«دیگران» داستان کوچ‌های غریب است

 

کتاب «دیگران» از نویسنده‌ای ترکیه‌ای روایتی از کوچ‌های ناخواسته‌ای است که به واسطه مسائل جامعه رقم می‌خورد.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، کتاب «دیگران» اثر ماهر اونسال اریش داستان کوچ‌های غریب است، کوچ‌های ناخواسته‌ای که برآمدن نیروهای اقتدارگرا، با پشتوانه‌ی توده‌های بی‌شکل وسیع، بر دیگر خرده‌فرهنگ‌ها تحمیل می‌کنند؛ داستان کند و کاو دقیق زمینه‌های روان‌شناختی و اجتماعی جامعه‌ای که تغییرات عمیق سیاسی را از سر گذرانده و پس‌لرزه‌های آن، تحولات اجتماعی را در سطوح گوناگون رقم زده است؛ داستان انسان‌هایی عادی با ترس‌های بزرگ و رویاهای نه‌چندان بزرگ که در این‌گونه تحولات در آغاز ضربه‌ی ناگهانی جداافتادگی ذهنی و طرد را تجربه می‌کنند و بعد به‌تدریج خصوصیات و خصلت‌های انسانی‌شان را در نظر انبوه جمعیت بی‌شکل از دست می‌دهند و آرام‌آرام به آستانه‌ی جداافتادگی جسمی و تبعید سوق داده می‌شوند.

 

ماهر اونسال زندگی کسانی را به عرصه‌ی روایت برکشیده است که معمولا در روند سریع وقایع محو می‌شوند و رنج‌ها و خاطراتشان تنها در حافظه‌ی خودشان باقی می‌ماند.

 

در کتاب «دیگران» حال و هوای سال‌های ۱۹۶۰ ترکیه حاکم است. داستان با ریشه کن شدن از زادگاه، کوچ و سفری پرزحمت آغاز می‌شود و با احساس بیگانگی و هراس در خانه‌ای رازآلود و پرماجرا در استانبول ادامه می‌یابد و زمانی کاملا در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که هر دوبخش کتاب (دو روایت مختلف از یک اتفاق) خوانده می‌شود.

 

نویسنده ضمن به تصویر کشیدن نحوه زندگی و تفکر مردم در آن سال‌ها و مواجهه‌شان با خرافات و واقعیات، فضای سیاسی را نیز با ظرافت ترسیم می‌کند- از اشاراتش به دوران مندرس و احزاب گوناگون آن دوران تا کوچ اجباری یونانیان مقیم ترکیه بعد از ماجرای سپتامبر ۱۹۶۰، که نقطه پایانی است بر سال‌ها همسایگی و دلبستگی.

پخش سریال جدید شبکه دو از شب یلدا + تصاویر
هم اکنون بخوانید

 

کتاب «دیگران» توسط مژده الفت ترجمه و به همت نشر نو با قیمت ۴۲ هزار تومان روانه بازار شده است.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا