هدف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پوشش فراگیر تأمین اجتماعی است

 

نایب رییس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: برخورداری آحاد مردم از پوشش‌های فراگیر تأمین اجتماعی از اهداف و تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و در افق ۱۴۵۰ تأمین اجتماعی جامع و فراگیر همزمان با ریشه کن شدن فقر و فساد و تبعیض در کشور پیش بینی شده است.

 

در یکی از تدابیر سند الگو، تقویت نظام مواسات، تکافل عمومی، تأمین اجتماعی فراگیر و استفاده از ظرفیت نهادهای وقف، قرض‌الحسنه و صدقه به منظور دستیابی به حد کفاف در بهره‌مندی و توانمندسازی همگان به‌ویژه محرومان و نیازمندان با پاسداشت کرامت انسانی آنان به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه اجتماعی هدف‌گذاری شده است.

 

علی حیدری در گفت و گویی تأمین اجتماعی جامع و فراگیر را زمینه‌ساز توانمندی، کرامت و تعالی انسانی دانست و گفت: یکی از معیارهای توسعه انسانی و یکی از نشانه‌های پیشرفت جوامع، برخورداری آحاد مردم از پوشش‌های فراگیر تأمین اجتماعی است.

 

او ادامه داد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از این مهم فارغ نیست چرا که مبانی، اصول و آرمان‌های ارزشمند این سند که ریشه در ارزش‌های اسلامی دارد در افق و تدابیر آن، به صراحت به تأمین اجتماعی جامع و فراگیر اشاره کرده است. بر اساس مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، هدف از آفرینش انسان، رسیدن به قرب و خلافت الهی است. از سوی دیگر، انسان دارای کرامت ذاتی است و قلمروی طبیعی او، خاستگاه نیازهای مادی است بر این اساس، تأمین اجتماعی جامع و فراگیر از عواملی است که با تأمین نیازهای مادی انسان‌ها به آنها برای نیل به قرب الهی کمک می‌کند و زمینه‌ساز توانمندی و کرامت و تعالی انسان است.

هنرمندان موسیقی در برابر «کرونا» به پا خاستند
هم اکنون بخوانید

 

نایب رییس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی افزود: از سوی دیگر، برای تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، هم به سطح نخبگانی و هم به سطح عمومی جامعه باید توجه شود. این دو سطح شامل مردم و اقشار و گروه‌های هدف و تشکل‌های مربوطه در بخش‌های خصوصی، دولتی و عمومی غیر دولتی است. در پیشرفت کشورها، توجه به عامل انسانی حائز اهمیت است بنابراین هر جا عامل انسانی اهمیت پیدا می کند تأمین اجتماعی نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

 

حیدری ادامه داد: یکی از الزامات و مقتضیات پیشرفت کشور و تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل‌گیری نظام تأمین اجتماعی چند لایه است چراکه لشکریان پیشرفت که به طور اعم، آحاد مردم و به طور اخص، مدیران و کارشناسان اجرایی هستند برای مشارکت در فرایند پیشرفت کشور یاری به آن و همراهی با آن نیازمند برخورداری از نظام تأمین اجتماعی کارآمد و مؤثر است. اساسا محور پیشرفت کشور، انسان سالم دارای سلامت جسمی و روحی، ماهر برخوردار از آموزش‌های مناسب از سطوح ابتدایی تا عالی و آموزش‌های مهارتی و ضمن خدمت و دارای تأمین معیشت، مسکن، بهداشت و درمان برای خود و خانواده است.

 

وی ادامه داد: تأمین نیازهای نیروی انسانی به گونه‌ای که مانع غلبه و تفوق دغدغه‌هایی نظیر مسکن، بازنشستگی، سالمندی، آینده خانواده و فرزندان بر دغدغه‌های دینی و ملی گردد، یکی از محورهای مهم در قلمرو مدیریت منابع انسانی است اما در مراحل اجرا و نظارت بر فرایند نیل به پیشرفت، علاوه بر اینکه باید یک متولی فرابخشی و اراده مستحکم و فارغ از علایق و منافع و دارای نگرش کلان و ملی وجود داشته باشد باید پاسخگویی لازم و کافی برای دغدغه‌های معیشت، رفاه و امنیت لشکریان پیشرفت و خانواده آنها وجود داشته باشد و تأمین مستمر نیازهای آنها را تضمین کرد.

کتاب «تاریخ قاجاریه» از زبان امام قلی میرزا قاجار منتشر شد
هم اکنون بخوانید

 

نایب رییس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: چنانچه بتوان با ایجاد نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، حداقل‌ها را برای همگان، تضمین و تعهد کرد می‌توان به تحقق توسعه منابع انسانی و توسعه نظام اداری و پویایی و پایایی آن، امیدوار بود. در قلمروی «رفاه اجتماعی» نیز بخش‌های سلامت، بهداشت، درمان، آموزش پیش از دبستان تا آموزش عالی و مهارت‎آموزی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، اشتغال، مسکن و تأمین اجتماعی مطرح هستند که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به خوبی به آنها نیز در افق و تدابیر خود توجه کرده است.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا