در مناطق بی‌بضاعت به اسم کودکان کارت بازرگانی می‌گرفتند

 

وزیر صمت اظهار داشت: پیش از این در شهرهای کم بضاعت به نام افراد مختلف همچون کودکان کارت بازرگانی می‌گرفتند و فساد می‌کردند هدف ما این است که ضوابطی قرار دهیم تا کارت بازرگانی به افراد قابل اطمینای اعطا شود.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا سید رضا فاطمی‌امین امروز در مراسم رونمایی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی اظهار کرد: با بیان اینکه حاکمیت باید ۴ اقدام شامل اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت را انجام دهد. دستگاه‌های زیادی در مورد سامانه جامع تجارت مسئولیت دارند و متولی وزارت صمت است؛ وقتی این سامانه کامل شود روش حکمرانی ما تغییر میکند. اسفند ماه خبر تکمیل سامانه را می‌دهیم.

 

وی افزود: پیش از این در شهرهای کم بضاعت به نام افراد مختلف همچون کودکان کارت بازرگانی می‌گرفتند و فساد می‌کردند هدف ما این است که ضوابطی قرار دهیم تا کارت بازرگانی به افراد قابل اطمینای اعطا شود؛ همچنین فعالیت‌هایی که به سمت اولویت ها حرکت می‌کنند راحت‌تر به این سمت بروند. در فرایند جدید صدور کارت بازرگانی ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت اخذ می‌شود.

 

وزیر صمت تصریح کرد: حذف رانت و امضای طلایی به شدت در وزارت صمت پی‌گیری می‌شود. در حوزه بورس کالا شروع شده و ۲۰ گروه از ۳۰ گروه دیگر سهمیه بندی ندارند. در حوزه کارت بازرگانی نیز امروز هوشمندسازی را کلید می‌زنیم. تلاش ما این است که به سمت اقتصاد سالم حرکت کنیم.

 

فاطمی‌امین گفت: وضعیت صادرات مناسب است و از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کردیم. تلاش ما حذف موانع است که در این مدت برخی از موانع نیز حل و فصل شد.

آخر هفته کابوس وار بازارهای جهانی
هم اکنون بخوانید

 

وزیر صمت تصریح کرد: وظیفه ما این است که تلاش کنیم تا آنجایی که ممکن است قید و بندها رو برداریم؛ ظرفیت‌های زیادی پیش‌روی ماست و اگر بتوانیم با سرعت بیشتری کارها را جلو ببریم و فضای کسب و کار را تسهیل کنیم و تولید را حمایت کنیم قطعا مشکلات تنظیم بازار، بازار ارز و … حل خواهد شد.

 

وی متذکر شد: در اذهان مردم این است که کارت بازرگانی فساد دارد اما صدور و تمدید کارت منوط به پرداخت مالیات است و نمی‌توان به طور صوری اقداماتی انجام داد.

 

وزیر صمت تاکید کرد: کودک ۱۰ ساله صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری نمی‌تواند انجام دهد زیرا امضای طلایی از کارت بازرگانی حذف شد.

 

سید رضا فاطمی امین  همچنین اظهار کرد: امروز هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی رونمایی شد که یکی از پروژه های سامانه جامع تجارت است که قول تکمیل تا پایان سال را دادیم.

 

وزیر صمت افزود: با هوشمندسازی فرایند صدور کارت بازرگانی تسهیل فضای کسب و کار انجام می‌شود و ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت انجام می شود؛ امروز امضاهای طلایی و رانت از فرایند کارت بازرگانی حذف شد.

 

وی با بیان اینکه بیش از آنچه که تصور می‌کردیم صادرات در حال انجام است، گفت: یکی از رویکردها در وزارت صمت از بین بردن زمینه های فساد و رانت است، گفت: خرید مواد اولیه از بورس ساماندهی شد؛ قبلا به این صورت بود که ۳۰ گروه کالا سهمیه بندی داشتند اما این رقم به ۲۰ گروه کاهش یافت و به نوعی دیگر سهمیه بندی نداریم. فرایند شناسایی، ظرفیت سنجی، تشکیل کارگروه و … حذف شد.

رمزریال به‌زودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد
هم اکنون بخوانید

 

فاطمی امین در پاسخ به این سوال که به چه علت قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش ۱۵ هزار تومان است اما در بورس ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: بورس یک بازار رقابتی بر مبنای عرضه و تقاضاست؛ ممکن است بعضی از واحدها قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند اما نباید اقتصاد را برای کسانی که ناکارآمدی دارند تنظیم کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد:  قیمت های بورس شفاف و رقابتی است و از روند دلار هم جدا شده است. یکی از نکات مورد تاکید من از ابتدای کار این بود که اقتصاد کشور را به دلار پیوند نزنیم که وقتی قیمت ارز نوسانی شد، قیمت تمام کالاها نوسانی شود.

 

وزیر صمت افزود: هفته پیش قیمت ارز نوسان داشت اما در بازار فولاد ثبات داشتیم که خبر خوبی در مورد پیش بینی پذیری اقتصاد است.

 

فاطمی امین اظهار کرد: یکی از کارهای ما در وزارت صمت این است که معادن بزرگ را به روشی واگذار کنیم که مردم هم سهامدار شوند؛ در آذر ماه در مورد مس معدن جانجان که ۳ هزار میلیارد تمان سرمایه گذاری دارد، این اقدام انجام شد. در ماه جاری نیز برای ۳ معدن این کار انجام می شود. معادن ثروت های ملی هستند حتما باید فعال شوند اما به نوعی که مردم هم منتفع شوند.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا