بازپس‌گیری حدود هزار هکتار زمین از برخی مؤسسات فرهنگی قم

 

رئیس جمهور با اشاره به بلا استفاده ماندن حدود هزار هکتار از زمین های شهر قم که بیش از ده سال پیش تا کنون به برخی از مؤسسات فرهنگی واگذار شده است، گفت: گرچه مؤسسات برای ما محترم هستند اما اگر سال ها پیش زمین هایی به این مؤسسات فرهنگی داده شده و تا کنون هیچ چیزی در آن نساختند، به حکم قانون باید به دولت برگردد تا دولت در هر موردی که صلاح دید از جمله مسکن ملی و … از آنها استفاده کند؛ و اصولا حبس کردن مال درست نیست.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا در قم، آیت الله سیدابراهیم رییسی پنجشنبه شب (۹دیماه۱۴۰۰) در جلسه شورای اداری استان قم، اظهار داشت: مقصود ما از حضور در جلسه شورای اداری استان ها این است که مدیران استان با مسائل و مصوبات و راهکارها و نهایتا تعهداتی که خودشان میدان دار اجرا هستند، انس گیرند و بدانند وظیفه شان چیست و در واقع مرد این میدان شما مدیران و مسئولان استانی هستید.

 

وی افزود: ما یک کار جمعی را می خواهیم دنبال کنیم و آن نیازمند همگرایی و هماهنگی و همدلی است که ما مسئولان باید داشته باشیم تا این کارها شکل گیرد و آثارش در زندگی مردم روشن شود. یعنی گزارش این اقدامات ضمن این که باید اعلام شود، آثارش باید در زندگی مردم آشکار شود؛ اگر مسئله ای حل شد، باید حل آن اعلام شود یا اگر حل نشد دلیل حل نشدن آن اعلام شود و خوشبختانه مردم ما خوب می فهمند.

 

رئیس جمهور خطاب به مدیران استان قم گفت: اینکه برخی از کارهای اعلام شده در این جلسه انجام نشود و بعد گفته شود که ما نامه زدیم تهران انجام نشده به درد ما نمی خورد. این جواب به درد بازرسی می خورد. کار باید مجاهدانه انجام شود و در این کار نه وجود ندارد. باید اتفاق بیافتد. چون اگر اتفاق نیافتد موجب ناامیدی مردم می شود.

 

وی افزود: نا امیدی مردم موجب عدم نشاط اجتماعی، و موجب عدم مشارکت مردم در حل مسائل می شود و در یک جمله موجب کم‌اعتمادی و بی اعتمادی خواهد شد و آن سرمایه اجتماعی اصلی انقلاب که مردم هستند، دچار آسیب می شود.

 

رییسی گفت: البته مردم هیچ گاه از انقلاب سرد نشده و نمی شوند اما ممکن است بگویند این ها وعده هایی دادند و کو نتیجه اش؟ مصرانه می خواهم که این مسائل را در سطح گزارش و اعلام بسنده نکنند، بلکه انجامش نیاز به اقدام و عمل در میدان کار دارد و باید اتفاق بیافتد؛ و بدانیم دشمن هم نمی خواهد مردم ما را امیدوار ببیند.

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که مدیران باید خود را در چهار حوزه پاسخگو بدانند، گفت: مسئولان باید خود را در محضر خداوند، در محضر شهروندان، در محضر ارباب رجوع و در نهایت در سلسله مراتب اداری پاسخگو بدانند.

 

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه بسیاری از دشمنان اسلام و انقلاب می خواهند به قم آسیب بزنند و خواستگاه انقلاب را دچار مشکل کنند، گفت: همه ما مسئولان در کنار بزرگان قم باید کمک کنیم تا از ماهیت قم صیانت شود که مسئولیت بسیار بزرگی است.

محکومیت حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران از سوی اوکراین
هم اکنون بخوانید

 

وی خاطرنشان کرد: آقایان و مراجع خدمتشان نرسیدم اما دغدغه های شان به ما رسیده است؛ جان کلام را آیت الله سعیدی امام جمعه قم گفتند که مسائل فرهنگی، اولویت قم باشد. بنده هم به مسئولین دولتی عرض می کنم مجموعه قم مجموعه ای ارزشمند است و باید نسبت به مسائل فرهنگی قم کار کرد و از این طریق اطمینان بخش باشیم.

 

رییسی با بیان این که اگر برخی آسیب های اجتماعی در قم پیش بینی نشود تبدیل به جرم می شود، و ما نمی خواهیم به این مرحله کشیده شود، گفت: چرا آمار طلاق در قم بالاست؟ و این نگران کننده است و حتما نگران‌کننده است؛ آسیب های اجتماعی در قم کم هم باشد باز هم زیاد است؛ همه مسئولیم و باید فکری کرد؛ این مجموعه مسئولان که این جا جمع هستند مجموعه ای توانا هستند.

 

وی با بیان این که قم، مدفن حضرت معصومه(س) و دومین حرم اهل بیت(ع) در ایران است، گفت: قم قطب مذهبی و گردشگری است و شاهراه ارتباطی ۱۷ استان کشور است؛ از این رو باید نسبت به گردشگری قم در بحث عام و خاص و همچنین گردشگری سلامت کار شود؛ البته بیشترین منظور بنده از بحث گردشگری قم، بحث گردشگری مذهبی است؛ مسئله گردشگری حتما باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

رییس جمهور افزود: در کنار بحث فرهنگی، بحث اقتصاد گردشگری هم داریم که باید فعال شود و این می تواند در رفع بیکاری هم مفید باشد.

 

وی با بیان این که برای رفع معضل بیکاری در استان قم باید به کارگاه های نیمه تعطیل تسهیلات بدهیم و آنان در این صورت حتما می توانند دوباره فعالیت کنند، گفت: بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی با همکاری استاندار قم، کارگروه رفع مشکل صنایع استان قم را ایجاد کنند تا مشکل واحدهای صنعتی نیمه تعطیل رفع شود. من نمی خواهم واحد جدیدی ایجاد کنید، بلکه همین کارگاه های نیمه تعطیل دوباره راه بیافتد؛ اگر نقدینگی می خواهند نقدینگی بدهیم، اگر مشکل مواد اولیه دارند برطرف کنیم و یا هر مشکلی دارند رسیدگی کنیم.

 

رییسی در ادامه به پروژه های نیمه کاره قم از جمله فرودگاه قم و منوریل قم اشاره کرد و گفت: بحث فرودگاه قم، همان موقع که من قوه قضائیه بودم حل شد و قرار شد کسی که دنبال کار این فرودگاه است و سرمایه گذاری کرده، به او کمک شود تا مسئله فرودگاه قم حل شود؛ استاندار قم کمک کند تا فرودگاه به نتیجه برسد و سرمایه گذاری که شده نتیجه بخش شود.

 

وی گفت: همچنین بحث منوریل قم باید به یک نتیجه ای برسد، این که علت چه بوده را خیلی می شود بحث کرد اما نمی شود آن را جمع کرد، بلکه باید به نتیجه رساند؛ اگر این پروژه را تخریب کنیم مردم چه می گویند؟ خلاصه ستون هایی برای منوریل برپا شده و از این رو باید رفت و کارگروه تشکیل شود تا سرمایه گذار بیاید و برای این پروژه سرمایه گذاری کند تا واگذار شود و سودش هم تضمین شود؛ باید بدانیم که پروژه نیمه تمام جلوی چشم مردم بسیار بد است.

 

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: البته ما اگر بخواهیم پروژه های نیمه تمام کل کشور را تمام کنیم ده ها سال و برخی شان تا ۵۰ سال وقت می خواهد؛ از این رو ما باید سراغ اولویت ها برویم.

دیدار و رایزنی سفیر ایران با وزیر دادگستری عراق
هم اکنون بخوانید

 

وی در مورد بحث شهر شدن شهرک پردیسان قم هم گفت: این که این منطقه پرجمعیت قم شهر مستقل شود را آقای وحیدی وزیر کشور بررسی کند؛ البته که شهر شدن این منطقه هم جهات مثبت و هم جهات منفی دارد که باید در کنار هم دید؛ اما خلاصه این که ادارات باید در این شهرک مستقر باشند و مردم برای کارهای خود نباید مسافت طولانی تا شهر را طی کنند.

 

رییسی در ادامه سخنان خود با اشاره به بلااستفاده ماندن حدود هزار هکتار از زمین های شهر قم که بیش از ده سال پیش تا کنون به برخی از مؤسسات فرهنگی واگذار شده است، گفت: گرچه مؤسسات برای ما محترم هستند اما اگر سال ها پیش زمین هایی به این مؤسسات فرهنگی داده شده و تا کنون هیچ چیزی در آن نساختند، به حکم قانون باید به دولت برگردد تا دولت در هر موردی که صلاح دید از جمله مسکن ملی و … از آنها استفاده کند؛ و اصولا حبس کردن مال درست نیست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید بحث خشک شدن تدریجی دریاچه نمک قم هم مورد توجه باشد چون ریزگردها مشکل جدی ایجاد می کند.

 

رییس دولت سیزدهم در ادامه خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم گفت: قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و از این رو باید جاده های قم با اولویت نقاط حادثه خیز و اصلاح این نقاط مورد توجه قرار گیرد چون ارزش جان مردم از هر چیز بیشتر است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مهمترین مؤلفه امنیت در نظام جمهوری اسلامی، اعتماد مردم است، گفت: دشمنان نظام و انقلاب دنبال ساختن ادراکی در میان مردم هستند که مردم را به حاکمیت جمهوری اسلامی بی اعتماد کنند و ما مسئولان نباید بگذاریم دشمنان موفق شوند تا چنین ادراکی ایجاد کنند؛ دشمن فقط می گوید جمهوری اسلامی نمی تواند اما وقتی در واکسیناسیون سراسری موفق شدیم، فقط می گفتند مگر می شود؟ یعنی با کار و تلاش ما مسئولان، دشمنان ناکام ماندند.

 

رییسی افزود: همچنین در بحث کمک رسانی به آسیب دیدگان کرونایی، بسیاری کشورها دچار مشکل بودند اما مردم کشور ما با طرح کمک مؤمنانه که با تدبیر رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، همه به میدان آمدند.

 

وی در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران استانی قم، گفت: حتما به زیرمجموعه خود نظارت کنید؛ ما با آدم بد که کار نمی کنیم و بکار نمی گیریم، اما همین آدم های خوب که بکار می گیریم باید نظارت کنیم، چون نظارت برای آدم خوب مهم است تا به انحراف کشیده نشود.

 

رییس جمهور با بیان این که در بکار گیری نیروها اصل بر اعتماد و کنترل است و البته اثربخش ترین نظام کنترلی خود کنترلی است، گفت: مردم در حاکمیت اسلامی و مخصوصا این دولت، به هیچ عنوان، فساد، رشوه و کم کاری و روابط ناسالم اداری را نمی پسندند.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا