واکسیناسیون روی شدت درگیری با بیماری موثر است

 

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت که افرادی که واکسن می‌زنند، روی میزان ابتلایشان خیلی تاثیر نمی‌گذارد و این تاثیر روی شدت بیماری است.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، «مجید نوری»، متخصص بیماری‌های عفونی درباره ویژگی‌ها و علائم سویه اومیکرون از بیماری کرونا، صبح امروز در شبکه دوم سیما و اعتماد نو به نقل از برنامه در انتهای الوند گفت: از چند وقت پیش که بحث شروع سویه جدید در افریقای جنوبی مطرح شد، پیش‌بینی می‌شد که خیلی از کشورها را در نوردد و هفته گذشته نیز اولین مورد مثبت ابتلا به این سویه در کشور ما گزارش شد. البته به این منزله نیست که هفته گذشته وارد کشور ما شده و قطعا قبلش هم داشته‌ایم ولی اولین موردی بود که هفته گذشته گزارش شد.

 

وی افزود: ویروس کووید ۱۹، در بدن فردی در افریقای جنوبی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته، بیش از ۵۰ جهش داشته و سویه اومیکرون ایجاد شده است. به طوریکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند و به همین خاطر علائمی را ایجاد می‌کند.

 

نوری بیان کرد: ما الان در ۶ ماه دوم سال هستیم و بیماری‌هایی هستند که می‌توانند علائم مشابه یکدیگر داشته باشند، مانند عطسه، آبریزش بینی، سرفه، گلو درد. اما شایع‌ترین علائم از سویه اومیکرون که در این چند هفته از کشورهای مختلف گزارش شده، سرفه، خستگی، گرفتگی صدا و آبریزش بینی بوده است. خیلی شبیه به سرماخوردگی.

 

وی ادامه داد: در این چند روز، بسیاری از افراد که مراجعه می‌کنند، خودشان می‌گویند که سرماخورده‌اند. اما واقعیت این است که تمام این علائم را باید به عنوان کرونا در نظر بگیریم و اگر دوره بیماری بیش از ۲-۳ روز طول بکشد حتما افراد باید تست کرونا بدهند. چون اگر بیماری سرماخوردگی باشد، بیش از ۲-۳ روز طول نمی‌کشد ولی اگر بیش از این طول کشید یعنی احتمال بیماری کرونا و سویه اومیکرون است.

همسان سازی حقوق در شهرداری به معنای کاهش هزینه‌ها نیست
هم اکنون بخوانید

 

این متخصص عفونی اضافه کرد: در پیک‌های قبلی بیملری کرونا، بسیاری از افراد وقتی مبتلا می‌شدند، حس بویایی و چشایی را از دست می‌دادند. اما بسیاری از افراد که به اومیکرون مبتلا می‌شوند، کاهش حس بویایی و چشایی ندارند. مشخصه دیگر اینکه این ویروس سرعت انتشار بسیار بالایی دارد. سویه دلتا به نسبت سویه‌های قبلش سرعت انتقال بالاتری داشت و سرعت انتقال اومیکرون حدودا ۳-۴ برابر دلتا است. بنابراین خیلی راحت می‌تواند در یک دوره ۱۵ تا ۱۷ روز، سویه غالب در یک کشور باشد.

 

نوری گفت: سویه اومیکرون خیلی از کشورهای اروپایی را درگیر کرده و کشورهای آفریقایی نیز سریع درگیر شدند. در کشور ما نیز در طول این چند روز میزان مراجعین سرپایی بیشتر شده است. اما هنوز برخی باور ندارند که به کرونا و اومیکرون مبتلا شدند و در برابر پذیرش آن مقاومت می‌کنند.

 

وی افزود: یک مشخصه بارز اومیکرون این است که شدت علایم ریوی به نسبت سویه قبلی کم‌تر است. یعنی اسیب ریوی کمتر است و به همین دلیل شاید افراد تصورشان این باشد که یک بیماری ویروسی ساده گرفته‌اند. اما وقتی سرعت انتقال یک ویروس خیلی بالا باشد و جمعیت زیادی در جامعه را درگیر کند، در این میان افرادی هستند که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و یا بیماری زمینه‌ای دارند که وقتی درگیر بیماری شوند، شانس بستری شدنشان زیاد شود. پس نباید این قضیه را شوخی گرفت.

 

نوری اظهار کرد: ما سلاح دیگری به غیر واکسن در مقابله با این بیماری نداریم. در مطالعاتی که دراین مدت انجام دادند، مشخص شد افرادی که واکسن‌ها را دریافت می‌کنند، میزان انتی‌بادی بدنشان را بالا می‌برند و به همین دلیل می‌توانند در مقابل بیماری مقاومت کنند. هنوز در کشور ۱۰ میلیون نفر داریم که حتی دوز اول واکسن را نزدند و این یعنی انتی بادی در بدنشان نیست.

١٩١ مراجعه به اورژانس در دربی پایتخت/ انتقال چهار نفر به مراکز درمانی
هم اکنون بخوانید

 

وی افزود: افرادی که واکسن می‌زنند، روی میزان ابتلایشان خیلی تاثیر نمی‌گذارد و این تاثیر روی شدت بیماری است.

 

نوری درباره تزریق دوز سوم واکسن‌ها گفت: خیلی از واکسن‌ها مانند سینوفارم در کشور ما خیلی خوب جواب دادند. یعنی این طور نیست که باید یک واکسن خاص بزنیم که اثر خوب و پاسخ خوب بگیریم. مهم واکسیناسیون است.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا