«سنجش ذائقه سینمایی ایرانیان» به عنوان بهترین طرح ملی در سال ۱۴۰۰ انتخاب شد

 

پیمایش «سنجش ذائقۀ سینمایی ایرانیان» به عنوان طرح برگزیده بخش «طرح‌های ملی» سومین دوره «معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» انتخاب شد.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، آئین اختتامیه سومین دوره «معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» امروز با حضور بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر، محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزۀ وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی برگزارشد. در این مراسم پیمایش «سنجش ذائقۀ سینمایی ایرانیان» که با طراحی و حمایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات اجرایی شده است، به عنوان طرح برگزیده اعلام شد.

 

در این اعتماد نو به نقل از برنامه که در آن از پژوهشگران برگزیده حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیز تقدیر شد، ، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بغرنج پژوهش در سینما که محل تلاقی تخصص‌ها و هنرهای مختلف است، گفت: یکی از دلایلی طراحی پیمایش مزبور این بود که سینمای ایران علیرغم شهرت جهانی‌اش، فاقد داده‌های منسجم و دقیقی در خصوص مخاطبان اصلی خویش است! و بدیهی است که این فقدان، امکانِ گفتمانی کردن مسئله مخاطب سینمای ایران را از آن سلب می‌نماید. از اینرو از طریق این پیماش مترصد فراهم نمودن داده‌های معتبر و در مقیاس ملی، برای پژوهشگران سینما بودیم تا از رهگذر تحلیل داده‌های آن، به شناخت دقیق‌تر مخاطبان سینمای ایران نائل آییم.

پخش یک سریال کره‌ای از تلویزیون
هم اکنون بخوانید

 

رحمتی در ادامه افزود: امیدواریم با استمرار این پیمایش‌ها به صورت سالیانه، تغییرات ذائقه سینمایی ایرانیان در طول زمان نیز مورد کندوکاو قرار گیرد و در اختیار سینماگران و سیاست‌گذاران این حوزه راهبردی قرار گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به آسیب‌شناسی پیمایش‌های ملی پرداخت و بیان داشت: به منظور اجتناب از نقطه ضعف اصلیِ سایر پیمایش‌ها که در نهایتِ امر، معمولاً به تولید یک سری داده‌های نسبتاً خام در قالب جداول، نمودار و آمار توصیفی بسنده می‌نمایند، در این پژوهش داده‌های گردآوری شده را در معرضِ تحلیل و تفسیرهای متعددی قرار دادیم و علاوه بر سفارش نگارشِ ۱۲ مقاله تحلیلی به پژوهشگران سینمایی، چند «کارگاه تحلیل یافته‌ها» نیز تمهید نمودیم که هفته گذشته نخستین جلسۀ آن برگزار شد و انشالله به زودی یافته‌های این پیمایش به ضمیمۀ یادداشت‌های تحلیلی آن، منتشر خواهد شد.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا