داروی مولنوپیراویر مورد تصویب کمیته علمی کرونا قرار نگرفت

 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: باتوجه به اینکه هنوز اطلاعات کافی درباره مولنوپیراویر وجود ندارد، این دارو مورد تصویب قرار نگرفت و قرار شد اطلاعات بیشتری در مورد آن اگر وجود داشته باشد، به دست آمده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، «حمیدرضا جماعتی» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درحاشیه جلسه این کمیته در جمع پایگاه خبریان گفت: جلسه امروز کمیته درباره درمان سرپایی بیماران کرونا بود. باتوجه به اینکه چند دارو مورد تصویب سازمان غذا و دارو در کشورهای دیگر قرار گرفته است، بحث راجع به این بود که آیا این درمان ها به صورت سرپایی هم مورد استفاده بیماران ما قرار بگیرد یا خیر.

 

او افزود: یکی از آنها رمدیسیور بود. در مطالعات اخر نشان داده شده بود که اگر ما استفاده از رمدسیویر را از پنج روز بعد از ابتلای فرد به سه روز تبدیل کنیم و در بیماران سرپایی که واکسن نزده و در مرحله اولیه بیماری هستند، در هفت روز اول بیماری که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، آن را استفاده کنیم، می‌تواند بیش از هفتاد درصد جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد و از بستری بیماران در آی سی یو جلوگیری کند، به همین دلیل مورد تصویب قرار گرفت.

 

جماعتی درارتباط با داروی مولنوپیراویر که داروی اختصاصی درمان کروناست، گفت: باتوجه به اینکه هنوز اطلاعات کافی درباره مولنوپیراویر وجود ندارد و همینطور در مطالعات اخیر نشان داده شده است، تنها درحدود ۳۰ درصد در جلوگیری از پیشرفت بیماری اثربخشی داشته است، این دارو مورد تصویب قرار نگرفت و قرار شد اطلاعات بیشتری در مورد آن اگر وجود داشته باشد، به دست آمده و مورد ارزیابی قرار بگیرد و اگر دیدیم که نتیجه بهتری داشت آن را هم در کمیته مورد بحث قرار دهیم.

روح‌الامینی عضو کمیته کشوری ساخت کرونا شد
هم اکنون بخوانید

 

او درارتباط با داروی پکسلویید، که دیگر داروی اختصاصی درمان کروناست، گفت: در مورد این دارو هم بحث شد و این دارو در سازمان غذا و دارو در آمریکا مورد تصویب قرار گرفته است. البته این دارو در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت، اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را تصویب کرده است، اما این دارو هنوز در خود آمریکا منتشر نشده است.

 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: قرار شد باتوجه به اینکه ممکن است با پیکی از کرونا در کشور مواجه شویم، قبل از وارد شدن به آن، این دارو را باتوجه به مطالعات اثربخشی بالایش که حدود ۸۰ درصد است و اگر در افراد دارای خطر بیماری شدید در پنج روز اول بیماری به فرد مبتلا داده شود، می تواند جلوی بستری و مرگ و میر را بگیرد، به سازمان غذا و دارو برای تایید پیشنهاد شود.

 

وا افزود: مصوبه کمیته علمی به این صورت خواهد بود که آن را به سازمان غذا و دارو پیشنهاد دهیم که این دارو را به لیست داروهای کشور اضافه کند تا در صورتی که مطالعات بیشتری درارتباط با آن آمد و با پیک های کرونا مواجه بودیم، اقدامات سنتز و ساخت آن در کشور آماده شده باشد و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد.

 

جماعتی درارتباط با وضعیت شیوع اومیکرون با اشاره به آمار ۳۴ مورد ابتلای به آن در کشور، گفت: از نظر مطالعات اپیدمیولوژی می گوییم که یک مورد ممکن است معادل تعداد بسیار زیاد افراد مبتلا برای مثال ده مورد از بیماری باشد و میزان ابتلا در کشور خیلی بیشتر از اینهاست.

 

جماعتی درارتباط با گزارش ها از شیوع احتمالی این واریانت در کودکان گفت: طبق چیزی که مشاهده شده است، این بیماری بیشتر افراد جوانتر را درگیر می‌کند اما هنوز تاییدی نداریم که این بیماری در میان کودکان افزایش پیدا کرده باشد.

صحنه سیلی زدن پدرم به مامور امنیتی در سریال «معمای شاه» واقعیت ندارد
هم اکنون بخوانید

 

او افزود: باز بودن مدارس زمانی از نظر ما قابل قبول است که پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت شود و این وظیفه آموزش و پرورش، اولیا و مسئولین مدرسه است که آن را مورد کنترل و پایش قرار دهند. اگر این پروتکل ها انجام نشود خودش می‌تواند عامل این باشد که با پیک بعدی اومیکرون در کشور مواجه باشیم. باتوجه به اینکه اومیکرون نسبت به دلتا، بیشتر در افراد جوان، نوجوان و اطفال دیده می‌شود، می‌تواند منشا پیک بعدی در کشور باشد.

 

جماعتی درارتباط با تصمیمات برای واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال گفت: پیشنهاد واکسیناسیون در سنین پایین تر از ۱۲ سال از طرف کمیته واکسن و کمیته علمی داده شده و اگر در ستاد کرونا مصوب شود آن کار هم انجام می‌شود.

 

او در پاسخ به این سوال که چه واکسنی برای این رده سنی مورد پیشنهاد قرار گرفته است، گفت: بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است. اما در حال حاضر واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای این گروه سنی مورد تصویب است.

 

جماعتی درارتباط با خبرهایی مبنی بر احتمال شیوع «دلمیکرون» که ترکیبی از دو سویه دلتا و اومیکرون است، گفت: دلمیکرون سویه قوی و بسیار قدرتمندی است که بیشتر جنبه تئوریک دارد. یعنی دانشمندان می گویند که ما هم اومیکرون و هم دلتا داریم و ممکن است این دو ترکیب شوند و سویه جدیدی به وجود بیاورند که هم شدت دلتا و هم سرایت پذیری امیکرون را دارد. اما الان باوجود اینکه یکی دو کشور گفته اند ما چنین سویه ای را پیدا کرده ایم، هنوز در مجامع علمی و جهانی مورد تایید قرار نگرفته و به صورت رسمی در جهان شناسایی نشده است.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا