در این مدت داشتم را در قالب گپ با شما در میان بگذارم چرا که صحبت کردن در شرایط فعلی خیلی سخت است. حرف زیاد است اما عمل چندانی وجود ندارد. دنیا درگیر تحولات چشمگیری شده که همه ما را سرگردان کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ عده‌ای کار خودشان را با پاک کردن صورت مسئله راحت کردند و بی‌محابا پیش رفته و تفرقه افکنی می‌کنند. یکی از این گروه‌ها براندازان هستند که اکثرا خارج‌نشین بوده و معتقدند تا جمهوری اسلامی کنار نرود هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و به دنبال براندازی هستند. از نظر بنده این گروه از درد و رنج مردم اطلاعی ندارند و به نوعی با منابع قدرت خارجی خود را گره زده‌اند. در داخل نیز اقبال چندانی نسبت به این افراد وجود ندارد و می‌دانم که مردم دیگر حاضر نیستند با وعده‌های ناکجاآبادی که بهشان داده می‌شود هزینه بپردازند.

تشریح سیاست‌های دیپلماسی همسایگی در دولت سیزدهم
هم اکنون بخوانید

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: گروه دیگری هستند که اکنون اکثریت قدرت را در اختیار دارند و یک برداشت خاصی از دین و جمهوریت دارند. البته بنده شک ندارم از آنجا که در مسیر اداره کشور قرار دارند دیر یا زود به واقعیت‌های کشور خواهند رسید. در این میان جریان سومی وجود دارد که اصلاحات می‌باشد و کار آن بسیار سخت است. مسئله اصلی که امروز در برابر اصلاحات وجود دارد این است که ما می‌دانیم چه می‌خواهیم اما به خاطر محدودیت‌ها و ملاحظاتی که داریم نمی‌دانیم که چطور باید به خواسته‌های خود برسیم.

وی در ادامه تأکید کرد: یکی از سوالات این است که چرا با وجود اینکه ما در مقطعی هم دولت و هم مجلس را در دست داشتیم به این وضعیت رسیدیم. اولین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که ما فکر می‌کردیم توسعه و پیشرفت و زندگی مرفه و آزاد مردم در اولویت حکومت قرار دارد اما فقط نمی‌خواهد که به دست اصلاحات صورت گیرد اما از نظر بنده فکر ما اشتباه بود.

وی افزود:‌ اما دومین مسئله‌ای که باعث شد ما به نقطه کنونی برسیم تغییرات اجتماعی و نسلی عظیمی است که در درون کشور به وقوع پیوست. امروز همه ما با فرزندان خودمان روبرو هستیم که فاصله گسترده‌ای به لحاظ ارزش‌ها و هدف‌گذاری‌ها با ما دارند. این نکته در درون جریان اصلاحات نیز وجود دارد. بدون توجه به این مسئله ما نمی‌توانیم با جامعه ارتباط درستی برقرار کنیم. امروز شاید اصلاحات اعتبار خود را در بین مردم از دست نداده باشد و مردم بگویند که شما افراد صادق و درستی هستید اما مردم معتقدند که دیگر مشکل به دست جریان اصلاحات حل نمی‌شود چرا که جریان اصلاحات امروز نه اعتماد نو به نقل از برنامه دارد و نه آدم دارد و صرفا حرف‌های گذشته را تکرار می‌کند. نسل جوان برایش مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور می‌شود یا چه کسی نماینده مجلس می‌شود. درست است که ما به عنوان افراد سیاسی می‌دانیم که این بخش چه نقش می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد اما مردم این موضوع را نمی‌دانند.

غفلت انتخاباتی ترامپ؛ فرصتی برای عرض اندام بیشتر مکرون
هم اکنون بخوانید

خاتمی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در نظامی زندگی می‌کنیم که معتقدیم مردم باید در آن همه کاره باشند پس اولین اقدام در جریان اصلاحات باید بازسازی رابطه با مردم باشد. باید ادبیات جریان اصلاحات تغییر کند. ما باید به مردم بگوییم که حرف ما چیست و می‌خواهیم چه چیزی برای آنان به ارمغان بیاوریم. امروز چقدر جریان اصلاحات در کنار مردم است. جز تعدادی بیانیه چه حرکتی از این جریان دیده می‌شود. آیا مردم فکر نمی‌کنند که اصلاحات هم برای وضعیت کنونی اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای ندارد. ما باید در درون جریان اصلاحات به دنبال راهکارهایی تخصصی برای حل مشکلات مردم و تربیت نیرو باشیم. نباید مدام حرف‌های تکراری را به زبان بیاوریم بلکه باید به مردم بگوییم اگر هدف توسعه و آبادانی کشور است مثلا در حوزه سیاست خارجی چه باید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا