سازوکار بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور باید تبیین شود

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پیشنهاد برگزاری جلسه درخصوص تعیین تکلیف سازوکار بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور خبر داد.


مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، در رابطه «دانشجویان ایرانی خارج از کشور که اکنون با توجه به تحولات و مشکلات اقتصادی قادر به تامین هزینه نیستند و درخواست بازگشت به کشور را دارند اما راه ورود به سیستم آموزش عالی داخلی برای آن‌ها بسته است»، گفت: در گذشته هیچ مشکلی وجود نداشت و این دانشجویان با طی مسیر قانونی می‌توانستند بازگردند؛ از سال ۲۰۱۹ به بعد بازگشت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور ممنوع شده که ما اخیرا پیشنهاد دادیم که یک جلسه‌ای با معاونت آموزشی وزارتخانه در کمیسیون برگزار شود تا ببینیم که برای این مساله چه باید کرد و آقای دکتر حقدوست هم پیگیر این موضوع بودند.

 

وی در ادامه به کیفیت دانشگاه‌های محل تحصیل این دانشجویان اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه گاهی دانشگاه‌هایی که دانشجویان ایرانی در آنجا درحال تحصیل هستند، کیفیت لازم را ندارند و چون سطح علمی لازم را ندارند برگشتن‌شان خیلی خدمتی به کشور نیست. بنابراین به نظرم باید یک تدبیری اندیشیده شود که اولا دانشگاه‌هایی که از نظر علمی مورد تایید کشور ما هستند منتشر شده و اطلاع‌رسانی کامل شود و بعد برای دانشجویانی که با هزینه خودشان به خارج از کشور می‌روند، باید یک تدبیری بیاندیشیم که اگر خواستند برگردند، یک روالی داشته باشد.

 

عضو کمیسیون آموزش اضافه کرد: مخصوصا در برخی رشته‌هایی که مهارتی هستند، مانند دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و رشته‌های فنی مهندسی، به نظر من هنوز شاید به خاطر فشارهای غیر رسمی‌ که روی وزارت وجود دارد، نتوانستیم به تصمیم‌گیری درست برسیم و من این را حمل بر ضعف وزارتین (علوم و بهداشت) می‌کنم که باید یک تصمیم جدی در این خصوص گرفته شود. من هم در کمیسیون آموزش پیشنهاد دادم که معاون وزیر بهداشت تشریف بیاورند، حرف‌ها و نظرات ایشان را هم بشنویم و بببنیم جزئیات دقیق‌تر چیست.

امام خمینی(ره) اصلاح‌طلب بود
هم اکنون بخوانید

 

ویس کرمی در پاسخ به این سوال که آیا «راهکار آزمون یک راهکار جامع برای این مساله محسوب می‌شود؟»، گفت: در رشته‌های مختلف این موضوع تفاوت دارد، در برخی موارد با آزمون قابل سنجش است اما برخی رشته‌ها نیازمند سنجش مهارت و عملی است؛ تنها به آزمون نمی‌توان اکتفا کرد و باید احراز علمی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: البته خود معتبر بودن دانشگاه خیلی می‌تواند مشکل را حل کند، منتها یک سری دلا‌لی‌ها و رانت‌هایی ایجاد می‌شود که حتی طرف بدون اینکه از کشور خارج شود، می‌آید وارد چرخه می‌شود که این اتفاق یک بار متاسفانه رخ داد گرچه برخورد شد اما اگر جلوی آسیب‌ها گرفته نشود، ممکن است این اتفاق تکرار شود.

 

ویس کرمی تصریح کرد: در شرایطی که این روزها مجلس درگیر بودجه است، اما این جلسه با معاون وزیر را پیشنهاد دادیم و در دستورکار کمیسیون قرار دارد و تلاش می‌کنیم که زودتر برویم به سمت اینکه در این موضوع یک گام‌هایی به جلو برداشته شود.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا