مسجد گوهرشاد مشهد

زیباترین گنبد بین مساجد ایران گنبد مسجد گوهر شاد، ۴۱ متر ارتفاع دارد و با آجرهای لعاب ‌دار زیبا و یک کتیبه کوفی تزئین شده ‌است.


مسجد گوهرشاد یکی از معروف ‌ترین و پربازدیدترین مساجد شهر مشهد، می ‌باشد. وقتی صحبت از بارگاه مطهر امام‌ رضا ‌(ع) به میان می ‌آید، محال است نام مسجد گوهرشاد به ذهن نرسد.  در این مقاله از آس چارترقصد داریم تا درباره این مسجد تاریخی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. شما می توانید با تهیه بلیط تهران مشهد از سایت آس چارتربه مشهد سفر کنید و از این مسجد قدیمی دیدن نمایید.

 

تاریخچه مسجد گوهرشاد

 

مسجد گوهرشاد، تاریخ زنده ‌ی مشهد در مسجد گوهر شاد، اتفاقات تاریخی زیادی روی ‌داده‌ است. جالب است بدانید که در گذشته این مسجد محل تجمع سیاسی فرهنگی مردم علیه حکومت بوده ‌است، که به همین دلیل بعد از آن محبوبیت زیادی پیدا کرده ‌است. واقعه مسجد گوهر شاد و سرکوب مردم معترض به موضوع کشف حجاب، به دستور رضاشاه و در سال ۱۳۱۴ در رخ داده‌است.  این مسجد در طول زمان بارها بر اثر عوامل طیبعی و انسانی صدمات زیادی دیده است. به طور مثال در سال ۱۰۸۴ در طول یک زمین‌ لرزه، ایوان مقصوره دچار صدماتی شد که بعدا مورد بازسازی قرار گرفت. پس از گلوله باران روس‌‌ها در سال ۱۳۳۰ هجری قمری، گنبد مسجد و ایوان‌های مقصوره ( شرقی و غربی) آسیب دید که در سال ۱۳۳۹ هجری قمری، توسط معماران ایرانی زیر نظر مهندس‌عباس آفرنده مورد بازسازی قرار گرفت. در این بازسازی که تا سال ۱۳۴۱ به طول انجامید، سنگ‌های داخل ایوان مقصوره تعویض شد و کف ایوان با سنگ ‌های مرمر پوشیده شد. در این بازسازی‌ها سعی شد همان ویژگی‌ها و مشخصات اصلی حفظ شود. سرانجام در سال ۱۳۴۵ هجری ‌شمسی، دور گنبد به وسیله کاشی‌های معرق کتیبه ‌ای مزین گردید.

 

گنبد فیروزه‌ای مسجد گوهر شاد

 

 زیباترین گنبد بین مساجد ایران گنبد مسجد گوهر شاد، ۴۱ متر ارتفاع دارد و با آجرهای لعاب ‌دار زیبا و یک کتیبه کوفی تزئین شده ‌است. این گنبد به همراه ۲ مناره با بلندای ۴۳ متر، مجموعه‌ ای زیبا از گنبد و مناره تشکیل داده ‌اند و از زیباترین گنبدها و مناره‌های مساجد ایران هستند. اما باید عنوان کرد، که گنبد اصلی به دلایلی در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی برچیده ‌شد و گنبد کنونی با همان مشخصات ساخته ‌شد و تزئین شد. شاهکار هنری ایران گنبد فیروزه‌ای مسجد گوهر شاد، زیباترین گنبد بین مساجد ایران کاشی ‌کاری‌های زیبا مسجد گوهرشاد، داستان مسجد گوهر شاد و ساخت آن به گوهرشاد بیگم دختر امیر غیاث ‌الدین ترخان، از امرای جغتایی و همسر شاهرخ تیموری در سال ۸۲۱ هجری قمری برمی‌گردد. او دستور داد در حرم مطهر رضوی مسجدی بنا کنند که از آن روزگار این مسجد به نام او شناخته می ‌شود. این مسجد، در  ۱۳۱۴ هجری شمسی شاهد اتفاقات تاریخی، از جمله اعتراض مردم به کشف حجاب بوده‌ است. معماری سنتی مسجد گوهرشاد، شاهکار هنری ایران طراحی و ساخت مسجد گوهر شاد، توسط معمار معروف ایرانی قوام‌الدین ‌شیرازی به سبک معماری دوران تیموری، در طول ۱۲ سال انجام شده ‌است. مسجد، معماری ظریف، ماهرانه و چشم نوازی دارد که در نوع خود از زیباترین مساجد ایران است و شاهکار معماری دوران تیموری به حساب می ‌آید. شیوه ساخت این مسجد به سبک چهار ایوانی است و شبستان‌ها، گنبد و مناره‌ها و ۴ ایوان را شامل می‌ شود. این مسجد در بخش جنوبی حرم مطهر رضوی قرار دارد و به رواق‌های دارالسیاده و دارالحفاظ متصل می ‌شود. شما می توانید با تهیه بلیط اصفهان مشهد از آس چارترازخدمات ویژه ای برخوردار شوید.

انتشار گزارش روسیه درباره حمله شیمیایی «خان‌شیخون»
هم اکنون بخوانید

 

مساحت مسجد گوهرشاد

 

مسجد گوهرشاد مساحت ۲۸۰۰ متر مربع دارد. همچنین زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع است. مسجد به طور کلی، ۴ ایوان بزرگ و ۷ شبستان دارد. گنبدخانه ‌ای که در پشت ایوان مقصوره قرار دارد به همراه شبستان‌های یک طبقه، بخش‌های مختلف مسجد را به هم متصل می‌ کند. ایوان جنوبی معروف به ایوان مقصوره و ایوان شمالی معروف به ایوان دارالسیاده است. همچنین ایوان شرقی (ایوان اعتکاف ) و ایوان غربی (ایوان شیخ‌بهاءالدین) نامیده می ‌شود. از بین این ۴ ایوان، ایوان مقصوره مهم‌ ترین ایوان مسجد است که با حدود ۵۰۰ مترمربع مساحت، ۳۷ متر طول و ۵/۲۵ متر ارتفاع یکی از مهم ‌ترین ایوان‌ها در مساجد ایرانی است. محراب مسجد گوهر شاد که از سنگ یک ‌پارچه مرمر ساخته شده‌است در این ایوان قرار دارد و شامل کتیبه ‌ای زیبا است که در میان مقرنس ‌کاری‌های آن وجود دارد. همچنین گنبد مسجد بالای این ایوان قرار دارد.

 

3322

 

منبرمسجد گوهرشاد

 

از دیگر اجزای ایوان، منبر “صاحب الزمان” است که از چوب گردو و گلابی ساخته شده‌است که منبت‌ کاری زیبایی در آن به کار رفته‌ است. این منبر به ‌دست استاد محمد نجار‌خراسانی هنرمندی ناشناس در زمان فتحعلی ‌شاه قاجار در سال ۱۲۴۳ هجری قمری ساخته شده‌است. نکته جالب در این منبر آن است که برای ساختش، از میخ و آهن استفاده نشده ‌است. تعمیر و مرمت این مسجد به دست حیدر نیکنام ‌گلپایگانی در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی انجام شده است. ارتفاع منبر از زمین ۷٫۵ متر است و ۱۴ پله دارد.

زلزله ۵.۴ ریشتری "قلعه قاضی" هرمزگان را لرزاند
هم اکنون بخوانید

 

کاشی کاری مسجد گوهرشاد

 

کاشی ‌کاری ‌های زیبا قسمت‌های زیادی از مسجد با استفاده از کاشی‌‌های معرق نفیس زینت داده‌ شده‌ است. همچنین، در تمام دیوارها و غرفه ‌‌های آن، اسماء خداوند، آیات قرآن و احادیثی که بعضا مربوط به مسجد است وجود دارد. بالای ایوان مقصوره کتیبه ممتاز و تاریخی بایسنقر (فرزند گوهرشاد) که خود از بهترین ثلث‌ نویسان عهد تیموری بوده ‌است، با زیباترین خطوط ثلث خودنمایی می‌ کند. تاریخ بنای مسجد روی کاشی معرق در این کتیبه دیده می ‌شود. جالب است بدانید اسم گوهرشاد در دو قسمت، روی کاشی‌های معرق نوشته شده ‌است. اولی در قسمت بالای در نقره‌ای که به دارالسیاده راه دارد و دومی بر کتیبه ایوان مقصوره که آن هم  با خط زیبای شاهزاده بایسنقر نوشته شده ‌است. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا باکمتر ازسه دقیقه بلیط هواپیما چارتر را از سایت آس چارترتهیه نمایید.

 

بهترین فصل سفر

 

بهترین فصل برای سفر به مسجد گوهرشاد مشهد آب و هوای شهر مشهد در هر موقع از سال تقریبا خوب است و می‌توان به این شهر سفر کرد. سفر به این شهر چنان خوش و خاطره ‌انگیز است که در هر فصل سال می ‌توان از سفر به آن لذت برد. در هر زمان از روز که بخواهید می‌توانید به مسجد گوهر شاد بروید و زمانی را برای عبادت، همچنین مشاهده زیبایی‌ های این مسجد سپری کنید.

 

 

 

 


پایان رپرتاژ آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا